바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Relationship between Parents’ Child-Rearing Attitude and Career Calling of Undergraduate Students: The Mediation Effect of Career Decision-making Self-efficacy and Moderation Effect of Parents’ Self-transcendent Value Orientation

Abstract

The purpose of this study was to understand the relationship between parents’ child-rearing attitudes and career calling of undergraduate students. Specifically, the study investigated the effects of parents’ autonomous and controlling child-rearing attitudes on college student’s career calling, and a mediating role of student’s career decision-making self-efficacy on the relationships. This study also tested the moderation effect of parents’ self-transcendent value orientation on the relationships between child-rearing attitudes and children’s career calling. A total of 288 undergraduate students participated in this study through an online survey. First, father and mother’s autonomous parenting attitude was both found to affect undergraduate students’ career calling positively. Contrary to our hypothesis, father’s control parenting attitude was not significantly related to career calling and mother’s control parenting attitude was positively related to career calling in our hypothesized model. Second, the students’ career decision-making self-efficacy partially mediated the relationship between autonomous parenting attitude and career calling. Third, father’s self-transcendent value orientation moderated the relationship between autonomous parenting and career calling, but mother’s self-transcendent value orientation did not moderate. However, the moderating effect of self-transcendent value orientation was not found on the relationship between control parenting and career calling. Based on the results, we discussed several implications, limitations, and recommendations for future research.

keywords
진로소명, 부모양육태도, 진로결정자기효능감, 자기초월가치지향, Career calling, Child-rearing attitude, Career decision-making self-efficacy, Self-transcendent value

Reference

1.

강경연, 이제경 (2017). 긍정심리자본과 진로관련 변인 관계에 대한 국내 연구의 동향과 시사점. 한국심리학회지: 학교, 14(1), 41- 67.

2.

곽윤영, 정문자 (2010). 부모의 양육태도 및 대학생의 경제적 자립도가 대학생의 심리적 안녕감 및 자기효능감에 미치는 영향. 한국청소년연구, 21(3), 121-141.

3.

권선영, 김명소 (2014). 직업소명의 구성개념과 소명실천에 영향을 미치는 요인 탐색을 위한 질적 연구. 청소년학연구, 21(6), 393- 420.

4.

권순명 (1993). 지각된 양육경험과 자아정체감 및 통제귀인간의 관계분석. 박사학위논문, 전북대학교, 전주.

5.

구본용, 유제민 (2010). 부모의 긍정적 관여와 자기효능감이 대학생의 진로결정과 진로준비행동에 미치는 영향. 상담학연구, 11(1), 171-187.

6.

김기만 (2006). 고등학생이 지각한 부모의 양육태도 및 진로의사결정유형과 진로결정수준과의 관계. 석사학위논문, 건국대학교, 서울.

7.

김영석, 이상희 (2016). 대학생의 소명, 진로적응성, 삶의 의미와 진로결정수준의 관계. 재활심리연구, 23(4), 673-689.

8.

김유리, 서문교, 권인수 (2016). 소명의식의 선행요인 연구. 로고스경영연구, 14(4), 75- 98.

9.

김유연, 박성연 (2001). 부모 양육태도 및 청소년 자아존중감과 물질주의 가치관간의 관계. 한국가정관리학회지, 19(4), 1-13.

10.

김은영 (2007). 남녀 대학생의 자율성, 유능감, 관계성이 진로미결정에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(4), 1079-1100.

11.

김언주 (1988). 인지-정의 인과론에 관한 귀인론적 접근. 교육연구논총, 9(1), 73-100.

12.

김정희 (2000). 지각된 부모의 양육태도와 자아개념 및 진로결정수준과의 관계. 석사학위논문, 홍익대학교, 서울.

13.

김종운, 강정임 (2009). 중고등학생이 지각한 부모의 양육태도와 심리적 독립이 진로결정수준에 미치는 영향. 진로교육연구, 22 (3), 121-135.

14.

김지선, 육정원, 김이준, 김봉환 (2016). 대학생의 소명과 학과만족의 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과. 상담학연구, 17 (1), 249-264.

15.

김희수 (2005). 고등학생이 지각한 부모의 양육태도와 학생의 자아존중감 및 진로결정과의 관계. 중등교육연구, 53(3), 63-88.

16.

남수현 (2009). 대학생이 지각한 자아존중감과 부모양육태도가 진로태도성숙에 미치는 영향. 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원, 서울.

