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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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한상호(경민대학교 호텔관광경영학과) ; 이재한(신한대학교 외식프랜차이즈경영학과) ; 설승현(가천대학교 경영학과) pp.5-25 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2014.5.1.5
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초록

내수 시장이 포화됨에 따라 프랜차이즈 기업의 국제화를 시도하는 것은 기업에게 새로운 시장을 개척함으로써 기업의 새로운 가치를 창조하고 성장시키는데 중요한 요인이 되어가고 있다. 이에 본 연구는 국제 시장의 진출 방법인 본 글로벌 프랜차이즈에 대한 정의와 이러한 기업을 살펴보고 그 성공요인을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 본 글로벌 기업으로 여겨지고 있는 일반 서비스와 제조 기업 그리고 프랜차이즈 기업의 사례를 분석하였다. 그 결과 경영자는 먼저 해외 진출에 적극적이며, 이를 위해 창조적이고 실용적인 마인드가 필요하며, 둘째 창업자와 기업에 있는 직원 모두 학습지향적이며, 기술지향적이어야 한다. 셋째, 차별화된 원천기술을 보유하여야 하며, 넷째 주변의 환경을 끊임없이 살펴보고 고려하여야 한다.

Abstract

The impact of industry characteristics on born global firms'internationalization process is widely acknowledged. Even though there are studies focusing on other industries, the franchise industry's internationalization patterns have not been generally analyzed. Through a multiple case-study research focusing on a comparison between franchise and other industries, we are able to define "born-global franchise" in the internationalization pattern and specific influential factors. Our findings show that (1) leadership and creativity of executive, (2) learning orientation and technology orientation, (3) differentiated proprietary technology (4) observation of the surrounding environment.

지이현(세종대학교 경영학과) ; 한규원(세종대학교 경영학과) ; 최예진(세종대학교 경영학과) ; 손정숙(세종대학교 경영학과) ; 김지헌(세종대학교 경영학과) pp.27-47 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2014.5.1.27
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본 연구는 현재까지의 떡볶이 시장을 4기로 나누어 분석한 후 국대떡볶이를 중심으로 떡볶이 프랜차이즈 업계에 필요한 전략적 마케팅 방안을 제안하고자 하였다. 국대떡볶이는 경쟁사인 아딸이나 죠스떡볶이에 비해 매장 수가 적음에도 불구하고 떡볶이 프랜차이즈 업계의 선두주자 중 하나로 인식되고 있다. 그러나 2013년 이후, 떡볶이 프랜차이즈 시장이 포화상태가 되면서 국내 떡볶이 프랜차이즈 시장 내에서의 경쟁은 점점 심화되고 있다. 본 연구는 브랜드 가치가 중요한 향후 시장(즉, 4기 시장)에서 요구되는 마케팅 전략을 국대떡볶이 사례를 통해 제시해보았다. 현재 국대떡볶이가 현재 지닌 문제점은 크게 세 가지로 나눠 볼 수 있다. 첫째, 국대떡볶이가 추구하는 브랜드 아이덴티티(brand identity)와 소비자의 마음속에 형성된 브랜드 이미지가 일치하지 않는다는 점이다. 둘째, 국대떡볶이는 30-40대 타겟의 복고라는 테마를 지향하고 있으나, 현재 국대떡볶이의 주 소비층은 20-30대 초반의 여성들로 타겟 설정이 잘못 되었다. 셋째, 품질의 표준화가 중요한 프랜차이즈임에도 불구하고 지점 간 맛이 균일하지 못하다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 본 연구에서 제시하는 전략은 다음과 같다. 첫째, 고객들이 국대떡볶이와 접하는 모든 브랜드 접점(Touch Point)에서 통일된 커뮤니케이션을 함으로써 일관된 브랜드 이미지를 형성해야 한다. 둘째, 재료의 사용량을 표준화하고 정기적인 본사의 교육과 검침이 이루어져야 한다. 셋째, 주 소비층인 20-30대 여성 유동인구가 많은 입지를 중심으로 매장수를 증가시켜 인지도를 상승시켜야 한다.

