바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Effects of a Social Skills Group-Training Program on Social Skills, Negative Automatic Thoughts, and Stress in International Couples' Children

Abstract

This study examined the effects of a social skills group-training program, based on the cognitive-behavioral approach, on the social skills, negative automatic thoughts, and stress levels of international couples' children. The participants were 17 3rd to 6th-grade elementary-school students whose mothers were international marriage immigrants. Nine children participated in an experimental social skills training program, and 8 children participated in a learning skills training program, as the control group. Each program comprised 10 sessions. We used a social skills rating system, the Korean-children's Automatic Thought Scale, and a stress scale for the participants' pre-and post-tests. The results showed a statistically significant reduction solely in the experimental group's general stress and negative automatic thoughts, and a marginally significant improvement in only that group's social skills after the program. We had a limited ability to rigorously test the program's effects because of small sample size and problems with the representativeness of the sample and random assignment of the groups. In spite of these limitations, our results suggest that this social skill training for international couples' children, who are a high-risk group in our society, may have a preventive effect through positive change related to psychosocial adjustment.

keywords
social skills group training program, international couples' children, social skill, negative automatic thoughts, stress, 사회적 기술 훈련 집단프로그램, 다문화가정 아동, 사회적 기술, 부정적 자동적 사고, 스트레스

Reference

1.

강성희, 이재연 (1992). 아동의 적응에 있어서 사회적 지지와 사회적 문제해결 기술의 스트레스 완충 효과에 대한 연구. 한국아동학회, 13(2), 175-188.

2.

강유진 (2008). 초등학생의 생활만족도에 영향을 미치는 개인, 가족, 학교요인의 스트레스 중재효과: 보호과정 및 취약과정 탐색. 한국청소년연구, 19(3), 57-84

3.

곽금주 (2008). 통합심포지엄: 다인종, 다문화 시대 한국 사회의 심리학적 과제와 전망; 다문화가정 아동의 발달과 적응: 다문화가정에서의 부모-자녀간의 상호 작용 패턴과 그 효과를 중심으로. 연차학술발표대회논문집. 한국심리학회, 2008, 1-26.

4.

교육과학기술부 (2008) 홈페이지 www.mest.go. kr, 2008년 주요교육통계.

5.

김선하, 김춘경 (2006). 사회-환경적 변인과 인지적 변인이 청소년의 우울에 미치는 영향의 경로분석. 아동학회지, 27(6), 249- 261.

6.

김오남(2007). 농촌지역 결혼이민여성의 정신건강에 관한 연구-문화적응스트레스와 사회적 지지를 중심으로. 한국가족복지학, 12(3), 47-73.

7.

문경주, 오경자, 문혜신 (2002). 한국판 아동 ․청소년용 자동적 사고척도(K-CATS)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 21(4), 953-961.

8.

문성원 (1998). 컴퓨터에 의해 매개되는 사회적유능성 증진 프로그램의 개발 및 효과 검증. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

9.

문영희 (1998). 학령기 아동을 위한 사회기술 훈련 프로그램의 효과. 박사학위논문. 연세대학교.

10.

민정순 (2002). 초등학생을 대상으로 한 사회기술훈련 프로그램의 효과. 석사학위논문. 안양대학교.

11.

박은애 (2007). 다문화가정 자녀의 교육실태 조사연구. 창원대학교 석사학위논문.

12.

박은정, 김은정, 신민섭 (2008). 우울 위험 집단 아동들을 위한 예방 프로그램의 효과 연구-저소득 계층 아동들을 대상으로. 연차학술발표대회논문집. 한국심리학회, 2008, 614-615.

13.

보건복지부 (2005). 국제결혼 이주여성 실태조사 및 보건․복지 지원정책방안 보고서.

14.

서현, 이승은 (2007). 농촌지역 국제결혼 자녀가 경험하는 어려움에 관한 연구. 열린유아교육, 12(4), 25-47.

15.

설동훈, 김윤태, 김현미, 윤홍식, 이혜경, 임경택, 정기선, 주영수, 한건수 (2005). 국제결혼 이주여성 실태조사 및 보건․복지 지원 정책방안. 보건복지부.

16.

신혜정 (2007). 다문화가정 자녀의 자아정체성에 영향을 주는 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

17.

심리건강연구소 (2004). 학습기술향상 프로그램.

18.