17.

박미경, 김은하 (2016). 대학생의 진로소명이 삶의 만족도에 미치는 영향: 진로정체감과 진로결정몰입의 매개효과. 상담학연구, 17(1), 207-225.

18.

박완성, 김미숙 (2009). 중학생이 지각한 부모의 양육태도와 자기효능감 및 진로성숙도의 관계-수도권 3 학년 학생을 중심으로. 진로교육연구, 22(4), 85-108.

19.

박주현, 유성경 (2012). 대학생의 소명과 진로태도성숙과의 관계에서 진로결정자기효능감 및 일희망의 매개효과. 상담학연구, 13(2), 543-560.

20.

선혜연, 황매향, 김영빈 (2007). 진로상담: 부모의 양육태도에 따른 청소년의 직업가치 추구. 상담학연구, 8(2), 549-563.

21.

송순, 신현실 (2002). 대학생의 물질주의 가치관에 대한 연구. 한국생활과학회지, 11(3), 223-235.

22.

신용일 (1978). 교육심리학. 서울 : 동문사.

23.

신윤정 (2013). 대학생의 진로소명, 진로자기효능감 및 내적동기와 진로적응성의 관계. 상담학연구, 14(1), 209-226.

24.

신지민, 이은경, 양난미 (2015). 대학생의 진로소명과 진로결정 자기효능감이 삶의 만족도에 미치는 영향. 사회과학연구, 54(1), 169-194.

25.

신현희 (2011). 자기초월가치와 환경보존행동 및친환경행동의도와의 관계. 석사학위논문, 부산대학교, 부산.

26.

신혜진 (2016). 대학생의 진로스트레스와 진로준비행동에 대한 잠재프로파일 분석과 진로동기의 영향력 검증. 한국심리학회지: 학교, 13(2), 349-373.

27.

안태용, 김신예 (2013). 대학생의 진로미결정, 진로결정자기효능감, 진로 준비행동, 진로만족 및 삶의 만족 간의 구조적 관계: 부산시내 대학생을 중심으로. 직업교육연구, 32(6), 21-42.

28.

양난미, 이은경 (2012). 대학생의 진로소명과 삶의 만족의 관계: 진로정체감의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 24(1), 51-68.

29.

연문희, 강진령 (2002). 학교상담. 서울: 양서원.

30.

오현숙 (2008). 대학생이 지각하는 취업전망, 영역별 삶의 목표 및 삶의 만족도의 관계. 한국심리학회지: 사회문제, 14(4), 19-37.

31.

이기학, 한종철 (1998). 고등학생의 진로태도성숙과 개인적 특성 및 심리적 변인들과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 10(1), 167-189.

32.

이상희 (2012). 대학생의 진로스트레스와 진로태도성숙의 관계: 진로자기효능감의 매개효과와 부모진로지지의 조절효과. 상담학연구, 13(3), 1461-1479.

33.

이은진 (2001). 다재다능한 대학생을 위한 진로 집단상담 프로그램의 효과. 박사학위논문, 연세대학교, 서울.

34.

이지원, 이기학 (2015). 대학생의 진로소명과 삶의 만족의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 27(4), 953-976.

35.

이지현, 김수영 (2016). 문항묶음. 한국심리학회지: 일반, 35(2), 327-353.

36.

이혜민 (2017). 대학생의 진로결정과 진로결정자기효능감, 전공만족, 진로소명의 인과적관계. 박사학위논문, 서울대학교, 서울.

37.

이현숙, 조한익 (2004). 지각된 부모의 양육태도가 성취목표 및 진로결정수준에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(1), 89-105.

38.

이현주 (1999). 대학생의 진로결정 수준에 따른 인지양식 차이. 교육학연구, 37(2), 235-257.

39.

이홍구 (1973). 학교와 지역사회. 서울 : 재동문화사.

40.

장수현, 유성경 (2014). 대학교 4 학년의 구직행동과 일의 목적/의미 및 부모지지의 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과. 인간이해, 35(1), 1-17.

41.

정원식 (1970). 가정환경진단검사 요강. 서울 : 코리안 테스팅 센타.

42.

조현진 (2003). 고등학생이 지각한 부모의 양육태도와 성취동기가 진로결정에 미치는 영향. 석사학위논문, 계명대학교, 대구.

43.

하수경 (2014). 대학생이 지각한 부모의 지지와 진로결정효능감의 관계에서 자기조절의 매개효과. 청소년학연구, 21(6), 339- 368.