Abstract

This research was conducted on the purpose of seeking the measures of how to cope with the changing industry of Topokki franchises. Despite of the fact the number of Kukdae Topokki's stores is quite smaller than that of its competitors, such as Jaws Topokki and Addal Topokki, Kukdae Topokki is recognized as one of the front-runners in the industry. But the competition in the topokki industry has become fiercer, as the market became saturated. To find a desirable solutions, this study analyzes past-to-current status of the Topokki industry by dividing it into 4 stages and provides few strategies that Kukdae Topokki can apply to the 4th stage where 'brand awareness' is very important. To this end, few drawbacks of Kukdae Topokki are proposed as the following. First, the brand image that Kukdae Topokki pursue does not correspondent with the image in consumer's mind. Second, Kukdae Topokki has selected the wrong targeting group. It aims for the image of 'retro' to target people in their 30-40s. However, most of the consumers are people in their 20-30s. Third, the taste of Kukdae Topokki is not uniform among franchises. Fourth, the awareness and accessability are low. To provide a proactive actions for the next stages, several solutions are proposed as following. First, By managing consistent Kukdae Topokki's Brand Touch point, consumers may have a strong image on the brand by communicating with consumers consistently at all touch points. Second, instead of the existing guide from the head office(franchiser), a standardized criteria for the usage of materials and periodical education for franchisee are needed. Third, to raise the awareness of Kukdae Topokki, open many branches in the area where the main consumers(20-30s women) are mostly spread out.

유동근(세종대학교 경영대학) ; 홍종필(세종대학교 일반대학원) ; 황재광((주)FSKorea) pp.49-64 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2014.5.1.49
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본 연구는 대표 눈높이 러닝센터의 사업화 사례 분석을 통해 교육 서비스 프랜차이즈 기업의 자기주도 학습관 사업화에 대한 개념을 정립하는데 목적이 있다. 대교 눈높이 러닝센터는 자기주도 학습관과 관련된 프랜차이즈 사업화의 선두주자로 해당 산업 내에서 이러한 성공을 이끈 경영방식을 유지하고 있다.대교가 성공적으로 러닝센터 사업화를 이룰 수 있던 것은 목표관리, 학습관리, 그리고 환경관리 등의 3가지 요인을 기반으로 한 교육서비스를 제공하고 있기 때문이다. 첫째, 대교는 목표관리로 꿈과 학습목표 및 학습실천 계획을 세우고 실천할 수 있는 분위기를 조성함으로써 자기주도적 태도를 형성하는데 도움을 준다. 또한, 대교는 학습 성향검사를 통한 효율적인 학습방법을 탐색하고 도모하게 할 수 있는 정보를 제공한다. 그리고 대교는 지속적인 학습 동기부여를 위한 다양한 행사를 실시하고 있다. 둘째는 학습관리로서, 대교는 30여 년 노하우의 눈높이 교재를 통한 체계적인 기초학력을 정착하는데 도움을 주고, 학습자 중심의 개인별 맞춤 솔루션 제공 및 정확한 진도를 관리하며, 출결시스템을 통한 학습시간 관리 및 1:1 학습지도를 통한 학습실천 관리를 제공한다. 셋째는 환경관리로서, 대교는 이를 위해 과목별 담당교사 및 집중력 있는 시설을 통해 자기주도 학습을 위한 공부환경을 조성해주고, 멀티미디어 시스템을 통한 LAB학습, 동영상 학습을 통한 다양하고 재미있는 공부공간을 제공해준다.

