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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

과학기술분야 연구활동 단계별 문제상황 극복을 위한 정보행동 연구

Scientists' Information Behavior for Bridging the Gaps Encountered in the Process of the Scientific Research Lifecycle

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2012, v.29 no.3, pp.99-122
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2012.29.3.099
이정연 (Universitas Indonesia)
정은경 (이화여자대학교)
권나현 (명지대학교)

초록

본 연구는 과학기술분야 R&D 라이프사이클 각 단계 세부연구 목표를 달성하는 과정에서 이루어지는 정보행동(정보요구, 정보검색, 정보도구, 정보채널, 정보장애)을 과학기술커뮤니티 환경의 맥락에서 분석하였다. 이 연구는 의미형성이론, 일상생활정보탐색이론, 활동이론에 근거하여 과학기술자를 대상으로 질적 인터뷰연구를 통해 이루어졌으며, 연구결과 과학기술분야 R&D 라이프사이클 5단계는 14개의 세부 정보행동 단계로 이루어짐을 밝혀내었다. 과학기술 R&D 연구 세부단계별로 문제상황 극복을 위한 정보행동 규명은 연구자와 연구환경의 변화를 이해할 뿐만 아니라 향후 도서관 및 정보서비스 기관에서 과학기술 전주기적 정보서비스 전략을 수립하는데 기초자료로 활용될 것이다.

keywords
science and technology, R&D life cycle, human information behavior, scientific collaboration, scientific data sharing, information barriers, user study, problem solving, ELIS, Active theory, sense-making theory, 과학기술, R&D 라이프사이클, 문제해결, 정보행동, 정보장애, 협업, 정보공유, 정보이용자연구, 의미형성 이론, 일상생활 정보탐색 이론, 활동이론, 과학기술자

Abstract

This study analyzed scientists information behaviors when they engage in solving specific research problems in various situations throughout the entire scientific R&D lifecycle process. In-depth interviews with a total of 24 scientists were conducted in their research laboratories, the scientists’ everyday workplace and the contexts of scientific research. The theoretical and methodological frameworks employed for this study were Dervin’s Sense-making, Savolainen’s Everyday Life Information Seeking, and Engeström's Activity Theory. The findings of this study informed context-specific research and information behaviors of the scientists in the 14 sub stages of the five-stage of R&D lifecycle. Specifically, the study revealed the research objectives and related information behaviors (e.g., information needs, information seeking, information sources and channels, information barriers, etc.) to achieve the objectives at each sub-stage. The study results provided essential information to re-design the information services and strategies that accommodate the scientific R&D lifecycle.

keywords
science and technology, R&D life cycle, human information behavior, scientific collaboration, scientific data sharing, information barriers, user study, problem solving, ELIS, Active theory, sense-making theory, 과학기술, R&D 라이프사이클, 문제해결, 정보행동, 정보장애, 협업, 정보공유, 정보이용자연구, 의미형성 이론, 일상생활 정보탐색 이론, 활동이론, 과학기술자

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