바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

복잡한 메뉴 주문 상황에서 직원의 시선이 소비자의 시각 행동 및 경험에 미치는 영향

The Effect of Customer-Employees’ gaze behavior on Consumer Experiments: Focusing on the Situations of Custom-Order

초록

시선은 인간 대면 상호작용 상황에서 많은 정보를 전달하고, 인상형성이나 인지적 활동 등에 강력한 영향을 미치는 요인이다. 그럼에도 불구하고 소비자 접점에서 직원과 소비자 간의 시선 행동에 대한 연구는 제한적이며, 특히 국내 소비자 환경에서 직원의 시선의 영향력을 다룬 연구는 거의 없다. 본 연구는 국내 소비자 접점에서 직원의 시선이 소비자의 시선 행동에 미치는 영향력을 아이트래킹 방법론을 활용하여 검증하고, 나아가 전반적인 소비자의 경험과 접점 만족에 미치는 영향력을 연구하고자 한다. 한편, 소비자의 시선 행동은 인지 부하에 따라 달라질 수 있기 때문에, 연구는 메뉴의 복잡성에서 기인하는 인지 부하가 직원의 시선에 따른 소비자의 시선 행동 및 인지적 평가에 미치는 영향력을 함께 검증하고자 하였다. 연구는 2, 30대 성인을 대상으로 진행되었으며, 직원의 시선과 인지 부하에 따른 참가자의 시선 행동, 인상, 접점 만족, 재방문 의도를 다루었다. 연구 결과, 직원의 직접적 시선은 소비자의 인상, 접점 만족, 재방문 의도에 긍정적인 영향을 미쳤고, 인지 부하는 소비자가 직원의 눈을 더 회피하도록 만들었다. 그러나, 인지 부하에 따른 시선의 영향력의 차이는 나타나지 않았다. 본 연구는 기존에 주목받지 못했던 소비자 접점 상황에서의 직원 시선의 영향력을 총체적으로 검증함으로써 학문적, 실무적 의의를 제공하고자 한다.

keywords
시선, 눈 맞춤, 인지 부하, 서비스 접점, 아이트래킹, gaze, gaze direction, eye contact, cognitive load, eye-tracking

Abstract

Gaze coveys a lot of information in human interaction and has a strong influence on impression formation and cognitive activities. Nevertheless, there are limited studies about the gaze behavior between employees and customers in the service encounter, and few studies have dealt with the influence of employees' gaze, especially in the Korean consumer environment. This paper aims to study the influence of employees' gaze on customers' gaze behavior and overall experience in the Korean service encounter, using eye tracking methodology. In addition, customers' gaze behavior may be different depending on the cognitive load, and this study attempted to investigate the influence of the cognitive load on the gaze effect. The study was conducted on adults and measured the participants' gaze behavior, social impression, service encounter satisfaction, and revisit intention depending on the employee's gaze and cognitive load. As a result of the study, the direct gaze of the employee had a positive effect on the customers' impression, service encounter satisfaction, and revisit intention. The cognitive load decreased the visual attention of the customer to the employee’s eyes. However, there was no interaction of employees' gaze and cognitive load. This study can provide academic and practical implications by verifying the influence of employees' gaze in Korean service encounter that has not previously received attention.

keywords
gaze, gaze direction, eye contact, cognitive load, eye-tracking

logo