Abstract

The purpose of this work is to analyze successful business strategy of Daekyo Noonnoppi. Daekyo Noonnoppi, a franchise company of educational service, activated education business by establishing new way of providing education opportunity: self-directed learning center. They introduced not only the concept of learning center but also sustainable business strategies, which leads to remarkable success in the education business field. Daekyo Noonnoppi deployed three managerial concepts for study achievement: goal management, study management, and environment management. This Franchise company has three advantages of its success: Goal, Study and environment management: First, the goal management helps students to develop self-directed attitudes by making(appropriate) atmosphere which is able to build study goal and plan. In addition, this company provides information to their students to searches ways of study through the test reflecting their tendency. Furthermore, this company offers a variety of events for motivating study. Second, study management is helpful for students to develop holistic fundamental knowledge through its textbooks of this company and provides solutions and time management for study through 1 on 1 study advice. Third, environment management is used to making atmosphere to develop self-directed learning way for its students and provides spaces for students equipped with multimedia systems and cyber learning infrastructures.

서민교((주)맥세스컨설팅) ; 박종혁((주)맥세스컨설팅) pp.65-84 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2014.5.1.65
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초록

본 연구의 목적은 프랜차이즈 성과공유에 대한 이론고찰과 사례를 통해 효과적인 프랜차이즈 성과공유방안을 제시하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 자원의존이론과 불형평이론에 대한 고찰을 통해 프랜차이즈 기업과 가맹점주의 관계, 프랜차이즈 비즈니스에서의 성과공유를 설명하였고 '맥주바켓'의 워크인쿨러 시스템, 주류판매 수수료의 가맹점 분배, '오니기리와 이규동'의 가맹점 장학제도, '본죽'의 가맹점 협의체인 본사모의 사례를 통해 프랜차이즈 비즈니스에서 활용할 수 있는 성과공유의 사례를 소개하였다. 이러한 이론고찰과 사례검토를 통해 본 연구에서는 5가지의 성과공유 방안을 제시하였다. 첫째는 '프랜차이즈 기업의 핵심역량의 공유'이며 두번째는 '로열티문화의 정착'이다. 세 번째는 '과학적인 상권분석과 매출예측시스템 구축'이며 네 번째는 '가맹본부의 실질적인 자금지원 강화'이다. 마지막은 '프랜차이즈 가맹점 협의회의 긍정적 활용'이며 이러한 성과공유 방안은 가맹본부와 가맹점의 상생에 밑거름이 될 것으로 사료된다.

Abstract

The purpose of this study is to review the theories and cases of performance sharing in the franchise industry to present a method for more effective franchise performance-sharing. To that end, this study reviewed the theory on resource dependence and the theory on inequality to describe the performance-sharing between the franchisor and the franchisee and their relationship. It also looked at the cases of a week-in cooler system at 'Beer Market', the allocation of fees for alcoholic beverage sales to franchisees, the scholarship program of 'Onigiri and Ikyudon' and 'Bonsamo' which is a franchisees' committee for Bonjuk to introduce examples of performance-sharing. Through a theoretical review and case review, this study presents five types of methods for performance-sharing. First, 'the sharing of core competence by the franchise company; second, 'the establishment of a royalty culture'; third, 'scientific analysis of markets and establishment of a revenue forecast system'; fourth, 'reinforced financial support from the franchisor'; and lastly, 'the positive application of franchisees' committees'. Such methods are expected to provide a groundwork for mutual benefit and co-prosperity between franchisor and franchisee.

최황택(세종사이버대학교 회계세무학과) pp.85-108 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2014.5.1.85
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본 연구는 공정거래위원회의 프랜차이즈 정보공개서상의 재무자료(자산, 부채, 자본, 매출액, 영업이익 및 당기순이익)를 사용하여 프랜차이즈본사의 자산규모, 재무구조, 수익성 및 성장성에 관한 정보를 연구하였다. 분석 자료는 패스트푸드, 가족식당, 제빵, 농수산과 주류산업의 1,050개 프랜차이즈 본사의 2011년과 2012년 자료를 수집되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 기업자산규모에서는 중위수가 675백만 원이었고 중위수까지의 회사의 누적 수는 49.9%에 이르렀으나, 자산규모의 총 누적율은 0.48%에 불과하여 규모의 영세성을 나타내었다. 재무구조에서는 525개사(50%)의 회사가 부채비율이 200% 이하였고, 314개사(29.9%)가 부채비율이 200% 이상이었으며, 211개사(20.1%)가 자본잠식 상태였다. 이러한 결과는 재무구조의 취약성을 나타내는 것을 의미한다. 수익성에서는 ROA의 중위수가 4.72%에 불과하여 낮은 성장성을 나타내었다. 성장성에서는 매년 매출성장률의 중위수가 7.5%를 나타내어, 프랜차이즈산업이 성숙기의 특성을 나타내었다. 본 연구의 이러한 연구 결과는 전반적으로 외식관련 프랜차이즈 본사의 재무상태가 개선되어야 한다는 것을 시사해주고 있다.

