open access
메뉴This study was conducted to examine the mediating effects of social support and perfectionism on the link between parental achievement pressure and adolescents' test anxiety. The participants were 372 first and second year junior high school students in Daegu. The instruments used for measuring were the Parental Achievement Pressure Scale, the Test Anxiety Inventory-Korea, the Child and Adolescent Perfectionism Scale, and the Social Support Scale. Structural Equation Modeling using SPSS 12.0 and AMOS 7.0 were utilized for data analysis. The major findings were as follows: First, perfectionism and social support completely mediated the link between the parental achievement pressure and test anxiety. Second, all variables such as parental achievement pressure, perfectionism, and social support were found to influence junior high school students' test anxiety both positively and negatively. The findings suggest that all kinds of variables causing test anxiety, including personal characteristics and socio-environmental causes, should be considered in designing effective prevention and intervention programs for the test anxiety of junior high school students.
고주연 (1996). 자녀가 지각한 부모의 교육적 기대와 시험불안과의 관계연구. 석사학위논문, 서울여자대학교.
권혁호 (2003). 청소년의 스트레스 경험과 대처에 관한 종단적 연구: 사회적 지원과 자기 효능감을 중심으로. 박사학위논문, 인하대학교.
김문주 (1991). 우리나라 학생들의 시험불안 진단을 위한 도구 개발 과정. 소아․청소년정신의학, 2(1), 32-42.
김문주, 이혜성 (1991). 부모의 양육태도가 자녀의 시험불안에 미치는 영향. 소아․청소년정신의학, 2(1), 24-31.
김연희, 박경자 (2001). 아동이 지각한 사회적 지지 및 귀인성향과 아동의 자아 존중감의 관계. 아동학회지, 22(2), 49-64.
김애경 (2002). 지각된 부모 양육태도 및 사회적 지원과 초기 청소년의 우울 및 외현적 문제와의 관계. 교육심리연구, 16(3), 31 -50.
김의철, 박영신 (1999). 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성; 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 13(1), 99-142.
김이례 (2004). 사회적 지지와 고등학생의 학업적자아개념 및 시험불안과의 관계. 경희대학교 수원캠퍼스, 학생생활연구, 9, 115-131.
김현정 (2007). 완벽주의에 대한 인지적 매개모형의 탐색과 인지행동치료의 효과. 박사학위논문, 전북대학교.
노정림 (2006). 부모의 성취압력과 시험불안과의 관계: 완벽주의와 학업적 자기효능감의 매개효과. 석학위논문, 아주대학교.
박 경 (2004). 부정적 생활스트레스와 우울과의 관계: 문제해결과 완벽주의의 중재효과와 매개효과. 한국심리학회지: 건강, 9(2), 265-283.
송종용, 원호택 (1998). 스트레스 상황에서 사회적 지지가 성취과제의 수행과 불안에 미치는 영향. 임상심리학회지, 7(1), 21-30.
이경열 (1992). 시험불안도에 관한 연구. 포항1대학 사회경제연구소 논문집. 18(1), 223 -238.
염시창, 박현주 (2005). 일반계 여고생의 완벽주의, 학업적 자기효능감 및 시험불안의 관계모형 검증. 한국심리학회지: 학교, 2(1), 19-35.
이희영, 오현주 (2007). 중학생의 완벽주의 성향과 부모양육태도 및 갈등해결전략과의 관계. 수산해양교육연구, 19(2), 301-309.
임용우 (1991). 아동의 시험불안 결정요인에 관한 연구. 청주대학교 논문집, 28, 121 -160.
장경문 (2005). 중학생이 지각한 사회적 지지 및 자기통제력이 학교스트레스와 적응에 미치는 영향. 청소년학연구, 12(1), 1-16.
장미경 (2001). 사회적지지 망에 대한 지각과 회상된 부모의 자녀양육방식간의 관계: 비교문화연구. 한국심리학회지: 발달, 14(3), 133-151.
장미경 (2006). 아동의 사회적지지 망: 사회적 지지 망의 발달과 스트레스 완충효과를 중심으로. 한국심리학회지: 학교, 3(2), 27-41.
조수철 (1989). 시험불안의 측정. 신경정신의학, 28, 668-677.
조수철 (1991). 시험 불안의 개념과 이론, 소아․청소년정신의학, 2(1), 3-10.
조수철, 유태익, 신민섭 (1999). 시험불안과 정신병리, 기질 그리고 가정환경 간의 구조적 관계에 관한 연구. 소아․청소년정신의학, 10(1), 50-63.
