바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

원산지에 대한 고정관념과 제품평가의 관계에서 인과적 판단의 매개효과 연구

The Mediating Effect of Causal Judgment on Stereotype toward country of Origin and Product Evaluations

초록

본 연구에서는 원산지에 대한 고정관념과 제품평가의 관계에서 인과적 판단의 매개효과를 알아보았다. 특히, 그동안 원산지효과에서 지적되었던 소비자들의 심리과정을 고려하였다. 원산지효과를 검증하기 위해서, 먼저 원산지를 특정 국가에 대한 고정관념으로 정의하였다. 다음으로 제품평가에 있어 특정국가에 대한 고정관념과 특정 국가를 연상시키는 단서의 상호작용을 검증하고, 그 후 특정국가에 대한 고정관념과 특정 국가를 연상시키는 단서의 상호작용 효과와 제품평가와의 관계에서 인과적 판단의 매개효과를 검증하였다. 본 논문에서는 이 상호작용효과를 고정관념 효과라고 부른다. 연구 결과는 다음과 같다. 먼저, 제품평가에 대한 특정국가에 대한 고정관념과 특정 국가를 연상시키는 단서 사이에는 상호작용이 존재하였다. 다시 말해, 일본에 대해 부정적인 집단은 일본에 대해 긍정적인 집단보다 제품평가가 훨씬 더 부정적이었다. 두 번째로, 특정국가에 대한 고정관념과 특정 국가를 연상시키는 단서의 상호작용 효과와 제품평가 간의 관계에서 인과적 판단의 매개효과가 존재하였다. 그러므로 소비자들은 제품평가에서 특정 국가에 대한 고정관념에 의해 영향을 받을 뿐만 아니라 제품평가 순간 가지는 자신의 이유와 설명 같은, 소비자들이 의식적으로 가지는 인과적 판단에 의해서 영향을 받는다고 결론내릴 수 있다.

keywords
Country-of-origin, product evaluation, purchase intention, causal judgment, mediating effet, Country-of-origin, product evaluation, purchase intention, causal judgment, mediating effet, 원산지, 제품평가, 구매의도, 인과적 판단, 매개효과세계 경제가 글로벌화됨에 따라 소비자들은 다양한 제품을 선택할 수 있게 되었다. 그리고 다양한 기준에 의해서 제품을 평가하고 판단하게 되었다. 이 중에서 제품의 원산지가 제품의 속성 평가와 관련해서 제품평가에 직간접적으로 영향을 준다(Hong과 Wyer, 1989). 이는 원산지가 제품평가정보에 영향을 주는 개념이나 정보를 제공하고 다른 속성정보를 고려하지 않고 정보를 휴리스틱하게 처리하게

Abstract

This study investigated the mediating effect of causal judgment on stereotype toward Country-of-Origin(COO) and product evaluations. Specially, I considered psychological process of consumers which have been indicated for a long time. To test Country-of-Origin effect, first this study defined COO as stereotype toward a specific country. Second, we tested interaction of stereotype toward a specific country and a cue associating a specific country on product evaluations. and the mediating effect of causal judgment on interaction effect of stereotype toward a specific country and a cue associating a specific country, and product evaluations. In this article, I named this interaction effect stereotype effect. The results of empirical testing are as follows; First, there are interaction effects on stereotype toward a specific country and a cue associating a specific country on product evaluations. In other words, negative group about Japan is much more negative than positive group on product evaluations. Second, we found that there are mediating effect of causal judgment on interaction effect of stereotype toward a specific country and a cue associating a specific country, and product evaluations. Therefore, We concluded that consumer are effected not only by stereotype toward a specific country in product evaluations but also by causal judgment which consumers consciously have as the reason and explanation about their judgement.

keywords
Country-of-origin, product evaluation, purchase intention, causal judgment, mediating effect

참고문헌

1.

김광호, 일본, 국제무대서 이미지 쇄신 노력, 8면 (2005.05.24) , 내일신문

2.

김동욱, (2005) 일본 도요타, 서울 신차발표회 취소. 독도문제로 역효과 우려. (2005.03.22), 한국경제신문

3.

이심기 , (2005) 우리도 메이드인 코리아인데.(2005.04.09) , 한국경제신문

4.

김영욱 ; 오미영, (2005) 애국심, 소비자 자민족중심성향, 원산지 이미지, 제품에 대한 태도, 구매의도간의 관계와 경쟁관계에 대한 인식이 이들 변수간의 관계에 미치는 영향, 광고학연구

5.

김혜숙, (1993) 지역고정관념이 귀인판단과 인상형성에 미치는 영향, 한국심리학회지: 사회

6.

김혜숙 , (1999) 집단범주에 대한 고정관념, 감정과 편견, 한국심리학회지: 사회 및 성격

7.

나은영 , (1997) 역고정관념의 암묵적 활성화와 인상형성: 남녀 고정관념을 중심으로, 한국심리학회지: 사회

8.

임성택, (2003) 세계시민교육 관점에서의 외국인에 대한 한국학생들의 고정관념 분석, 교육학연구

9.

한충민, (1992) 미국 소비자의 외국산 제품 구매결정모형에 관한 연구 - 외국산 자동차를 중심으로, 국제경영연구

10.

황병일, (1999) 원산지 이미지의 구성요인이 제품평가와 구매의도에 미치는 영향, 광고학연구: 일반

11.

황병일, (2002) 원산지와 제품특성이 구매의도에 미치는 상호작용 효과. , 광고학연구

12.

Ahmed, S. A, d , (1994) Country-of-origin effects on purchasing manager's product perceptions , Industrial Marketing Management

13.

