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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

생성형 인공지능 시대 청소년의 독서에 영향을 미치는 요인 탐색

Exploring Factors Influencing Youth Reading in the Era of Generative AI

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2024, v.41 no.3, pp.171-203
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2024.41.3.171
박성재 (한성대학교 지식정보문화트랙)
신인수 (동국대학교 교육대학원 AI융합교육전공)

초록

본 연구의 목적은 다양한 독서 변수에 대하여 탐색적 데이터 분석을 통해 청소년의 독서에 영향을 미치는 요인을 분석하는 것이다. 한국아동․청소년패널조사 데이터를 독서집단과 비독서집단으로 나누고 두 집단 간 평균 차이를 검증하는 t-검정을 통해 영향 요인을 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저, 독서집단은 비독서집단에 비해 학습시간이나 학업 열의 등의 학습 관련 요인, 긍정적 정서 요인, 진로 관련 요인, 동아리나 자원봉사 등의 사회적 활동 요인 등에서 높게 나타났다. 반면에 비독서집단이 높은 주요 요인은 학업무기력, 공격성 우울 등의 정서문제, 비행행동 경험 등으로 나타났다. 덧붙여, 선행연구에서 깊이 있게 다루지 않은 부모와의 상호작용, 사회적 정서로서의 협동심, 신체 활동과 독서와의 관계를 후속 연구 주제로 제안한다.

keywords
독서, 청소년, 탐색적 데이터 분석, 한국아동․청소년패널조사, 생성형 인공지능

Abstract

The purpose of this study is to analyze the factors that influence youth reading habits through exploratory data analysis of various reading variables. Using data from the Korean Children and Youth Panel Survey, we divided participants into a reading group and a non-reading group and analyzed the factors influencing reading habits through a t-test that compared the mean differences between the two groups. The results are as follows: The reading group showed higher scores than the non-reading group in learning-related factors such as study time and academic engagement, positive emotional factors, career-related factors, and social activity factors such as club participation and volunteering. On the other hand, the non-reading group scored higher in key factors such as academic helplessness, emotional problems like aggression and depression, and experiences of delinquent behavior. Additionally, this study suggests further research topics such as the relationship between reading and interactions with parents, cooperation as a social emotion, and physical activity, areas that have not been deeply explored in previous studies.

keywords
reading, youth, explorative data analysis, the Korean Child and Youth Panel Survey, generative AI
투고일Submission Date
2024-08-15
수정일Revised Date
2024-09-02
게재확정일Accepted Date
2024-09-12

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