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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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서민교(세종대학교) ; 황보준((주)정도너츠) ; 송지현(조선이공대학교) pp.1-24 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2013.4.1.1
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초록

본 연구는 경북 영주시와 프랜차이즈 기업인 정도너츠가 농촌프랜차이즈 사업화로 지역경제 활성화를 이룬 사례 분석을 통해 농촌프랜차이즈 사업화에 대한 개념을 정립하는데 목적이 있다. 정도너츠는 찹쌀도너츠를 전문적으로 판매하는 외식프랜차이즈 기업으로 영주시 작목반과 협력하여 원료를 계약재배 하고 있다. 이런 농촌프랜차이즈사업의 이점으로는 첫째, 지역농산물의 안정적 판로개척에 큰 의미가 있다. 원재료의 대부분을 영주시 농산물로 사용함으로써 농가의 안정적 판로 역할을 한다. 둘째, 원재료의 안정적 수급으로 인해 합리적 가격 설정이 가능하다. 이는 생산자와 소비자에게 모두 해당되는 이점이다. 셋째, 고용증가의 효과가 있다. 프랜차이즈 본사, 가맹점에 대한 직원고용과 작목반의 인력 증가가 이루어져 고용을 증대시킨다. 마지막으로 지역 특산물의 홍보 효과이다. 프랜차이즈 기업이 전국적으로 가맹사업을 확산함에 따라 원료가 되는 품목의 마케팅적 홍보가 동시에 이루어진다. 성공적인 농촌프랜차이즈사업화를 위해서는 다음의 세 가지 요건이 필요하다. 먼저 체계적 물류시스템의 구축이다. 산지에서 직접 유통되어 전국 가맹점으로 납품되기 위해서는 안정적 물류시스템이 요구된다. 둘째 지속적인 연구개발 활동이다. 원재료 및 기기장비에 대한 연구 활동을 통해 가장 효과적으로 활용할 수 있어야 한다. 셋째, 상호 신뢰관계 구축이 필요하다. 각 주체 간 비전을 공유하며 함께 움직이는 신뢰 관계를 구축해야 장기적 사업 성과를 얻을 수 있다.

Abstract

The purpose of this work is to analyze the case that Yeongju Municipality Government of Gyeongbuk and Jung Donuts Co., Ltd., a franchise company, activated local economy through Farm's Franchise Commercialization (FCC) and to establish the concept of FCC. As a food service franchise company, Jung Donuts specializes in making and selling glutinous rice donuts. In cooperation with Commodity Dept. of Yeongju Municipality Government, the company cultivates raw materials under contract. Such farm's franchise business has the following advantages: First, it is meaningful in the point that it contributes to opening a new market of local agricultural products in a stable way. In short, by using most agricultural products of Yeongju as raw materials, the business serves as a stable market for farmers. Secondly, it is possible to set a reasonable price through stable supply of raw materials. It is to advantages of both producers and consumers. Thirdly, the business brings about the effect of employment rise. It can cause increases in employment of franchise head office and its agencies, and of the Commodity Dept.. Lastly, it produces the promotion effect of local special products. By expanding its agencies across the country, a franchise business can promote the items of raw materials in terms of marketing. The successful FCC needs to meet three requirements as follows. The first one is to establish systematic logistic system. Stable logistic system is required in order to directly distribute and deliver products to nationwide agencies by a producing place. The second one is constant R&D activity. Through the activity of R&D of raw materials and equipment, they should be used most effectively. The third one is to build mutual trust relationship. For long-term business achievements, it is required to establish mutual trust relationship in which relevant entities share their visions with each other and cooperate with each other.

이동한(세종대학교 일반대학원 경영학과) ; 이창주(세종대학교 일반대학원 경영학과) ; 이형근(세종대학교 일반대학원 경영학과) pp.25-53 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2013.4.1.25
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국내 커피전문점 시장은 지난 1999년 스타벅스가 매장을 개설한 시점으로부터 10여년 이상의 시간이 경과하면서 양적으로도 급격한 성장을 지속하여 왔다. 최근에는 각 커피전문점 브랜드별로 경쟁이 가속화되면서 맛이나 서비스의 차이가 줄어드는 경향을 보이는 등 성숙기 시장의 특성을 보이고 있다. 경쟁이 매우 치열해지는 성숙기 시장에서는 제품 및 서비스 차별화와 가격 프리미엄의 확보를 위해서는 차별적인 브랜드 이미지를 구축하는 것이 필요하다. 본 연구는 성숙기에 진입한 국내 커피전문점 시장의 주요 5개 브랜드에 대해 점포개성 척도를 사용하여 현재의 포지셔닝을 실증적으로 분석하였다. 그 결과를 바탕으로 실무적인 시사점을 제시하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다. 연구 결과, 소비자들은 커피전문점 브랜드를 국내 중소기업 전문브랜드와 외국 전문브랜드로 나누거나, 매장의 규모가 큰 매장이 다수인 브랜드와 소규모 매장이 많은 브랜드로 구분하여 인식하고 있다는 점, 그리고 소비자들이 이상적으로 생각하는 브랜드의 점포개성은 신뢰, 세련, 매력이라는 점을 발견하였다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 파악된 각 커피전문점의 점포개성 이미지 강약점을 토대로 강점은 강화하고 약점을 보완하기 위한 마케팅 전략을 수립하고 실행해야 할 것이다.

