ISSN : 1229-8778
The purpose of this study was to explore the internet-item using motivation of adolescents, and the effect on internet-item consumption behavior and their satisfaction. To examine this proposition, this study investigated internet-item using motivation, emotional involvement on internet-item, purchase intention, and current input on internet-item of 295 adolescents. The results of the survey analysis verify that internet-item using motivation consists of four components: show off, image management, self-express, self-satisfaction, conformity. And altogether, show off motivation and image management motivation has most powerful effect on item consumption behavior and item user satisfaction.
김재휘, (2004) 인터넷 상에서의 자아인식과 집단인식 , 정보통신정책연구원
김지수, (2004) 블로그의 사회문화적 진화와 이슈, 정보통신정책
김호경, (2001) 컴퓨터 매개 커뮤니케이션에서 아바타에 대한 자아개념에 관한 연구: 아바타 채팅 사이트 세이클럽을 중심으로,
디지털타임스 , (2003) 아바타 서비스 부작용 심각, 2003년 06월 30일,
동아일보 , (2003) 유료 콘텐츠‘눈덩이 요금’- 꾸지람 들은 초등생 자살 2003년 6월 26일 ,
박준범 , (2000) 청소년의 이동전화 이용 현상에서 나타나는 하위문화적 특성에 관한 연구,
서울대학교 사범대학 교육연구소, (1996) 신세대의 이해: 그들의 의식과 유형, 삼성복지재단
손상희 ; 천경희, (2004) 십대 초반 청소년의 아바타 소비행위를 통해 본 소비의 상징적 의미 연구, 소비자학 연구
유창조, (2003) 아바타의 소비경험에 관한 탐색적 연구: 자아와 아바타의 관게를 중심으로, 마케팅관리연구
정보통신부, 2005년 후반기 정보화실태보고서,
해럴드 경제, (2006) 본고장 미 공략하는‘디지털 한류, 2006년 2월 10일,
허태정 ; 황선진, (2004) 아바타 이미지에 따른 아바타 이용자 특성에 관한 연구-아바타 이용현황, 신체존중감, 그리고 자기존중감을 중심으로, 한국의류학회지
황상민, (2000) 신세대(N세대)의 자기 표현과 사이버 공간에서의 상호작용: 사고와 행동 양식의 변화를 중심으로, 한국심리학회지: 발달
황상민 , (2000) 사이버 공간의 경험에서 나타난 부모세대와 청소년 세대집단 간의 의식 특성, 한국심리학회지: 발달
Belk, W. R. , (1988) possessions and the extended self, Journal of consumer research
Chugn, D, (2003) Why young people purchase Avatar-related products in cyberspace?: An analysis of the variables influencing the purchase of avatar-related products , Paper presented at the 53rd international communication association, San Diego, CA.
Chung, D. , (2004) An analysis of the variables precinction instant messenger use, Submission in new media & society ,
Gersch, B, (1998) Gender at the corssroads: The internet as cultural text , Journal of communication inquiry
Grubb, E. , (1971) Self-concept and significant others, Journal of marketing research
Horn, M. J, (1981) The Second Skin (3nd), Boston: Houghton Mifflin Company
Johar, J. S, (1991) Value-Expressive Versus Utilitarian advertising appeals: when and why to use which appeal, Journal of advertising
Jordan, T, (1999) Cyberpower: The culture and politics of cyberspace and the internet, Routledge, an imprint of Taylor & Francis Books lt
Laverie, D. A. , (1995) The influences of identity related consumption, appraisals, and emotions on identity salience , Doctorial dissertation, Arizona State University
Laverie, D, Factors affecting fan attendance The influence of identity salience and satisfaction, Journal of Leisure Research
Schlenker, B. R, (1984) Identities, identifications, and relationships ; Communication, intimacy and close relationships, New Your, NY: Academic Press
Sirgy, M. J, (2000) Destination Image, Self Congruity, and Travel behavior: toward and integrative model, Journal of travel research
Sturt, G. W, (1995) Principles and Practice of Psychiatric Nursing (5th), Mosby