바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

집단 괴롭힘을 당하는 집단의 심리적 취약성

Psychological Vulnerabilities to Victimization at School Bullying

초록

본 연구는 집단 괴롭힘을 당하는 집단의 특성 및 지속적 괴롭힘에 영향을 주는 심리적 요인들을 확인하고자 하였다. 이를 위해 초등학교 고학년(610명)과 중학교 1학년(620명) 남녀 학생을 대상으로 4개월 간격으로 추적조사를 실시하였다. 연구 결과에 의하면, 피해성향은 가해성향에 비해 시간적으로 안정성이 높았으며, 1차 조사시의 피해성향과 자아 존중감 그리고 신체화 증상 및 우울/불안 증상이 2차 조사시의 피해 성향 중 21.9%를 설명해 주었다. 또한 1차 조사시에 가해 및 피해성향을 모두 보이지 않았던 비교집단의 학생들이 2차 조사시에 어떻게 변화되었는지를 살펴본 결과, 비교집단에서 피해 집단으로 소속이 변한 학생들은 2차 조사뿐만 아니라 1차 조사에서도 심리 사회적 발달 수준과 행동의 적응적 측면에서 부정적인 특성을 보였다. 이러한 결과를 집단 괴롭힘의 예방 및 피해집단 아동을 위한 적용프로그램의 개발과 관련해서 논의하였다.

keywords
집단괴롭힘, 피해집단, 심리적 취약성

Abstract

The goal of the present study was to explore psychological characteristics of stable victims at the school bullying contexts. To pursue this goal, we surveyed twice 1,230 identical students of the 4-7th grade, with four months apart. Results indicated that the status of victims was more stable over two different time points than that of bullies. The degree of victimization at the second wave was predicted best by its degree at the first wave. Moreover, it was also predicted substantially by the aggregate of self-esteem, somatic symptom, and depression/anxiety symptom. We also explored changes in status of school bullying at Time 2 for those who were neither victims nor bullies at Time 1. It was found that victims at Time 2 was vulnerable to problems with psychosocial development and behavioral adjustment. These findings were discussed in terms of development of programs for prevention of school bullying.

keywords
school bullying, victimization, psychological vulnerability
투고일Submission Date
2000-07-10
수정일Revised Date
2001-10-04
게재확정일Accepted Date
2000-12-19

logo