바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

한국심리학회지:학교

메뉴

논문 상세

청소년의 낙관성과 비관성: 1 - 요인 모형과 2 - 요인 모형의 검증

Testing the One-Factor and Two-Factor Models of Optimism and Pessimism in Korean Adolescents

초록

이 연구의 목적은 청소년의 낙관성과 비관성이 단일 차원의 양극을 구성하는 개념인지 독립된 두 개념인지를 검증하는데 있다. 고등학교 1, 2학년 남녀 청소년 534명을 대상으로 자기보고식 지필검사를 실시하여 수집한 자료를 탐색적 요인분석, AMOS를 활용한 확인적 요인분석, 낙관성 및 비관성과 준거변인들(심리적 안녕, 진로 태도성숙, 스트레스 대처) 간 상관분석의 방법으로 분석하였다. 탐색적 요인분석의 결과, Life Orientation Test-Revised (LOT-R)에 대한 응답에서 낙관성과 비관성의 두 요인이 추출되었다. 확인적 요인분석의 결과, 비관성의 역채점을 낙관성과 합산한 '1-요인 모형'과 낙관성과 비관성을 구분하고 두 요인 간 '상관을 가정하지 않은 2-요인 모형'에 비하여 낙관성과 비관성을 구분하되 두 요인 간 '상관을 가정한 2-요인 모형'이 경험적 자료에 가장 잘 부합하는 좋은 모형으로 밝혀졌다. 한편 LOT-R 낙관성과 비관성 각각이 준거변인들과 이루는 단순상관을 분석한 결과, 모든 심리적 안녕 변인들(자아존중감, 우울, 불안, 긍정적 정서, 부정적 정서), 일부 진로태도성숙 변인들(결정성, 준비성, 확신성), 일부 대처 변인들(긍정적 사고, 사회적 지지, 문제해결중심)과 LOT-R 낙관성 또는 LOT-R 비관성과의 상관이 유의하며, 상관의 방향성은 낙관성과 비관성에서 반대로 나타났다. 진로독립성과 소망적 사고는 LOT-R 낙관성과 유의한 정적 상관을 이루었으나 LOT-R 비관성과의 상관은 유의하지 않았으며, 반면에 진로목적성과 긴장완화 및 문제부인의 대처는 LOT-R 비관성과 유의한 상관을 이루었지만 LOT-R 낙관성과의 상관은 유의하지 않았다. LOT-R 낙관성을 통제하고 산출한 LOT-R 비관성과 준거 변인 간 편상관은 대부분의 준거변인에서 유의하였으며, 마찬가지로 LOT-R 비관성을 통제하고 산출한 LOT-R 낙관성과 준거변인 간 편상관도 대부분의 준거변인에서 유의하였다. 또한 LOT-R 낙관성과 비관성의 부적 상관이 r=-.45에 그쳤다. 이러한 결과는 우리나라 청소년의 낙관성과 비관성을 단일 차원 상에서 양극적인 구성 개념으로 간주하기보다는 부분적으로 독립된 구성개념으로 구분할 필요가 있음을 시사한다. 마지막으로, 청소년의 낙관성과 비관성에 관한 후속연구와 진로문제 또는 심리적 부적응을 겪는 청소년을 위한 개입 프로그램의 개발에 있어서 이 연구의 결과가 던지는 시사점을 논의하였다.

keywords
낙관성, 비관성, 심리적 안녕, 진로성숙, 대처

Abstract

This study was conducted. to test the adequacy of fit of the one-factor and two-factor models of optimism and pessimism, defined as positive and negative outcome expectancies. We also examined the differential patterns of correlations between separate optimism and pessimism measures and several criterion variables such as psychological well-being(i.e., self-esteem, depression, anxiety, positive affect, negative affect), career attitude maturity, and coping(i.e., positive reframing, seeking social support, focusing on problem-solving, tension reduction, wishful thinking, denial). Exploratory factor analysis supported the existence of two factors, optimism and pessimism. Confirmatory factor analysis yielded the results that the two-factor model of optimism and pessimism as related constructs fits the data best. There was a moderate degree of negative correlation between optimism and pessimism. Zero-order correlations showed that those with higher optimism reported the higher levels of wishful thinking and independence in career decision, which were not significantly correlated with the level of pessimism. Those with higher pessimism reported the higher levels of tension reduction and denial and the lower levels of career goal-directedness, which were not significantly correlated with the level of optimism. However, those with higher optimism reported the higher levels of self-esteem, positive affect, career decisiveness, career preparedness, career confidence, positive reframing, social support, and problem-solving focused coping, which were negatively correlated with pessimism. Those with higher pessimism demonstrated the higher levels of depression, anxiety, and negative affect, which were negatively correlated with optimism. Further, partial correlations between optimism and criterion variables after controlling for pessimism, and partial correlations between pessimism and criterion variables after controlling for optimism remained significant. The results of this study provide support for the idea that optimism and pessimism are differentiable, bur somehow related, constructs. Implications of the present findings for future research on optimism and interventions for adolescents experiencing psychological distress and career-related problems were discussed.

keywords
optimism, pessimism, psychological well-being, career maturity, coping
투고일Submission Date
2005-03-30
수정일Revised Date
2005-05-27
게재확정일Accepted Date
2004-11-30

한국심리학회지:학교