추상엽, 임성문 (2008). 부모의 성취압력과 학업성취 간의 관계: 부모의 교육지원행동, 학업적 자기효능감의 매개효과와 학업적 지연행동 조절효과. 청소년학연구, 15(7), 347-368.
최원혜, 문은식 (2004). 고등학생의 완벽주의 성향에 따른 시험불안의 차이. 교육심리연구, 18(1), 23-35.
최진아 (1996). 아동이 지각한 사회적 지지와 적응 능력. 박사학위논문, 전남대학교.
홍세희 (2000). 구조방정식 적합도 지수 선정 기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
홍세희 (2003). 구조 방정식 모형의 원리와 응용. 경영학 연구조사방법 뉴트랜드. 이화여자대학교 경영연구소, 25-52.
표경선, 안도희 (2006). 초등학교 고학년 학생의 완벽주의, 성취목적, 부모 양육방식 및 학업성취간의 관계모형. 아동교육, 15(2), 211-227.
한기연 (1993). 다차원적 완벽성-개념, 측정 및 부적응과의 관련성. 박사학위논문, 고려대학교.
한미현 (1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 박사하위논문, 서울대학교.
한미현, 유안진 (1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 아동학회지, 17(1), 173-188.
Barrow, J. C., & Moore, C. A. (1983). Group interventions with perfectionistic thinking. The
Besharat, M. A. (2003). Parental perfectionism and children's test anxiety. Psychological Reports, 93, 1049-1055.
Burns, D. D. (1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, November, 34-52.
Burndt, T. J. (1992). Friendship and friend's influences in adolescence. Current Directions in
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1991). A control-process perspective on anxiety. In R. Schwarzer & R. A. Wicklund(Eds.), Anxiety and self focused attention(pp.3-8). London: Harwood.
Chang, E. C. (2000). Perfectionism as a predictor of positive and negative psychological outcomes: Examining a mediation model in younger and older adults. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 18-26.
Chang, E. C., & Rand, K. L. (2000). Perfectionism as a predictor of subsequent adjustment: Evidence for a specific diathesis-stress mechanism among college students. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 129-137.
Chang, E. C., Watkins, A. F., & Banks, K. H. (2004). How adaptive and maladaptive perfectionism relate to positive and negative psychological functioning: Testing a stress -mediation model in black and white female college students. Journal of Counseling Psychology, 51(1), 93-102.
Dunkley, D. M., Blankstein, K. R., Halsall, J., Williams, M., & Winkworth, G. (2000). The relation between perfectionism and distress: Hassles, coping and perceived social support as mediators and moderators. Journal of Counseling Psychology, 47(4), 437-453.
Dunkley, D. M., Zuroff, D. C., & Blankstein, K. R. (2003). Self-critical perfectionism and daily affect: Dispositional and situational influences on stress and coping. Journal of Personality and Social Psychology, 84(1), 234-252.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Singer, A. (1995). Perfectionism and parental authority styles. Individual Psychology, 51, 50-60.
Frost, R. O., Lahart, C. M., & Rosenblate, R. (1991). The development of perfectionism: A study of daughters and their parents.. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-468.
Gracia, E., & J. Herrero. (2004). Personal and situational determinants of relationship-specific perceptions of social support. Social Behavior and Personality, 32(5), 459-476.
Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15, 27-33.
Helsen, M., Vollebergh, W., & Meeus, W. (2000). Social support from parents and friends and emotional problems in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 29(3), 319-335.
Hewitt, P. L., & Dyck, D. G. (1986). Perfectionism, stress and vulnerability to depression. Cognitive Therapy and Research, 10, 137-142.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social context: Conceptualization, assessment and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456-470.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L., Endler, N. S., (1991). Perfectionism and components of state and trait anxiety. Current Psychology: Developmental, Learning, Personality, Social. 13(4), 326-350.
Methia, R. A. (2004). Help your child overcome test anxiety & achieve higher score. College Station, TX: Virtual Bookwork.com Publishing.
Sarason, I. G. (1981). Test anxiety, stress, and social support. Journal of Personality, 49(1), 101-114.
Sarason, S. B., Davidson, K. S., Lighthall, F. F., Waite, R. R., & Ruebush, B. K. (1960). Anxiety in elementary school children: A report of research. New York: Wiley.
Thergaonkar, N. R., & Wadkar, A. J. (2007). Relationship between test anxiety and parenting style. Journal of Indian Child and Adolescent Mental Health, 2, 10-12.
Wang, L. (2002). Assessing the impact of parental expectations and psychological disterss on Taiwanese college students. Counseling Psychologists, 30, 582-608.
Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.