Abstract

This study provides the information about size, financial structure, profitability and growth of franchisors using financial data(asset, liability, equity, sales volume, operating income and net income) in uniform franchise offering circular of fair trade commission. The data were collected from 1,050 franchisors in various business fields: fast food, family restaurant, bakery, agriculture & fishery and liquor shop in the uniform franchise offering circular in 2012 and 2011. Results of this study are as follows: For company size, median of total assets was KRW 675 million and the accumulated median assets rate was 0.48%, but the accumulated median company numbers were 49.9%, which showed small size. For financial structure, 525 companies were below 200% debt ratio, while 314 (29.9%) companies were in over 200% debt, and 211 (20.1%) companies were impaired in capital. These also showed financial structure was vulunerable. For profitability, median of ROA for total companies were only 4.72%, which showed low profitability. For growth, median of growth rate for sales were 7.57% per year, which showed mature industry. In overall, the results showed franchisors should improve their financial status.

박진용(건국대학교 경영학과) ; 채단비(건국대학교 대학원 경영학과) ; 임지원(건국대학교 대학원 경영학과) pp.109-141 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2014.5.1.109
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최근 기업의 사회적 책임 활동에 관한 소비자의 관심은 꾸준히 증가하고 있으며, 이러한 소비자 차원에서의 CSR 이행 여부는 기업의 제품 혹은 서비스에 대한 전반적인 이미지로 평가된다. 뿐만 아니라 이는 기업의 매출액에 직·간접적으로 영향을 미치기도 한다. 이와 더불어 기술력의 부재 등으로 인해 기업의 경쟁력 제고는 점차적으로 힘들어지고 있으며, 소비자들의 구매력 및 만족도 제고를 위한 CSR 수행 등과 같은 기업의 명성에 더욱 의존하는 구조로써 변화되고 있다. 이에 기업들은 여러 자선사업이나 기부활동, 각종 프로그램 지원, 환경 친화적 제품 개발 등과 같은 CSR 수행에 많은 비용을 지출하고 있는 실정이다. 이에 따라 본 연구는 프랜차이즈 업계의 CSR을 통한 소비자의 기업 평판 및 인식 제고, 프랜차이즈 기업이 추구하는 자원(상품 및 서비스) 활용도를 높이고 효과적인 프랜차이즈 업계의 CSR 프로그램 구축방안 마련을 목적으로 한다. 이를 위해 기존 연구 및 국내외 CSR 사례를 통해 수준별 단계 모델을 제시하고, 국내 프랜차이즈 업계가 추구해야 할 CSR의 전반적인 방향성을 제시하였다. 기존연구 고찰 및 국내외 기업들의 CSR 현황 검토를 통한 본 연구 결과, CSR의 단계적 수준은 총 네 가지 형태로 제시되었다. 그러나 사례 검토를 통해 국내 프랜차이즈 기업의 CSR 수준은 1, 2단계의 수준으로 나타나는 것으로 확인되었다.

