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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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소비자들은 항상 독특한 색상명의 제품을 구매할까?: 통제 결핍과 지각된 불안의 조절효과를 중심으로

Do always consumers prefer untypical color names?: The influence of control deprivation on color names preference

초록

최근 독특한 색상명을 지닌 제품들이 소비자의 주목을 끌고 있다. 그러나 실무에서 색상명에 대한 관심과 중요성이 대두됨에도 불구하고 색상명에 대한 학술적 연구는 매우 제한적인 편이다. 이에 본 연구는 불일치 이론을 근거로 하여 색상명이 기존 소비자의 스키마에 일치하는 경우와 불일치하는 경우에 나타나는 소비자 반응을 규명하고자 하였다. 특히 본 연구는 소비자의 통제 결핍 경험에 주목하여 통제 결핍 경험을 한 소비자는 독특한 색상명보다는 평범한 색상명을 더 선호할 수 있음을 밝히고자 하였다. 구체적으로, 통제 결핍 상황에서 높은 불안을 지각하는 소비자들은 자신의 스키마와 일치성이 높은 색상명, 즉 명확성이 높은 선택안에 해당하는 평범한 색상명의 제품을 더 선호할 것으로 예측하였다. 이러한 주장을 실증적으로 규명하고자 대학생 177명을 대상으로 설문조사를 실시하고 가설을 검증한 결과 본 연구의 가설은 지지되었다. 즉, 통제 결핍 상황에서 지각된 불안감이 높을수록 소비자가 기존에 가지고 있는 스키마와 일치성이 높은 색상명의 제품을 선호하였으며, 통제 결핍 상황일지라도 불안감을 낮게 지각하는 소비자의 경우에는 이러한 현상이 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과는 기존의 연구 영역을 확장하고 실무적 시사점을 제공하였다.

keywords
color name, control deprivation, incongruity theory, perceived anxiety, purchase, 색상명, 통제 결핍, 블일치 이론, 지각된 불안, 구매의도

Abstract

Recently, products with unusual color names have attracted consumers’ attention. However, despite the growing interest and importance of color names in practice, academic research on color names is very limited. Based on the theory of congruity theory, this study aims to determine the influence of color name on consumer responses when the color name would not match the existing consumer’s schema. In particular, this study focuses on consumer experience of control deprivation and aims to reveal that consumers who have experienced lack of control may prefer plain color names to unique ones. Specifically, it is predicted that consumers who feel high level of anxiety in the event of a lack of control would prefer products with a more consistent color name with their schema, that is, a more plain color names. The hypothesis of this study was supported after surveying 177 college students. These findings have expanded existing research areas and provided practical implications.

keywords
color name, control deprivation, incongruity theory, perceived anxiety, purchase

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