바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

로샤 검사의 EA 및 es 반응요소 유무에 따른 주관적 평정의 차이

The difference on subjective ratings according to the components of EA and es in the Rorschach test

초록

본 연구는 로샤 검사의 EA 및 es 반응요소 유무에 따른 피검자의 로샤 카드에 대한 정서평정치들 간 차이를 검증하려 한다. 피검자로는 대학생 65명(남자 32명, 여자 33명)이 참여하였다. 피검자들에게 표준화된 절차로 로샤 검사를 실시한 후, 10장의 로샤 카드를 보여주면서 각 카드별로 쾌-불쾌, 이완-긴장, 흥분-우울의 세 가지 정서차원에 대해 9점 척도로 평정하도록 하였다. 그 후 피검자의 로샤 반응들을 “EA 포함반응”과 “EA-es 공존반응”, “es 포함반응” 그리고 “EA-es 비포함반응“으로 분류하였다. 그 결과, “EA 포함반응”에 비해 “es 포함반응”과 “EA-es 비포함 반응”이 산출된 로샤 카드들에 대해서 상대적으로 더 불쾌하고 긴장되며 우울하다고 평가하였다. 그리고 “EA-es 공존 반응”을 포함하고 있는 로샤 카드에 대해서 피검자들은 세 가지 정서차원 모두에서 “EA 포함반응”과 “es 포함반응”의 중간 수준으로 평정하였다. 본 연구는 표본오류 편향의 가능성을 고려하여 새로운 피검자들로 구성된 검증표본을 통해 분석결과를 재검증하였다. 이 때 검증 표본의 피검자로는 대학생 58명(남자 31명, 여자 27명)이 참여하였다. 그 결과, 일부 통계적인 검증 결과에서 차이를 보이기도 했지만, 해석적인 의미 면에서는 이전의 분석과 동일한 결과를 산출하였다. 논의에서 카드별 주제 해석을 할 때 EA와 es 변인을 고려하는 방안에 대해서 검토하였으며 또한 연구 제한점을 제시하였다.

keywords
the themes in the Rorschach cards, control related variables, Experience Actual, Experienced Stimulation, affect rating, 로샤 카드별 주제, 통제 관련 변인, EA, es, 정서평정

Abstract

The present study examined if there's any difference on affect ratings for Rorschach cards in relation to the actual patterns of control related variables. The subjects were 65 volunteered undergraduate students(male 32, female 33). The Rorschach test was administered according to the standard procedure. Then the subjects were shown the Rorschach cards again one by one and asked to rate each card on 9 point scales on three dimensions; pleasure-displeasure, relaxation-tension, excitement-depression. All the responses were classified into following four groups; "responses with EA", "responses with EA-es", "responses with es", and "responses without EA-es". The results were as follows: First, subjects rated cards including "responses with es" or "responses without EA-es" more displeasing, tensive, depressive than cards including "responses with EA". Second, cards including "responses with EA-es" were rated at the middle between cards including "responses with EA" and cards including "responses with es" on all three dimensions. For the retest of the results, the Rorschach test was administered to new subjects(58 undergraduate students; male 31, female 27). Even though there were some minor differences on the statistical data, the results of the two analyses were basically same in terms of general level of hypothesis testing. Finally, limitations and future directions for the present study were discussed.

keywords
the themes in the Rorschach cards, control related variables, Experience Actual, Experienced Stimulation, affect rating, 로샤 카드별 주제, 통제 관련 변인, EA, es, 정서평정

logo