Ahmed, Z. U, (2002) Country-of-origin and brand effect on consumer's evaluations of cruise lines, International Marketing Review

14.

Bargh, J. A, (1994) The four horsemen of automaticity: Awareness, intention, efficiency, and control in social cognition. In Handbook of social cognition(2nd ), Hillsdale, NJ: Erlbaum

15.

R. M. Baron, (1986) The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology

16.

Bilkey, W. J. , (1982) Country-of-Origin effects on product evaluation, Journal of International Business Studies

17.

Bodenhausen, G. V, (1987) Social Stereotypes and Information-Processing Strategies: The Impact of Task Complexity, Journal of Personality and Social Psychology

18.

Bodenhausen, G. V. , (1985) Effects of stereotypes on decision making and information-processing strategies, Journal of Personality and Social Psychology

19.

Bruning, E. R. , (1997) Country of origin, national loyalty and product choice; The case of international air travel , International Marketing Review. London

20.

Cattin, P, (1982) A Cross-Cultural Study of ''Made in'' Concepts, Journal of International Business Studies

21.

Chao, P. , (1998) Impact of country-of-origin dimensions on product quality and design quality perceptions, Journal of Business Research

22.

Cohen, C. E, (1981) Person catergories and social perception: Testing some boundaries of the processing effects of the prior knowledge, Journal of Personality and Social Psychology

23.

Duncan, B. L, (1976) Differential social perception and attribution of intergroup violence: Testing the lower limits of stereotyping of Blacks, Journal of Personality and Social Psychology

24.

Eaglydhk. A. H, (1993) The psychology of Attitude, New York: Harcourt Brace College Publichers

25.

Fiske, S. T. , (1998) Stereptype, prejudice, and discrimination; The handbook of social psychology(4th ed., vol. 2), New York: McGraw-Hill

26.

Gaertner, S. L, (1990) How Does Cooperation Reduce Intergroup Bias?, Journal of Personality & Social Psychology

27.

Grubb, E. , (1967) Consumer Self-Concept, Symbolism and Marketing Behavior: A Theoretical Approach , Journal of Marketing

28.

Hampton, Gerald M. , (1977) Perceived risks in buying products made abroad by American firms, Baylor Business Studies

29.

Han. C. M, (1989) Country Image: Halo or Summary Construct? , Journal of Marketing Research

30.

Han, C. Min , (1988) Country-Of-Origin Effects For Uni-National And Bi-National, Journal of International Business Studies

31.

Higgins. E. T, (1985) Nature of priming effects on categorization , Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition

32.

Holbrook. M. B. , (1982) The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings, and Fun, Journal of Marketing

33.

Hong, Sung-Tai, (1989) Effects of Country-Of-Origin and Product-Attribute Information on Product Evaluation: An Information Processing Perspective, Journal of Consumer Research

34.

Hooley, G. J, (1988) A Method for Modelling Consumer Perceptions of Country of Origin, International Marketing Review

35.

Janda, S. , (1997) The effect of Country-of-Origin Related Stereotypes and Personal Beliefs on Product Evaluation, Psychology & Marketing; Oct

36.

Johansson. J. K, (1986) Towards a Theory of Country Image Effect on Production: Effect on Productd Evaluation, Management International Review

37.

Kaynak, A. , (2000) Consumer perceptions of foreign products: An analysis of product-country images and ethnocentrism, European Journal of Marketing

38.

Kaynak. E, (1983) Consumer attitude toward products of foreign origin: Do they vary across product classes? , International Journal of Advertising

39.

Kunda Z. , (1990) The case for motivated reasoning, Psychological Bulletin

40.

Lantz, G, (1996) Country of Origin and Ethnocentrism: An Analysis of Canadian and American Preferences Using Social Identity Theory, Advances in Consumer Research

41.

Miyazaki, A. D, (2005) The Effect of Multiple Extrinsic Cues on Quality Perceptions: A Matter of Consistency, Journal of Consumer Research. Gainesville

42.

Miller, D. T, (1986) EXPECTANCIES AND INTERPERSONAL PROCESSES, Annual Review of Psychology

43.

Nagashima, A. , (1970) A comparison of Japanese and U.S. altitudes toward foreign products, Journal of Marketing

44.

Roth, M. S, (1992) Matching Product Category and Country Image Perceptions: A Framework for Managing and Country-of Origin Effects, Journal of International Business Studies

45.

Sagar, H. A. , (1980) Racial and behavioral cues in Black and White children's pereptions of ambiguously aggressive acts, Journal of Personality and Social Psychology

46.

Schaller, M. , (1992) In-group favoritism and statistical reasoning in social inference: Implications for formation and maintenance of group stereotypes, Journal of Personality and Social Psychology

47.

Schooler, R. D, (1969) Consumer perceptions of international products: Regional vs. national labeling, Social Science Quarterly

48.

Schooler, R. D, (1971) Bias phenomena attendant to the marketing of foreign goods in the U.S. , Journal of International Business Studies

49.

Tse, D. K. , (1993) Experiment on the salience of country-of origin in the era of global brand, Journal of Journal of International Marketing

50.

Wang, C. K, (1983) The Impact of selected environmental forces upon consumers' willingness to buy foreign products, Journal of the Academy of International Business

51.

Wittenbrink, B, (1997) Structural Properties of Stereotipic Knowledge and Their Influences on the Construal of Social Situations, Journal of Personality and Social Psychology

52.

Zeithaml, V. A, (1988) Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence, Journal of Marketing

logo