바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

청소년의 자기조절 프로그램 개발과 효과 검증

The Self-regulation Program Development for Youth and Verification of its Effects

초록

본 연구에서는 청소년의 자기조절프로그램을 개발하고,이를 청소년들에게 실시하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 연구의 제 1 단계에서는 선행연구들과 임상경힘을 기초로 청소년의 자기조절프로그램을 개발하였다. 이 프로그램은 집단으로 주 1 회 실시되는 프로그램으로서,자기조절 프로그램의 이해와 동기부여, 목표설정,시간관리,자아탐색,정서탐색 및 자극통제법,의사소통,자신과 타인이해하기를 주 내용으로 하며,전체 8회기로 이루어져 있다 연구의 제 2 단계에서는 청소년의 자기조절 프로그램을 대학생 23 명으로 구성된 집단에 실시하였으며,이들의 자기조절능력,자기효능감,스트레스,자아존중감을 프로그램 전과 후에 측정하여, 이를 통제집단 23 명의 학생들과 비교하였다. 실험 전과 후 집단 간의 자기조절능력,자기효능감,스트레스,자아존중감의 차이를 검증하였고,집단별 실험 전과 실험 후의 차이를 검증하였다. 그 결과 자기조절능력,자기효능감,자아존중감이 유의하게 증가하였다. 그러나 스트레스는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구를 통해 청소년의 자기조절 프로그램이 자기조절능력 헝장과 자기효능감,자아존중감이 증진 된다는 것을 보임으로서,자기조절 기능의 약화로 야기되는 청소년 문제의 예방적 효과를 가질 수 있음을 제시하였다 논의에서는 프로그램 효과에 기여한 요소들의 분석과 앞으로의 연구제언들을 기술하였다.

keywords
자기조절, 자기조절기록표, 자기효능감, 자아존중감, 스트레스, self-regulation, self-regulation sheet, self-efficacy, self-esteem, stress

Abstract

This study was aimed at developing a self-regulation program for youth, appling the program to youth, and verifying its effects. The first step for the program development was based on the previous studies and clinical experimental data. The program was designed for the self-regulation program mastering, motivation for the program, goal setting, time management, ego search, stimulus-control, emotion search, communication, and mutual understanding. The participants were, tested once a week in 8 weeks and the tests were completed. At the second step, the self-regulation program for youth was administered to the therapy group of 23 college students, and the therapy group's self-regulation, self-efficacy, stress, and self-esteem were evaluated before and after the test. The test results of the therapy group were compared with those of control group(23 college students). The before-and-after- treatment differences in self-regulation, self-efficacy, stress ,and self-esteem between the two groups were verified. According to the above-mentioned tests , the therapy group showed the statistically significant increases in self-regulation, self-efficacy, and self-esteem. However, the two groups showed no statistically significant differences in the stress. This study showed that the self-regulation program for youth was useful in increasing the levels of self-regulation and self-efficacy, self-esteem. And when the self-regulation program for youth is properly administered, the youth problems that were caused by the weakened self-regulation could be effectively decreased.

keywords
자기조절, 자기조절기록표, 자기효능감, 자아존중감, 스트레스, self-regulation, self-regulation sheet, self-efficacy, self-esteem, stress

참고문헌

1.

권희경, 권정혜 (2002). 인터넷 사용조절 프로그램의 개발 및 효과검정을 위한 연구. 한국심리학회지: 임상, 21(3), 503-514.

2.

김교헌 (2006). 중독과 자기조절: 인지신경학적 접근. 한국심리학회지: 건강, 11(1), 63-105.

3.

김아영 (1997). 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인. 한국교육심리학회. 교육심리연구 제11집. 1-19.

4.

김아영, 차정은 (1996). 자기효능감과 측정. 산업 및 조직 심리학회 동계학술발표대회 논문집. 51-64.

5.

양옥승 (2006). 3-6세 유아의 자기조절력 측정 척도 개발. 미래유아교육학회지, 13(2), 161-187.

6.

원호택, 이훈진 (1997). 편집성향 집단의 자기 개념과 귀인양식. 한국심리학회: 임상, 16(2), 173-182.

7.

윤영신 (2007). 청소년의 자기조절능력 관련변인 연구. 숙명여자대학교. 박사학위청구논문.

8.

