바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

국내 임상심리대학원 인증제의 방향성에 대한 제언

Suggestions on the Guidelines for the Accreditation System of Graduate Programs in Clinical Psychology in South Korea

초록

우리나라는 아직 심리서비스 제공 인력에 대한 법적 제도가 마련되어 있지 않은 실정으로, 최근 들어 국제적인기준에 걸맞은 임상심리전문가 모형을 개발하고 적용하여 임상심리학자의 자질을 향상시키는 것의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 임상심리학은 과학적 근거에 기반한 심리서비스 실무를 제공하는 분야로, 임상심리전문가 혹은 정신건강임상심리사 1급 취득을 위해 최소 석사 학위와 약 3년의 수련 시간이 요구된다. 임상심리대학원 과정은 전문성을 증진시키는 핵심적인 교육과정으로, 대학원 과정에 대한 질 관리가 이루어지는 것이 전문 인력을배출하고 국가와 지역사회 수준의 정신건강서비스를 전문적으로 제공하기 위해 중요한 시점이다. 이에 본고에서는 영국과 미국을 중심으로 임상심리학자에게 요구되는 역량과 이에 따른 훈련 과정을 점검하고, 석사 수준의심리서비스 대학원 인증 제도를 검토하여 국내 임상심리대학원 인증제의 방향성을 제안하였다. 조사 결과, 영국과 미국의 경우 임상심리학자가 되기 위해 최소 박사 수준의 교육이 요구되며, 독립적인 전문가로서 다양한 대상에게 정신건강서비스를 제공하기 위한 심도 있는 훈련이 이루어지고 있었다. 반면 석사 과정에서는 상대적으로 제한적인 교육을 제공하나, 박사 과정과 동일하게 윤리, 다양성, 실습이 강조되는 것으로 확인되었다. 이에 국내 임상심리대학원 인증제 도입 시 임상심리학자로서의 역량을 강화하기 위해 석사 과정에서 교과목을 확장하는것과 더불어 체계적인 실습을 시행하는 것이 추천되며, 이를 위해서는 임상심리대학원의 구체적인 커리큘럼에대한 고민뿐만 아니라 제도와 행정 및 인적 자원을 포함한 프로그램 체계에 대한 근본적인 개선이 함께 이루어져야 할 것으로 생각된다.

keywords
clinical psychology graduate school, accreditation system, education, training, 임상심리대학원, 인증제, 교육, 수련

Abstract

South Korea needs to establish a legal system for psychological service providers. The importance of improving the qu ality of clinical psychologists by developing and applying an expert model that meets international standards has recen tly been emphasized. Clinical psychology is a field that provides psychological service practice based on scientific eviden ce, and obtaining a “clinical psychology expert” or “mental health clinical psychologist level 1” certificate requires a m inimum of a master’s degree and three years of training. Strengthening expertise through graduate programs is essenti al, and effective quality management is vital for producing adept professionals and providing qualified mental health se rvices at both national and community levels. This study examined the competencies and training processes required fo r clinical psychologists, focusing on the United Kingdom and the United States. We reviewed the accreditation system of master’s-level graduate programs to propose the guidelines for the domestic accreditation system for clinical psychol ogy graduate programs. In the United Kingdom and the United States, becoming a clinical psychologist entails a min imum doctoral-level education and comprehensive training to independently provide mental health services to diverse p opulations. Although the master’s programs offer relatively limited education, they similarly underscore ethics, diversity, and practical skills, akin to doctoral programs. Therefore, when imposing future accreditation systems for domestic gra duate programs, we suggest broadening coursework and implementing systematic practice in master’s programs to deve lop the competencies required of clinical psychologists. This should involve addressing concerns about the curriculum a nd fundamental improvements in the program structure, encompassing administrative and human resource aspects.

keywords
clinical psychology graduate school, accreditation system, education, training, 임상심리대학원, 인증제, 교육, 수련

logo