바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

전문도서관의 웹 사이트 분석을 통한 인터넷 마케팅 전략 수립에 관한 연구

A Study on Formulating Internet Marketing Strategy by Analyzing Web Site of Special Libraries

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.1, pp.105-122
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.1.105
황재영 (국방과학연구소)

초록

도서관 이용을 활성화시키고 도서관의 가치를 증대시키기 위한 방안의 하나로 도서관 마케팅이 주목을 받고 있다. 본 연구에서는 전문도서관의 사서들이 도서관 마케팅과 PR에 관해 어떻게 인식하고 있는가에 대해 조사하였으며, 실제로 마케팅과 PR이 전문도서관 웹 사이트에서 어떤 형태와 수준으로 실행되고 있는지를 다양한 관점에서 비교 분석하였다. 선행연구를 통해 도출된 분석 프레임워크를 바탕으로 4개의 대범주와 19개의 세부항목으로 구성된 분석도구를 개발하였다. 마지막으로 전문도서관 웹 사이트에 나타난 분석결과를 토대로 디지털도서관에 적용할 수 있는 인터넷 마케팅 전략을 제시하였다.

keywords
전문도서관, 도서관 웹 사이트, 인터넷 마케팅, 마케팅 인식, 마케팅 전략, special libraries, library web sites, internet marketing, marketing perception, marketing strategies, special libraries, library web sites, internet marketing, marketing perception, marketing strategies

Abstract

Library marketing receives an attention as one of the methods to vitalize library use and to improve the value of libraries. In this study, librarians' perceptions of library marketing and PR were surveyed. The study also examined various library marketing and PRs that are practiced by special libraries via their web sites. Research library web sites were analyzed using a analytic tool that is composed of four categories and 19 sub categories, which is derived from the previous literature. The four major categories include visibility, fundraising, & networking, information, and communication. The findings of the study offer some suggestions for Internet marketing strategies that can be applicable to digital libraries.

keywords
전문도서관, 도서관 웹 사이트, 인터넷 마케팅, 마케팅 인식, 마케팅 전략, special libraries, library web sites, internet marketing, marketing perception, marketing strategies, special libraries, library web sites, internet marketing, marketing perception, marketing strategies

참고문헌

1.

김종성. (2007). 학교도서관 서비스 체제 강화를 위한 마케팅 전략의 적용. 한국도서관·정보학회지, 38(2), 373-397.

2.

김희섭. (2007). 도서관 성과증진을 위한 마케팅전략의 실증적 분석. 정보관리학회지, 24(4), 133-152.

3.

민윤경. (2006). 기업정보 센터의 마케팅 전략 활용에 관한 연구. 정보관리연구, 37(1), 105-129.

4.

신일기. (2010). 소셜미디어 활용을 통한 사회공헌 브랜딩 전략과 사례. 마케팅, 44(9), 25-30.

5.

최상기. (1995). 전문도서관의 마케팅전략. 도서관학논집, 23, 147-182.

6.

한계문. (2003). 도서관의 인터넷 마케팅을 위한 시장세분화 전략. 한국도서관·정보학회지, 34(1), 111-129.

7.

한국도서관협회 문헌정보학용어사전 편찬위원회. (2010). 문헌정보학용어사전:한국도서관협회.

8.

American Marketing Association. (1985). Marketing New. Marketing New, 19(4), 1-.

9.

Association of Research Libraries. (1999). Marketing and public relations activities in ARL libraries. ARL SPEC Flyer, 240, 1-2.

10.

Cavill, Patricia. (2001). Advocacy: How does it differ from public relations and marketing. Feliciter, 47(2), 90-93.

11.

Detlor, B. (2006). Academic library web sites: current practice and future directions. Journal of Academic Librarianship, 32(3), 251-258.

12.

Fialkoff, F. (2006). What's so bad about books. Library Journal, 131(1), 8-9.

13.

Henderson, Kay. (2005). Marketing strategies for digital library service: DIGITAL DIRECTIONS. Library Review, 54(6), 342-345.

14.

Kaur, Kiran. (2009). Marketing the academic library on the web. Library Management, 30(6), 454-468.

15.

Ogawa, Kazuhiro. (2010). 소셜미디어마케팅 무엇이고 어떻게 활용할 것인가:더 숲.

16.

Owens, Irene. (2002). Strategic Marketing in Library and Information Science:The Haworth Information Press.

17.

Power, Janet E. (1995). Marketing in the special library environment. Library Trends, 43(3), 478-493.

18.

Siess, Judith A. (2003). The visible librarian: asserting your value with marketing and advocacy:American Library Association.

19.

Stover, Jill S. (2006). Making marketing work for your library blog. Internet Reference Service Quarterly, 11(4), 155-168.

20.

Weingand, Darlene E. (1994). Managing today's public library: blueprint for change:Libraries Unlimited.

21.

Welch, J. M. (2005). The electronic welcome mat: the academic library web site as a marketing and public relations tool. Journal of Academic Librarianship, 31(3), 225-228.

22.

Xia, Z. David. (2009). Marketing library service through facebook group. Library Management, 30(6), 469-478.

정보관리학회지