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온라인 중고시장 이용자의 거래동기와 심리적 경험에 관한 탐색적 연구: 당근마켓 앱 이용자 중심으로

Exploratory research on transaction motivation and psychological experience of users at secondhand market -Focusing on daangn market app. users-

초록

본 연구는 모바일 중고거래 앱을 대상으로 소비자의 중고거래 이용동기와 거래과정에서의 소비자 경험을 구체적으로 알아보는 것이 목적이었다. IT 기술의 발전과 변화된 중고거래 환경에서 소비트렌드와 소비자의 가치관이 어떻게 반영되고 있는지를 확인하였다. 연구문제를 확인하기 위해서 온라인 중고거래 경험이 있는 11명을 대상으로 비대면 온라인 인터뷰를 진행하였고 인터뷰 내용을 체계적으로 분석하는 질적연구를 수행하였다. 연구결과를 살펴보면 첫째, 중고거래에서 중요하게 고려하는 요인은 거래의 안전성과 거래되는 물건의 다양성으로 나타났다. 둘째, 중고거래의 동기는 개인적 관점과 사회적 관점으로 구분되었는데 개인적 관점의 동기는 경제성, 합리성, 희소성, 쾌락성, 그리고 편의성의 5가지 요인으로 정리되었고 사회적 관점의 동기는 이타심과 친환경의 2가지 요인으로 나타났다. 셋째, 중고물품 거래과정에서 경험하는 소비자의 심리적 반응은 중고거래 전․후로 구분해 볼 수 있는데 중고거래에 대한 태도가 부정에서 긍정적으로 변화함을 알 수 있었다. 또한 거래과정에서 경험하는 지각된 위험을 신체적, 성능적, 재무적, 그리고 시간적 위험으로 살펴보았다. 결과적으로 지각된 위험이 높을수록 중고거래를 꺼려하고 지각된 위험이 낮은 경우에 중고거래에 대한 접근가능성이 높아짐을 알 수 있었다. 본 연구의 시사점은 최근 중고거래 이용자의 소비트렌드와 중고거래에 부여하는 가치를 살펴볼 수 있었다는 것과 이를 바탕으로 향후 중고시장을 이용하는 소비자의 욕구를 마케팅에 적용할 수 있다는 점이다.

keywords
secondhand market, transaction motivation, daangnmarket, psychological experience, perceived risk, used items, 중고시장, 거래동기, 당근마켓, 심리적 경험, 지각된 위험, 중고물품

Abstract

This study examined consumers’ motivation to deal with used items and consumer experiences in the transaction process targeting mobile secondhand transaction application. It was intended to confirm how consumption trends and consumer values are reflected in the changed second hand market with the development of IT technology. In-depth interviews were conducted with 11 participants who had experience in online secondhand transactions, and qualitative research was conducted to analyze the contents of the interview systematically. According to the research results, first, the important factors considered in secondhand transactions were confirmed as the safety of transactions and the diversity of transaction items. Second, consumer’s motivation for secondhand transactions were divided into personal and social perspectives. Motivation from an individual perspective was composed with five factors: economy, rationality, scarcity, hedonicity, and convenience, while motivation from a social perspective was found to be two factors: altruism and eco-friendliness. Third, consumers’ psychological reactions experienced in the process of trading used items can be divided into pre-transactions and post-transactions and it was found that the attitude toward secondhand transactions changed positively after dealing with used goods. In addition, the perceived risks experienced in the transaction process were examined in the perspective of physical, financial, performance, and time risk. As a result, it was found that the higher the perceived risk, the more reluctant to deal with used goods, and the higher the accessibility to secondhand transactions when the perceived risk was low. This study has implications that it was possible to examine the recent consumption trends and consumer’s perceptions about secondhand transactions and based on this findings, the thoughts of consumers about the secondhand market can be applied to marketing.

keywords
secondhand market, transaction motivation, daangnmarket, psychological experience, perceived risk, used items

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