바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

수련생 관점에서 본 임상심리전문가 수련 과정에 대한 평가

Evaluations of training courses of clinical psychologist fromthe trainees' perspective

초록

본 연구는 국내의 임상심리전문가 수련 과정에 대한 수련생들의 경험과 그에 따른 평가를 살펴보고, 이를 통해 현재의 수련 과정이 갖는 다양한 함의점을 논의해 보고자 수행되었다. 연구의 목적에 따라, 1) 수련 과정을 모두 국내에서 경험하였으며, 2) 석사과정을 마친 지 3년 이내이면서, 수련 경험이 2년 이하이고, 3) 서울시 내 임상심리전문가 수련 과정이 설치되고 운영된 지 최소 5년이 경과한 병원에서 수련중인 연구참여자 10명을 선정하였다. 이들을 대상으로 반구조화 면담을 실시한 뒤, 합의적 질적 연구방법(Consensual Qualitative Research: CQR)에 따라 자료를 분석하였다. 분석결과, 총 6개의 영역에 대하여 27개의 범주가 도출되었다. 이는 1) 임상심리학자가 되고자 하는 동기, 2) 대학원 선택이유, 3) 병원 선택이유, 4) 대학원 석사과정에 대한 경험과 평가, 5) 병원 수련 과정에 대한 경험과 평가 6) 수련 과정의 의미로 나뉜다. 연구결과를 바탕으로 현재의 수련 과정에 대한 긍정적인 평가와 부정적인 평가를 종합 논의하고, 부정적 평가를 개선하기 위한 해결방안을 논의하였다.

keywords
임상심리전문가, 임상심리 수련 과정, 수련모델, 합의적 질적 연구방법

Abstract

The purpose of this study was to explore the experience and evaluation of trainees regarding the training courses of professional clinical psychology to investigate the implications of current training courses. The following are the selection criteria. 1) Having undergone all of the training course in Korea (graduate program and hospital training), 2) Having finished graduate program within 3 years or experiened hospital training in the last 2 years, 3) Having trained in a hospital that has been established for more than 5 years and with at least 10 interviewed trainees. According to the criteria, we recruited 10 trainees. After the semi-structured interviews, we analyzed the data accordance with the consensual qualitative research (CQR). The analysis revealed 6 themes and 27 categories: 1) motivation for wanting to be a clinical psychologist, 2) reason for choosing the particular graduate school, 3) reason for choosing the particular hospital, 4) experience and evaluation during the graduate program, 5) experience and evaluation during hospital practice courses, and 6) the meaning of training courses. Based on the results, positive evaluations and negative evaluations are comprehensively discussed, and recommendation on improving the negative aspects are provided.

keywords
clinical psychologist, clinical psychology training courses, training models, Consensual Qualitative Research
투고일Submission Date
2016-06-07
수정일Revised Date
2016-06-29
게재확정일Accepted Date
2016-06-30

logo