Abstract

The coffee shop market in Korea has been rapidly increased in quantitative terms over 10 years since the time when Starbucks opened their first shop in 1999. In recent years, the mature market characteristics that the serious competition of the coffee shop brands make the difference in taste or service reduce has been shown in that market. It's important to build the differentiated brand image for the differentiation of products and services and obtaining a price premium in serious competitive mature market. This study presented practical implications based on the results of empirical analysis of current positioning using 'Store Personality Scale.

김경조(초당대학교 경영학과) pp.55-71 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2013.4.1.55
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본 연구에서는 프랜차이즈 조직에 있어서 교육훈련 프로그램 운영에 따른 만족/ 불만족이 신협조직의 성과에 어떠한 영향을 미치고 있는가에 대해 분석하고자 하였다. 이를 위해서 교육훈련 프로그램변수에는 동기유발, 역할지각, 고객지향성을 독립변수로 하고, 만족/불만족을 매개변수로 하였으며, 종속변수로 설정한 성과에는 영업능력향상, 직무만족, 장기근무의지를 지정하여 SPSS/PC+ 통계프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 그 결과 교육훈련 프로그램의 만족이 장기근속에 가장 큰 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 우리사회에서 생활편의를 제공하는 프랜차이즈의 장기적 성장을 위해서는 알차고 내용이 충실한 교육훈련 프로그램을 개발하고 지속적으로 실행함이 무엇보다 중요하다는 사실을 발견하였다. 이러한 연구의 결과를 얻기 위한 논문의 체계는 I장 서론에서 문제의 제기와 연구의 목적을 들었고, II장 이론적 고찰에서는 교육훈련 프로그램의 내용 및 기대요인 즉, 동기유발, 역할지각, 고객지향성을 살펴보았고, III장에서는 연구의 방법으로 연구의 모형과 가설을 설정하였으며, 또한 실증조사의 설계와 자료분석방법을 제시하였다. IV장에서는 실증분석으로 측정도구의 검증과 상관관계분석, 신뢰성 검증을 실시하였으며, 가설을 검증한 후 V장에서 결론을 맺었다.

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effects of satisfaction or dissatisfaction of a franchise organization training program on its achievements. For the training program variables, it takes a motivation, a role perception, and a customer directivity as independent variables, and satisfaction or dissatistaction as a parameter. Also, it regards operation capability improvements, satisfaction of the job, and a will for a long-time employment as a dependent variable, then it presents the results by using SPSS/PC+ statistics methods. The results shows that satisfaction of training programs affect the long-time employment a lot. Therefore, for a long-run growth of the franchise organization, it is important to carry out proper training programs. The introduction(part I) contains the subject proposal and the purpose of the study, and theological background(part II) shows the definition and quality of a franchise organization, and some expectations from training programs such as motivations, role perceptions, and customer directivity. Also, part III presents the study model, hypothesis, and analyzing methods. For the last, part IV shows the verification of statistic results, then part V presents the conclusion.

조혜덕(세종대학교 대학원 경영학과) ; 이상윤(세종대학교 경영학과) pp.73-90 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2013.4.1.73
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프랜차이즈 산업은 우수한 경영 노하우와 기업의 경영자원을 유기적으로 통합하는 지식산업이다. 또한 프랜차이즈 산업은 국가의 경제성장에 지속적으로 기여하는 바가 크고, 기업의 성장에도 영향을 미치고 있다. 이러한 프랜차이즈 산업 부문에서 일본 프랜차이즈 산업은 여타 산업에 비해 꾸준한 성장률을 보이고 있으며 장기간 경기 침제에도 불구하고 최근 회복세를 보이는 경향을 나타내고 있다. 따라서 일본 프랜차이즈 산업의 구조분석을 통하여 한국 기업의 프랜차이즈 산업의 해외진출에 대한 전략을 알아보고자 한다. 따라서 본 연구에서는 일본의 정체기를 벗어나는데 시발점을 제시한 2009년부터 2010년의 일본 프랜차이즈 체인협회 통계 조사와 각국 프랜차이즈 시스템의 비교 분석을 통하여 일본 프랜차이즈 사업구조와 해외진출 전략을 파악하고 그 연구 결과를 토대로 하여 한국기업의 해외 진출 전략을 수립하는데 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 위하여 문헌고찰과 통계분석 결과 업종별 체인수와 점포수, 매출액의 추이를 통해 다음과 같은 4가지 결과를 도출 하였다. 1)서비스를 중점으로 한 프랜차이즈 활성화 방안 마련 2)서비스 프랜차이즈의 흐름으로 고령화, 간병, 건강지향, 유아교육, 미용과 관련된 사업 성장 기대 3) 일본의 문화와 인식의 차이를 고려한 서비스 업종 파악의 증요성 4)서비스 사업의 생산성을 높이는 노력에 대한 필요성으로 정리하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 한국기업은 프랜차이즈 산업의 해외진출 전략 수립에 있어서 일본 프랜차이즈 산업의 제도적 환경과 문화 인식의 차이를 고려하여 전략을 수립해야 한다.