은혁기 (2000). 대인관계 능력 향상을 위한 자기 조절 집단상담이 청소년의 자기인식, 타인 인식, 대인 기술 및 대인관계 만족도에 미치는 효과. 성균관대학교 박사학위청구논문.

9.

정순종 (2005). 학부모 정서관리훈련 프로그램의 개발 및 효과. 서울여자대학교 박사학위청구논문.

10.

한미현, 유안진 (1995). 한국아동의 일상적 스트레스 척도의 개발. 대한가정학회지 104. 49-64.

11.

한민, 한성열(2007). 신명에 대한 문화심리학적 고찰. 한국심리학회지: 일반, 26(1), 83-103.

12.

한상철 (2001). 청소년기 위험행동의 원인 및 보호적 요소와 발달적 모형에 대한 탐색적 연구. 한국교육학회. 교육학연구, 39(4).

13.

Bandura, A. (1978). Social learning theory. Englwood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

14.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

15.

Bandura, A. (1989). Self-regulation of motivation and action through internal standards and goal system. In L. A. Pervin(Ed.), Goal concepr in personality and social psychology, 19-85. Englwood Cliffs, NJ: Lawrence Erlbaum.

16.

Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248-287.

17.

Baumeister, R. F. (2003). Ego depletion and self-regulation failure: Resource model of self-control. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 27(2), 1-4.

18.

Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego, CA: Academic Press.

19.

Carver, C. & Scheier, M. (2000). On the structure of behavioral Self-regulation. Boekaerts, M., Pintrinch, P. R., & Zeidner, M. Handbook of self-regulation. 41-84. San Diego, CA: Academic Press.

20.

Coopersmith, S. (1981). The antecedents of self-esteem. California: Consulting Psychologists Press. Inc.

21.

Cormier, W. H. & Cormier, L. S. (1985). Interviewing Strategies for Helpers. New York: Brooks & Cole.

22.

Dodge, K. A., (1991). Emottion and Social information processing. In J. Garber and K. A. Dodge(Eds.). The development of emotionalregulation and dysregulation. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

23.

Eisenberg, N., & Fabes, R. A., & Murphy, B. C. (1996). Parents reactions to children's negative emotions: Relations to children's social competence and comforting behavior. Child Development, 67, 2272-2247.

24.

Emmons, R. A. (1999). The psychology of ultimate concerns. New York: Guilford.

25.

Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (1991). Social cognition and the self. In S. T. Fiske & S. E. Taylor, Social cognition 180-242. New York: McGraw-Hill.

26.

Joseph W. Ciarrocchi. (2007). 도박중독 심리치료: 개인 및 가족치료를 위한 자기조절 매뉴얼. (김경훈, 김태우, 김한우, 안상일, 이영찬, 최성일 역). 서울: 시그마프레스 (원전은 2002에 출판).

27.

Kuhl, J., & Christ, E. (1993). Selbstreregulations-Strategientest fur Kinder(SRST-K; Self-regulation strategies test for children). Hogrefe: Gottingen.

28.

Kuhl, J. (1994). Action versus state orientation: Psychometric properties of Action Cintrol Scale(ACS-90). In J. Kuhl, & J. Beckmann (Eds.), Volition and personality: action versus atate orientation. 47-60. Seattle, WA: Hogrefe & Huber.

29.

Kuhl, J., & Fuhrmann, A. (1998). Decomposing self-regulation and self-control: The Volitional Components Inventory. In J. Heckhausen, & C. Dweck (Eds.), Motivation and self-regulation across the life span. 15-49. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

30.

Kuhl, J., & Walach, H. (2004). From justification to discovery: a conditional testing approach to unorthodox forms of interpersonal interaction. Personality and Individual Differences, 36, 509-525.

31.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self image. Princeton. NJ: Princeton University Press.

32.

Vohs, K. D., & Baumeister, R. F. (2004). Understanding self-regulation. In R. F. Baumeister & K. D. Vohs (Eds.), Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications, 1-12. New York: Guilford.

33.

Zeidner, M., Boekaerts, M., & Pintrich, P. (2000). Self-regulation; direction and challenges for future research. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner(Eds.), Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press.

34.

Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View of Self-Regulated Academic Learning: Journal of Education Psychology. 81(3), 329-339.

35.

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining selfregulation. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeindner (Eds.), The handbook of self-regulation, San Diego, CA: Academic Press.

한국심리학회지:학교