바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

A Study on the Longitudinal Causal Relationship between Academic Self-Efficacy and Academic achievement

Abstract

This study examined the systematic relationship between academic self-efficacy and academic achievement using the data of Korea Education Longitudinal Study(KELS). Autoregressive Cross-Lagged Model(ARCL) and Multigroup comparison were performed to measure the longitudinal relationship between two constructs as well as gender differences during middle school year. Results show that, contrary to previous findings, our study noticed a predominance of academic achievement on academic self-efficacy. Also, no gender differences were found in the relationship between two constructs during the studied period.

keywords
학업적 자기효능감, 학업성취, 종단연구, 자기회귀 교차지연모형, academic self-efficacy, academic achievement, Autoregressive Cross-Lagged Model.

Reference

1.

김아영 (2008). 한국사회와 교육적 성취: 한국청소년의 학업성취: 한국 청소년의 학업 동기 발달. 한국심리학회: 사회문제, 14 (1), 111-132.

2.

김아영 (1997). 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인 연구. 한국교육심리학회. 교육심리연구, 11(2), 1-19.

3.

김아영, 조영미 (2001). 학업성취도에 대한 지능과 동기변인들의 상대적 예측력. 교육심리연구, 15(4), 121-138.

4.

김양분, 현 주, 김일혁, 강상진, 김형철, 박상호 (2006). 한국교육종단연구. 한국교육개발원.

5.

김양희 (2008). 지각된 진로장벽과 진로포부에 대한 종단연구 -학업 우수 여자청소년을 대상으로-. 이화여자대학교 석사학위논문.

6.

김재철 (2007). 영어와 수학성적 변화와 성차 비교 연구. 교육평가연구, 20(4).

7.

김태은, 현 주 (2007). 학교급변 학업능력에 대한 학습효능감, 학습동기화, 성취목표지향성의 효과. 교육심리연구, 21(1), 185-207.

8.

문병상, 이명자 (1998). 자기효능감이 학업성취에 미치는 영향. 중등교육연구, 42, 49-66.

9.

박영신 김의철 (2003). 한국 학생의 자기효능감, 성취동기와 학업성취. 敎育心理硏究, 17(1).

10.

박영신, 김의철, 정갑순, 이상미, 권혁호, 양계민 (2000). 초, 중,고등학생의 생활만족도 차이와 형성 및 영향. 한국심리학회지: 건강, 5(1), 94-118

11.

박현미, 박영신, 김의철 (2007). 학교유형과 학업성취가 정서적 지원, 자기효능감, 신뢰 및 행복에 미치는 영향. 미래청소년학회지, 4(1), 1-18.

12.

소연희 (2008). 학교급별에 따른 지각된 사회적 지지, 학업적 자기효능감 및 성취동기 및 학업성취도와의 관계: 경로모형을 중심으로. 한국아동교육학회: 아동교육, 17(2), 49-64.

13.

신종호, 신태섭 (2006). 고등학생의 학업성취와 학업적 자기효능감, 지각된 교사기대, 가정환경요인 간의 관계 연구. 한국아동교육학회: 아동교육, 15(1), 5-23.

14.

안도희, 김지아, 황숙영 (2005). 초, 중, 고등학생의 학업성취에 영향을 주는 변인탐색: 유능감, 가정의 심리적 환경 및 학교환경 특성을 중심으로. 교육심리연구, 19(4), 1199-1217.

15.

정은정 (2002). 중학생의 학업 성취와 사회적 자본의 관계. 우석대학교 교육대학원 석사학위논문.

16.

최병연 (1998). 자기효능감, 성취목표지향성, 학습전략 및 학업성취간의 관계 분석. 교육문제연구, 10, 227-253.

17.

최수정 (2007). 중등단계 청소년의 자기효능감, 사회경제적 수준 및 학업성적과 진로성숙 변화의 관계에 대한 구조방정식 변화모형. 한국청소년정책연구원(구 한국청소년개발원) 한국 청소년 연구, 18(3).

18.

최지은, 신용주 (2003). 청소년이 지각한 부모-자녀 관계, 또래 관계, 교사와의 관계가 학교생활 적응에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(2).

19.

함병미, 박영신, 김의철 (2005). 청소년이 지각한 학업성취 결정요인에 대한 종단연구: 인간관계와 심리 행동특성을 중심으로. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집.

20.

현주, 차정은, 김태은 (2006). 학교급별 성취목표지향성이 자기효능감과 학교적응에 미치는 영향. 교육심리연구, 20(2), 443-465.

21.

홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국 심리학회지: 임상, 19, 161-177.

22.

홍세희, 유숙경 (2004). Autoregressive Crosslagged Model을 적용한 내외통제성과 학업성취의 종단관계 연구. 교육심리학회지, 18(1), 381-392.