44.

황매향, 조효진, 조윤진, 방지원 (2013). 대학생의 일의 의미와 진로 결정과정에서의 경험에 대한 질적연구. 한국심리학회지: 일반, 32(3), 675-699.

45.

Allan, B. A., & Duffy, R. D. (2014). Calling, goals, and life satisfaction: A moderated mediation model. Journal of Career Assessment, 22(3), 451-464.

46.

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological bulletin, 103(3), 411-423.

47.

Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

48.

Barni, D., Alfieri, S., Marta, E., & Rosnati, R. (2013). Overall and unique similarities between parents' values and adolescent or emerging adult children's values. Journal of Adolescence, 36(6), 1135-1141.

49.

Barni, D., Knafo, A., Ben-Arieh, A., & Haj-Yahia, M. M. (2014). Parent–child value similarity across and within cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(6), 853-867.

50.

Becker, W. C. (1964). Consequences of different kinds of parental discipline : Review of Child Development Research. New York : Russel Sage Foundation.

51.

Betz, N. E., & Voyten, K. K. (1997). Efficacy and outcome expectations influence career exploration and decidedness. The Career Development Quarterly, 46(2), 179-189.

52.

Cemalcilar, Z., Secinti, E., & Sumer, N. (2018). Intergenerational transmission of work values: A meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence, 47(8), 1559-1579

53.

Dik, B. J., Eldridge, B. M., Steger, M. F., & Duffy, R. D. (2012). Development and validation of the calling and vocation questionnaire (CVQ) and brief calling scale (BCS). Journal of Career Assessment, 20(3), 242-263.

54.

Dik, B. J., Sargent, A. M., & Steger, M. F. (2008). Career development strivings: Assessing goals and motivation in career decision-making and planning. Journal of Career Development, 35(1), 23-41.

55.

Dobrow, S. R. (2013). Dynamics of calling: A longitudinal study of musicians. Journal of Organizational Behavior, 34(4), 431-452.

56.

Douglass, R. P., & Duffy, R. D. (2015). Calling and career adaptability among undergraduate students. Journal of Vocational Behavior, 86, 58-65.

57.

Duffy, R. D., Allan, B. A., & Bott, E. M. (2012). Calling and life satisfaction among undergraduate students: Investigating mediators and moderators. Journal of Happiness Studies, 13(3), 469-479.

58.

Duffy, R. D., Dik, B. J., Douglass, R. P., England, J. W., & Velez, B. L. (2018). Work as a calling: A theoretical model. Journal of Counseling Psychology, 65(4), 423.

59.

Duffy, R. D., Manuel, R. S., Borges, N. J., & Bott, E. M. (2011). Calling, vocational development, and well being: A longitudinal study of medical students. Journal of Vocational Behavior, 79(2), 361-366.

60.

Duffy, R. D., & Sedlacek, W. E. (2007). The presence of and search for a calling: Connections to career development. Journal of Vocational Behavior, 70(3), 590-601.

61.

Emmons, R. A., Cheung, C., & Tehrani, K. (1998). Assessing spirituality through personal goals: Implications for research on religion and subjective well-being. Social Indicators Research, 45(1-3), 391–422.

62.

Erikson, E. H. (1963). Childhood and society(2nd ed). New York, NY: Norton.

63.

Fiorito, B., & Ryan, K. (2007). Spirituality and psychological well-being: A mediator-moderator study. Review of Religious Research, 48(4), 341–368.

64.

Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Singer, A. (1995). Perfectionism and parental authority styles. Individual Psychology: Journal of Adlerian Theory, Research & Practice, 51(1), 50-60

65.

Fouad, N. A., Kantamneni, N., Smothers, M. K., Chen, Y. L., Fitzpatrick, M., & Terry, S. (2008). Asian american career development: A qualitative analysis. Journal of Vocational Behavior, 72(1), 43-59.

66.

Fouad, N. A., Kim, S. Y., Ghosh, A., Chang, W. H., & Figueiredo, C. (2016). Family influence on career decision making: Validation in India and the United States. Journal of Career Assessment, 24(1), 197-212.

67.

Frazier, P. A., Tix, A. P., & Barron, K. E. (2004). Testing moderator and mediator effects in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 51(1), 115-134.

68.

Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468.

69.

