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메뉴본 연구는 서울심리지원센터 심리상담서비스를 경험한 실수요자들의 상담경험을 더욱 세밀하고 심도 있게 파악하고자 진행되었다. 이를 위하여 심리상담을 진행해 온 3개 권역(동남, 동북, 서남)의 서울심리지원센터에서 상담을 종결한 내담자들 5명을 심층면담하여 자료를 수집하였고, 귀납적 질적 연구 방법을 활용하여 자료를 분석하였다. 분석 결과, 29개의 하위 범주, 13개의 상위 범주가 도출되어 시간의 흐름에 따른 세 가지 영역으로 구분하여 결과를 제시하였다. 서울심리지원센터에서 심리상담을 받은 내담자들은 ‘보이지 않는 고통에서 찾은출구’로서 상담을 시작하였고, 상담과정에서 ‘그냥 나로 존재하며 회복되는 안전한 공간’을경험하였으며, 상담 이후 ‘고통의 감소와 높아진 삶의 질’을 경험하는 것으로 나타났다. 우리나라의 공공 심리지원서비스 전달체계로서 서울심리지원센터의 실제 경험과 성과, 향후 방향에 대해 논의하였다.
This study aimed to gain a thorough understanding of the experiences of clients who had completed counseling at Seoul Psychological Support Centers. In-depth interviews were conducted with five clients from three Seoul Psychological Support Centers (East-Southern, East-Northern, West-Southern) to gain insights into their counseling experience. The interviews along with inductive analyses revealed that the clients sought counseling in Seoul Psychological Support Centers as the final exit from their invisible emotional distress. During the counseling process they found a safety haven for self-exploration and recovery, leading to a noticeable reduction in their emotional distress and an enhancement in their overall quality of life. The implications of these findings are discussed in the context of public psychological support system in Korea, highlighting how these insights can guide the future direction of counseling services provided by Seoul Psychological Support Centers.