양순미 (2006). 농촌 국제결혼 부부의 결혼생활 적응과 만족에 대한 영향 요인. 한국가족관계학, 11, 223-253.

19.

양윤란 (1995). 아동용 사회기술훈련 프로그램의 효과연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

20.

오경자, 김은이, 도례미, 어유경 (2005). 빈곤가정 청소년의 심리사회적 적응: 위험요인과 보호요인의 탐색. 한국심리학회지: 임상, 24(1), 53-71.

21.

오경자, 이혜련 (1990). 한국 아동 청소년의 문제행동증후군 연구Ⅰ: 4~5세, 6~11세, 12 ~16세 남아 CBCL분석. 한국심리학회지: 임상, 9, 33-55.

22.

오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜 (1998). K- YSR(한국청소년자기행동 척도). 중앙적성출판사.

23.

오성배 (2007a). 국제결혼 가정 자녀의 교육기회 실태와 대안 모색. 인간연구, 12호.

24.

오성배 (2007b). 현장진단: 국제결혼 가정 자녀(Kosian)의 교육 환경과 문제. 교육비평, 22, 2007 봄․여름호.

25.

이미정 (2004). 청소년용 사회적 문제해결 훈련 프로그램의 개발 및 그 훈련 효과. 한국심리학회지: 여성, 9(1), 141-161.

26.

이영주 (2007). 국제 결혼한 여성의 자녀에 대한 심리사회적 적응에 영향을 미치는 보호요인에 관한 연구. 한국심리학회지: 여성, 12(2), 83-105.

27.

이현숙 (2004). 학교-기반의 사회적 기술 훈련 프로그램이 수줍음 아동의 사회적 기술, 불안, 우울, 자아존중감에 미치는 효과. 한국심리학회지: 학교, 1(1), 79-100.

28.

이희연, 하은혜 (2008). 청소년기 우울증상의 성차에 대한 인지적 왜곡의 매개효과. 한국심리학회지(여성), 13(4), 547-561.

29.

중앙일보 (2006). 코시안의 정치세력화 가능성. 4월 4일자 종합면.

30.

최미숙, 김경숙, 윤현숙 (2008). 다문화교육활동이 유아의 반편견 인식 및 다른 문화에 대한 태도에 미치는 영향. 아동교육, 17 (2), 65-79.

31.

출입국․외국인 정책본부 (2009). 출입국․외국인 정책 통계월보, 2009년 8월호.

32.

하은혜, 오경자, 송동호, 강지현 (2004). 우울장애와 불안장애 청소년을 위한 집단 인지행동치료 효과의 예비연구. 한국심리학회지: 임상, 23(2), 263-279.

33.

한국청소년상담원 (2007). 다문화가정 청소년(혼혈청소년)연구: 사회적응 실태조사 및 고정관념 조사. 국가청소년위원회.

34.

한영주 (1999). 중 고등학교 집단따돌림 가해자 및 피해자 특성에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

35.

Betsy, D. K., Sunita, M. S., Jennifer, L. H., Puja, G. P., & Graham, J. E., (2006). Cognitions and depressive symptoms among ethnic minority adolescents. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 12(3), 578 -591.

36.

Cardemil, E. V., Reivich, K. J., Beevers, C. G., Seligman, M. E. P., & James, J. (2007). The prevention of depressive symptoms in low-income, minority children: two-year follow up. Behaviour Research and Therapy, 45, 313-327.

37.

Carr, A. (1999). The handbook of child and adolescent clinical psychology; A contextual approach. London: Routlege.

38.

Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1990). Social Skills Rating System Manual. Circle Pines, M. N., American Guidance Service.

39.

Jacobson, N. S., & Truax, P. (1991). Clinical significance: a statistical approach to defining meaningful change in psychotherapy research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59(1), 12-19.

40.

Little, V. L., & Kendall, P. C. (1977). Correspondence of brief intelligence measures to the Wechsler scales with delinquents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 45(4), 660-666.

41.

Schniering, C. A. & Rappee, R. M. (2002). Development and validation of a measure of children's automatic thoughts: the children's automatic thoughts scale. Behaviour Research and Therapy, 40, 1091-1109.

42.

Spence, S. H., & Reinecke, M. A. (2003). Cognitive approaches to understanding, preventing, and treating child and adolescent depression. In A. T. Beck, M. A. Reinecke, & D. A. Clark (Eds.), Cognitive therapy across the lifespan: evidence and practice (pp.358-395). Cambridge University Press.

logo