Abstract

Franchise industry know-how and an excellent management company organically integrated knowledge management resources industry. The franchise industry in the country's economic growth continues to contribute a large bar, has had an impact on the company's growth The franchise industry franchise industry in Japan than in other industries, and long-term steady growth rate despite the recent recession and recovery illustrates a trend Thus, the structure of the franchise industry in Japan by analyzing the company's franchise industry in Korea for overseas expansion strategies are evaluated In this study, a plateau in Japan to get bigger and provide a starting point for the 2009 and 2010 Census of Japan Association of Chain and Franchise all over the franchise system through a comparative analysis of Japanese overseas franchise business structure and strategies, and identify the research Korea based on the company's overseas expansion strategy is aimed at For this purpose, literature review and statistical analysis of the number of chain stores industry results, sales trends over the following four results are derived. 1) services with emphasis laid plans enable one franchise 2) the flow of services to the aging franchise, nursing, health-oriented, early childhood education, beauty and related business expected to grow 3) Recognition of Japanese culture and understanding of the importance of the service sector to account for differences in 4) services business of the need for efforts to increase productivity are summarized Based on the results of this study, Korea Franchise companies in the industry, Japan IS overseas expansion strategy franchise industry awareness of cultural differences in the institutional environment and the strategy should be considered.

감우균(세종대학교 대학원 경영학과) ; 이상윤(세종대학교 경영학과) pp.91-112 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2013.4.1.91
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현대 생활에서 없어서는 안 될 자동차 등 모든 운송 수단과 생산 시설을 보유한 산업체에서 필수 불가결하게 사용하고 있는 윤활유에 대한 기본적인 지식과 함께 각각의 특성을 살펴보고자 한다. 또한 산업재이며 소비재이기도 한 윤활유 유통과 관련하여 국내 시장의 발전 과정을 이해하고, 세분화된 시장과 그 용도의 차이점을 조명하여 각각의 특색을 고찰해 보고자 한다. 기본적으로 대규모 제조사와 중소기업인 대리점, 부판점, 소매상으로 이어지는 유통 채널의 특성에 대한 이해를 높이고, 자동차용 윤활유 판매와 관련하여 프랜차이즈 정비업체에 대한 현황을 이해하여 판매 확장 가능성을 알아본다. 그리고 윤활유 제조업체와 유통 채널의 역할과 필요한 요건을 확인하며, 채널에 존재하는 문제점에 대한 개선 방안에 대하여 살펴보고자 한다.

Abstract

In modern society the Lubricants is widely used everyday life such as transportation and industrial plant. This study aims to provide an overview of the distribution channel of Lubricant and it's history of development in Korea. For this purpose, this study explores the basic knowledge and it's characteristics of lubricant which is essential goods for all transportation including cars and for all industrial facilities to produce their own products. According to development of industry and economic grow, the distribution channel also expended and become more complicated. Especially as Lubricants has both characteristics of consumer products and industrial products, the distribution channel is also developed different ways. I will attempt to summarize the differences between each distribution channels including franchise network of automotive repair shop and issues on role and responsibility of manufacturer and distributor. And then I hope to suggest the improvement of distribution channel.

Huang, Yanyan(Zhejiang Changzheng Vocational and Technical College) ; Kang, Tae-won(Jeonbuk Development Institute) pp.113-129 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2013.4.1.113
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Abstract

The realization of agricultural modernization, the solving of the "three rural" issue as well as the increment of farmers' income is one of China's top priority. Thus, under the support and encouragement of government's relevant policies, China has introduced the "Supermarket-Farmer Direct Purchase" which is a new mode for the supply of agricultural products. This is an innovative of agricultural products circulation mode, and the comprehensive promotion will help supermarkets get cheap goods directly from the hands of farmers, thus forming price competitiveness; farmers can also get profits and subsidies from supermarkets which can eliminate middlemen's profit, thus increasing their revenue; consumers can both get a guarantee of food safety and save expenses, and the win-win situation for the supermarkets, farmers, and consumers will be achieved. However, the dilemma between "farmers having difficulty in selling" and "supermarkets having difficulty in buying" is still frequent. So in this thesis, through theoretical research and situation analysis, each relevant part of the "Supermarket-Farmer Direct Purchase" mode will be studied as a whole. Moreover, effectiveness will be evaluated and relevant problems will be identified. Then, based on foreign experience and our national conditions, new modes and advice will be provided for users in different circumstances.

한국프랜차이즈경영연구