23.

홍세희, 박민선, 김원정 (2007). 인터넷 중독과 부모와의 의사소통 사이의 자기회귀 교차지연 효과 검증: 성별 간 다집단 분석. 교육심리연구, 21, 129-143.

24.

황매향 (2006). 학업성취도에 영향을 미치는 사회적 관계 변인들의 상대적 영향력의 차이. 아시아교육연구, 7(3), 187-203.

25.

Anderman, E. M., & Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orientations, perceived academic competence, and grades across the transition to middle-level schools. Contemporary Educational Psychology, 22, 269-298.

26.

Arbuckle, J. L. (1996) Full information estimation in the presence of incomplete data., In G.A.

27.

Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.

28.

Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The exercise of control. NewYork: W. H. Freeman.

29.

Bandura, A., Barbaranelli, C., Vittorio Caprara, G. & Pastorelli, C. (2001). Self-efficacy beliefs as shapers of children's aspirations and career trajectories. Child Development. 72(1), 187-206.

30.

Bong. M. (1999). Personal factors affecting the generality of academic self-efficacy judgments: Gneder, ethnicity, and relative expertise. Journal of Experimental Education, 67, 31-51.

31.

Browne, M. W., & Cudeck, P. J. (1993). Alternative ways of assessing model fit., In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp.136-162). Newbury Park, CA: Sage.

32.

Curran, P. J., & Bollen, K. A. (2001). The Best of Both Worlds: Combining autoregressive and latent curve models., In L. M. Collins & A. G. Sayer (Eds.), New Methods for the Analysis of Change.(pp.105-135). Washington, DC: American psychological association.

33.

Curran, P. J., Stice, E., & Chassin, L. (1997). The relation between adolescent alcohol use and peer alcohol use: A longitudinal random coefficients model. Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 65(1), 130-140.

34.

Curran, P. J. (2000). A latent curve framework for the study of developmental trajectories in adolescent substance use. In J. S. Rose, L. Chassin, C. C. Presson, & S. J. Sherman (Eds.). Multivariate applications in substance use research: New methods for new questions. Mahwah, NJ: Erlbaum.

35.

Eccles, J. S. (2005). Studying the development of learning and task motivation. Learning and

36.

Guay, F., & Vallerand, R. J. (1997). Social Context, Student's motivation, and Academic AchievementL Toward A Process Model, Social Psychology of Education, 1, 211-233.

37.

Fouad, N. A., & Smith, P. L. (1996). A test of a social cognitive model for middle school students: Math and science. Journal of Counseling Psychology, 43(3), 338-346.

38.

Grolnick, W. S., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (1991). Inner resources for school achievement: Motivational mediators of children's perception of their parents. Journal of Educational Psychology, 83, 508-517.

39.

Hu, L.-T., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance sturcture analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.

40.

Lloyd, J. E. V., Walsh, J., & Yailagh, M. S. (2005). Sex Differences in Perfomance Attributions, Self-Efficacy, and Achievement in Mathmatics: If I'm So Smart, Why Don't I Know It?. Canadian Journal of Education, 28(3).

41.

Kerpelman, J. L., Eryigit, S., & Stephens, C. J. (2008). African American Adolescents' Future Education Orientation: Associations with Self-efficacy, Ethnic Identity, and Perceived Parental Support. Journal of Youth Adolescence, 37, 997-1008.

42.

Navarro, R. L., Flores, L. Y., & Worthington, R. L. (2007). Mexican American Middle School Students' Goal Intentions in Mathematics and Science: A Test of Social Cognitive Career Theory. Journal of Counseling Psychology, 54(3).

43.

Pintrinch, P. R., D. A. F. Smith, T. Garcia, & W. J. Mckearchie. (1993). “Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning Questionnaire(MLSQ)”. Educational and Psychological Measurement, 53, 801-813.

44.

Saunders, J., Davis, L., Williams, T., & Williams, J. H. (2004). Gender differnces in self-perceptions and academic outcomes: A study of African American high school students. Journal of Youth and Adolescence, 33(1).

45.

Stevens, T., Wang, K., Olivárez, A. Jr., & Hamman, D. (2007) Use of Self-perspectives and their Sources to Predict the Mathematics Enrollment Intentions of Girls and Boys. Sex Roles, 56, 351-363.

46.

Turner, S. L., & Lapan, R. T. (2005). Evaluation of an intervention to increase non-traditional career interests and career-related self-efficacy among middle-school adolescents. Journal of Vocational Behavior, 66(3), 516-531.

47.

Wigfield, A. L., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81.

48.

Zimmerman, B. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 82-91.

49.

Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting.. American Educational Research Journal, 29(3), 663-676.

Korean Journal of School Psychology