Abstract

Recently, the interests of consumers in firms that implement the social commitment activities have been consistently growing. Consumers' evaluation about the level of corporate social responsibility(CSR) can affect the overall image for product or service of corporation. This recent changes make a marketer to have to consider direct and indirect effects of CSR efforts on the market performance. This phenomena is also found in the franchise industry. The importance of CSR is more critical rather than other industries since each franchisor should care franchisees as well as end users. Franchisors' execution of CSR could increase satisfaction of end user through consonance of activities provided by franchisees. However most franchisor stay in focusing on the traditional CSR activities. Therefore, this study aims to enhance the understanding the CSR in franchise and provide the phase model of CSR development for general firms including franchise. After diagnosis the firms with the proposed model, the study found many franchisors have huge gap between current CSR activities and higher level of CSR policies that franchisor have to make facing. This study call franchisors to reduce this gap by implementing new CSR efforts. If they answer for this calling, franchise industry could leap for making the best practice of creating shared value with other stakeholders.

우대일(세종대학교 일반대학원 경영학과) ; 이창주(세종대학교 일반대학원 경영학과) ; 우종필(세종대학교 일반대학원 경영학과) pp.143-160 https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2014.5.1.143
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초록

본 연구는 창업희망자들이 프랜차이즈 계약 체결 시 우수한 프랜차이즈 본부를 선별하여 판단할 수 있는 자료로 활용하도록 주안점을 두었다. 프랜차이즈 계약과 관련하여 창업자들이 가장 먼저 우려하는 부분은 '과연 내가 선택하는 브랜드가 안전하고, 믿을 만한 것인가' 하는 것이다. 이에 프랜차이즈 본부의 전반적인 현황을 제시하고 있는 정보공개서 분석과 300개 프랜차이즈 가맹점주를 표본으로 조사하였다. 선행연구를 통해 프랜차이즈계약의 결정요인이 도출되었으며, SPSS 18.0을 이용하여 프랜차이즈 계약결정요인이 성별, 업태별, 점포규모별, 소득 간에 차이가 있는지가 분석되었다. 분석 결과, 프랜차이즈 계약 시 가장 중요하게 보는 항목은 영업관리 항목이며, 성별, 점포규모, 소득은 프랜차이즈 계약결정요인에서 유의한 차이가 없었지만, 업태에 따라서는 비용과 교육관리 항목에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 프랜차이즈 본부가 제공하는 정보제공의 수준을 창업자가 판단하여, 프랜차이즈 계약 시 귀중한 자료로 활용하여 성공창업에 도움이 될 것으로 기대된다. 또한, 프랜차이즈 사업자간의 협력적 관계를 더욱 확고히 하고, 이를 통해 중장기적인 비전 제시을 위한 지침이 될 수 있을 것이다. 마지막으로, 본 연구의 결과는 유망하고 우수한 프랜차이즈 본부의 육성과 가맹 사업거래의 공정화에 관한 법률, 가맹사업 진흥에 관한 법률의 제도적 미비점을 보완, 프랜차이즈 분야를 더욱 증진시킬 수 있는 밑거름이 될 것으로 보인다.

Abstract

This study focuses that the business starters can refer to this study, select better franchise headquarter and make the franchise member agreement. The most concerned part for the people who want to open franchise shop is what brand is reliable and safe to them. I have analyzed disclosure report that contains overall information of franchise headquarters and researched 300 franchise shops as sample. I drew the conclusion of the decision factors of franchise member agreement, overlooked demographical status by frequency analysis with SPSS 18.0 and performed disperse analysis to examine the decision factors of franchise member agreement and the difference between sex, service type, shop size and income level. In conclusion, the most concerned factor for the franchise agreement is sales management. Sex, shop size and income level are not meaningful factors, but the cost and training management factors are considered differently based on the service type. I hope 1) this study can be utilized for the franchise business starters judge and refer information level provided by the headquarters and make a successful franchise shop business. 2) this study can make solid relationship between franchise members and present a long term vision to them. Finally, this study can be a foundation to promote franchise field through making and supplementing the law of promoting proficient and good franchise headquarters and fairness of franchise transaction and franchise encouragement.

한국프랜차이즈경영연구