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소비자관점에서의 기업신뢰도 측정척도 개발

Measuring Corporate Trust in the Perspectives of Consumer

초록

본 연구는 소비자관점에서 기업에 대한 신뢰도를 측정하기위한 척도개발이다. 소비자 관점에 서의 기업신뢰도란 “소비자가 기업에 대해 갖는 일방적 믿음으로서 기업과의 교환관계에 있 어서 기업이 명시적, 묵시적 의무이행을 할 것이며, 정직하다는 확신과 의무이행 할 수 있는 역량을 가지고 있다는 믿음”을 말한다. 본 연구 결과 기업신뢰도 측정항목은 4개 요인에 17 개 항목이 도출되었다. 고객서비스요인, 사회적 공헌과 책임요인, 소비자보호요인, 경영능력 요인 등 4가지이다. 고객서비스요인에는 모두 6개 문항이 포함되어 있으며, 사회적 공헌과 책임요인에는 5개 문항, 소비자 보호요인에는 4개 문항, 그리고 경영능력요인에는 2개 문항 이 각각 포함되었다. 준거관련 타당화 검증위한 결과 4가지 요인 모두에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타나 척도의 타당성이 검증되었다.

keywords
Corporate Trust, Trust, Measuaring Corporate Trust, Measure Development, 기업신뢰도, 신뢰, 기업신뢰도측정, 척도개발

Abstract

The purpose of this research is to develop an instrument that is able to measure Corporate Trust in a company; Corporate Trust is unilateral trust of customer in relationship with a company Corporate Trust that a company might be honest and have a capacity to conform a tacit and explicit duty. As a result of the research, 4 factors along with 17 items are determined (as follows); 4 factors are Customer Satisfaction and Service, Corporate Social Responsibility, Consumer Protection Policy and Management Capability. Customer Satisfaction and Service include 6 inquiries, Corporate Social Responsibility include 5 inquiries, Consumer Protection Policy include 4 inquiries, Management Capability include 4 inquiries.

keywords
Corporate Trust, Trust, Measuaring Corporate Trust, Measure Development

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