Grouzet, F. M., Kasser, T., Ahuvia, A., Dols, J. M. F., Kim, Y., Lau, S., ..., & Sheldon, K. M. (2005). The structure of goal contents across 15 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 89(5), 800-816.

70.

Hirschi, A., & Herrmann, A. (2013). Calling and career preparation: Investigating developmental patterns and temporal precedence. Journal of Vocational Behavior, 83(1), 51-60.

71.

Hitlin, S. (2006). Parental influences on children's values and aspirations: Bridging two theories of social class and socialization. Sociological Perspectives, 49(1), 25-46.

72.

Hunter, I., Dik, B. J., & Banning, J. H. (2010). College students’ perceptions of calling in work and life: A qualitative analysis. Journal of Vocational Behavior, 76(2), 178-186.

73.

Iyengar, S. S., & Lepper, M. R. (1999). Rethinking the value of choice: A cultural perspective on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 76(3), 349-366.

74.

Kim, H. J., Praskova, A., & Lee, K. H. (2017). Cross-cultural validation of the career calling scale for Korean emerging adults. Journal of Career Assessment, 25(3), 434-449.

75.

Leak, G. K., DeNeve, K. M., & Greteman, A. J. (2007). The relationship between spirituality, assessed through self-transcendent goal strivings, and positive psychological attributes. Research in the Social Scientific Study of Religion, 18, 263–279.

76.

Lent, R. W., & Brown, S. D.(2008). Social cognitive career theory and subjective well-being in the context of work. Journal of Career Assessment, 16(1), 6-21.

77.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.

78.

Little, T. D., Rhemtulla, M., Gibson, K., & Schoemann, A. M. (2013). Why the items versus parcels controversy needn’t be one. Psychological Methods, 18(3), 285-300.

79.

Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224-253.

80.

Middleton, E. B., & Loughead, T. A. (1993). Parental influence on career development: An integrative framework for adolescent career counseling. Journal of Career Development, 19(3), 161-173.

81.

Park, L. E., Troisi, J. D., & Maner, J. K. (2011). Egoistic versus altruistic concerns in communal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 28(3), 315-335.

82.

Praskova, A., Creed, P. A., & Hood, M. (2015). The development and initial validation of a career calling scale for emerging adults. Journal of Career Assessment, 23(1), 91-106.

83.

Raubenheimer, J. (2004). An item selection procedure to maximize scale reliability and validity. SA Journal of Industrial Psychology, 30(4), 59-64.

84.

Rohner, R. P., & Rohner, E. C. (1981). Parental acceptance-rejection and parental control: Cross-cultural codes. Ethnology, 20(3), 245-260.

85.

Schaefer, E. S., Bell, R. Q., & Bayley, N. (1959). Development of a maternal behavior research instrument. The Journal of Genetic Psychology, 95(1), 83-104.

86.

Schaefer, E. S. (1965). A configurational analysis of children's reports of parent behavior. Journal of Consulting Psychology, 29(6), 552-557.

87.

Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.

88.

Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of Social Issues, 50(4), 19-45.

89.

Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: new procedures and recommendations. Psychological methods, 7(4), 422.

90.

Sovet, L., & Metz, A. J. (2014). Parenting styles and career decision-making among French and Korean adolescents. Journal of Vocational Behavior, 84(3), 345-355.

91.

Super, D. E. (1957). The Psychology of Careers. New York: Harper & Row.

92.

Taylor, K. M., & Betz, N. E. (1983). Applications of self-efficacy theory to the understanding and treatment of career indecision. Journal of Vocational Behavior, 22(1), 63-81.

93.

Taylor, J., Harris, M.B., & Taylor, S. (2004). Parents have their say about their college-age children’s career decisions. National Association of College and Employers Journal, 64(2), 15–20

94.

Tolbert, E. L. (1980). Counseling for career development. Boston: Houghton Mifflin Company.

95.

Wrzesniewski, A., McCauley, C., Rozin, P., & Schwartz, B. (1997). Jobs, careers, and callings: People's relations to their work. Journal of Research in Personality, 31(1), 21-33.

96.

Xu, H., & Tracey, T. J. (2015). Ambiguity tolerance with career indecision: An examination of the mediation effect of career decision-making self-efficacy. Journal of Career Assessment, 23(4), 519-532.

97.

Zhang, C., Dik, B. J., Wei, J., & Zhang, J. (2015). Work as a calling in China: A qualitative study of Chinese college students. Journal of Career Assessment, 23(2), 236-249.

Korean Journal of School Psychology