바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Development and Validation of a Happiness Scale for the Korean college students

Abstract

The purpose of the study is to develop and validate a Happiness Scale for the Korean college students in indigenous psychological perspective. Based on the previously developed empirical evidence and FGI, 102 preliminary items are yield. The data of 565 students were used for conducting an exploring factor analysis. In result, the 23 items scale consist of six-factor of a Happiness subscale(4 items of majority satisfaction, orientation for appearance, sociability, family relationship, orientation for Achievement and 3 items of opposite-sex relationship). For the final scale, an confirmatory factor analysis were conducted from the data of 378 students. A result revealed that the six- factor structure of a Happiness Scale was appropriate to represent the happy structure of Korean college students. The internal consistency of each factor was reasonably high ranging from .86 to .68. Implications for counselling practice and future research were suggested.

keywords
Korean college students, happiness, indigenous psychological perspective, exploring factor analysis, confirmatory factor analysis, 대학생, 행복, 토착 심리학적 관점, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석

Reference

1.

공수자, 이은희, 하미옥 (2005). 한국 노인의 주관적 안녕감 구성에 미치는 요인들, 노인복지연구. 30(1), 32-48.

2.

구재선, 김의철 (2006). 심리적 특성, 생활경험, 행복의 통합적 관계. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 20(1), 1-18.

3.

구재선, 김의철 (2006). 한국인의 행복 경험에 대한 토착문화심리학적 접근. 한국심리학회지: 사회 문제, 12(2), 77-100.

4.

권석만 (2008). 긍정심리학. 서울: 학지사.

5.

김명소, 임지영 (2003). 대학생의 ‘바람직한 삶’구성 요인 및 주관적 안녕감과의 관계분석. 한국심리학회지: 여성, 8(1), 83-97.

6.

김명소, 김혜원, 차경호, 임지영, 한영석 (2003). 한국 성인의 행복한 삶의 구성요인 탐색 및 척도개발. 한국심리학회지: 건강, 8(2), 415-442.

7.

김명소, 김혜원, 한영석, 임지영 (2003). 한국인의 행복한 삶에 대한 인구통계학적 특성별 분석. 한국심리학회지: 일반, 8(1), 1-33.

8.

김의철, 박영신, 김명언, 이건우, 유호식 (2000). 청소년, 성인, 노인 세대의 차이와 생활만족도. 한국심리학회지: 건강, 5(2), 119-145.

9.

김의철, 박영신 (2001). IMF시대 한국 학생과 부모의 스트레스와 대처양식 및 생활만족도에 대한 연구: 사회적 지원과 자기효능감과의 관계를 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 77-105.

10.

김의철, 박영신 (2004). 청소년과 성인의 삶의 질 인식에 대한 토착심리 분석. 한국심리학회지: 건강, 9(3), 973-1002.

11.

박군석, 한덕웅, 이주일 (2006). 한국 사회에서 건강하고 행복한 성공노화 노인들의 사회심리적 특징. 한국심리학회지 건강, 11(2), 131-156.

12.

박병기, 홍승표 (2004). 주관적 안녕 척도의 개발 및 타당화. 교육심리연구 18(1), 59-175.

13.

신지연 (2007). 대학생의 행복 요인 탐색과 척도개발. 중앙대학교 석사학위논문.

14.

이순묵 (1995). 요인분석. 서울: 성원사.

15.

이순묵 (2000). 요인분석의 기초. 서울: 교육과학사.

16.

임주영, 전귀연 (2004). 노인의 주관적 안녕감에 영항을 미치는 변인 연구. 한국 노년학. 24(1), 25-48.

17.

차경호 (1999). 대학생들의 주관적 안녕감과 심리적 안녕감 간의 관계. 사회과학 연구, 189(dec.), 575-595.

18.

한덕웅 (2003). 한국 유학 심리학. 서울: 시그마프레스

19.

한덕웅 (2006). 한국문화에서 사회규범에 따른 행동들이 주관 안녕에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 8(2), 77-100.

20.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 167-177.

21.

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(2), 542-575.

22.

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The Satisfaction With Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.

23.

Diener, E., Smith, H., & Fujita. F. (1995). The personality structure of affect. Journal of Personality and social psychology, 69(1), 130-141.

24.

Diener, E., Wolsic, B., & Fujita. F. (1995). Physical attractiveness and subjective well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 68(2), 653-663.

25.

Diener, E., & Lucas, R. E. (1999). Personality and Subjective well-being. New York: Russell-Sage.

26.

Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E. & Smith. H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302.

27.

Diener, E., Suh, E. M. (1999). National differences in subjective well-being. New York: Russell-Sage.

28.

Gorsuch, R. L. (1983). Factor Analysis. New York: Lawrence Ealbaum.

29.

Hays, R. D. (1987). PARALLEL: A Program for Performing Parallel Analysis. Applied Psychological Measurement, 11, 58-74.

30.

Hong, S., Malik, M. L., & Lee, M. (2003). Testing configural, metric, scalar, and latent mean invariance across genders in sociotropy and autonomy using a non-western sample. Educational and Psychological measurement, 63(4), 636-645.

31.

Markus, H. & Kitayama, S. (1991). Culture and self: Implications for cognition, emotion and motivation. Psychological Review, 98(2), 224-253.

32.

Peterson, C., Samuel, A., von Baeyer, C., Abramson, L. Y., Metalsky, G. I., & Seligman, N. E. P. (1982). The Attribution Style Questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 6(1), 287-299.

33.

Peterson, C., Seligman, N. E. P. & Valilant, G. E. (1988). Pessimistic explanatory style is a risk factor for physical illness: A thirty-five year longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology, 55(1), 23-27.

34.

Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist. 55(1), 44-55.

35.

Peterson, C., & Vaidya, R. S. (2001). Explanatory style, expectation, and depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 31(3), 1217-1223.

36.

Peterson, C., & Seligman, N. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press.

37.

Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press.

38.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and social Psychology, 57(3), 1069-1081.

39.

Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Direction in Psychological Science, 4(1), 99-104.

40.

Ryff, C. D., &, Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revised. Journal of Personality and social Psychology, 69(2), 719-727.

41.

Ryff, C. D., & Singer, B. (1996). Psychological well-being: Meaning, Measurement, and implications for psychotherapy research. Psychotherapy and Psychosomatics, 65(1), 14-23.

42.

Ryff, C. D., Singer, B., & Love, G. D. (2004). Positive health: Connecting well-being with biology. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 359(4), 1383-1394.

43.

Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(3), 1073-1082.

Korean Journal of School Psychology