바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of Clinical Psychology

학습 장애 진단을 위한 학습 성취도 검사의 개발 연구 I - 쓰기 검사를 중심으로 -

A Study of Development of the Basic Achievement Test to Diagnosis Learning Disorder - the Writing Test -

초록

본 연구에서는 학습 장애를 진단하는데 사용되는 학습 성취도 검사 중 쓰기 검사를 제작하였다. 이 검사는 기존의 쓰기 검사의 결점을 보완해 철자를 듣고 직접 받아쓰는 형식으로 구성되어 있다. 예비 문항 120개 중 문항 변별도와 문항 난이도를 고려하여 65개의 문항을 선발하였고 2명의 임상 심리 전문가가 안면 타당도와 문항의 중복 여부 및 유사한 문항을 고려하여 토의를 거쳐 최종 40개 문항을 선정하였다. 이 최종 40문항으로 구성된 쓰기 검사의 내적 일치도와 반분 신뢰도는 각각 .94와 .86으로 높게 나타났다. 또한 이 검사는 문항 난이도와 문항 변별도에서도 만족할 만한 수준을 보여주고 있었다. 공존 타당도를 알아보기 위하여 기초학습능력검사와의 상관을 알아본 결과 쓰기 검사는 기초학습 기능검사의 읽기 및 쓰기 검사와 각각 .88, .89라는 높은 상관을 보였다. 끝으로 본 연구에서 제작된 쓰기 검사와 지능 검사와의 상관의 의미, 검사의 유용성과 제한점이 논의되어졌다.

keywords

Abstract

The writing test of the basic achievement test to screen learning disorder was developed in this study. The test was composed to hearing a word and a sentence which contained that word and writing that word. 65 items of 120 preliminary items were selected considered item discriminant and item difficulty. The 2 clinical psychologists selected 40 items of 65 items considering face validity and similar words. The coefficient of internal consistency and reliability were .94 and .88. Also, the item discriminant and item difficulty of the test were adequate, and concurrent validity were high. Finally, clinical implication and limitation of the test were discussed.

keywords
투고일Submission Date
1999-09-01
수정일Revised Date
1999-12-14
게재확정일Accepted Date
1999-12-27

Korean Journal of Clinical Psychology