ISSN : 1013-0799
이 연구에서는 매슬로우의 욕구 이론에 근거하여 대학도서관 공간을 구성하고, 대학생의 도서관 이용경험을 살펴보았다. 매슬로우 욕구단계별 대학도서관 공간 항목틀을 개발하여 대학생 18명에게 반구조화된 설문을 실시하였으며, 대학생의 도서관 이용 경험에 대해 분석하였다. 공간 항목틀로 (1) 생리적 욕구공간에는 공용시설인 화장실/식음공간, (2) 안전의 욕구공간에는 공용시설인 홀/엘리베이터/계단/사물함 등, (3) 소속과 애정의 욕구공간에는 스터디활동과 교육을 위한 공간, (4) 자기존중의 욕구공간에는 자료열람실, 멀티미디어 공간, 열람실 등 (5) 자아실현의 욕구공간에는 창작활동을 위한 공간, 전시공간으로 구성하였다. 분석 결과, 욕구단계별 대학도서관 공간에 대해 주로 불만 혹은 요구사항이 언급되었으며, 이를 바탕으로 단계별 개선방안을 제시하였다.
This study is based on Maslow’s hierarchy of needs theory to structure university library spaces, and aims to explore undergraduate student’s library usage experiences. A framework for university library spaces was developed using Maslow’s hierarchy of needs, followed by a semi-structured survey of 18 undergraduate students to analyze their library usage experiences. The framework was organized library spaces based on Maslow’s hierarchy: (1) restrooms and dining areas for physiological needs, (2) lobbies, ELEV, staircases, and lockers for safety needs, (3) study and educational spaces for belonging needs, (4) reading rooms, multimedia areas, and study rooms for esteem needs, and (5) creative and exhibition spaces for self-actualization. As a result, it revealed frequent dissatisfaction and requests regarding library spaces based on a hierarchy of needs, leading to propose a step by step potential improvements.