바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

A Voyage Getting Through a Storm: Experiences of Mothers to School Violence

Abstract

This study investigated experiences of six mothers whose children were victims of school violence. Mothers were confused since they did not understand the reasons behind the school violence and did not know how to help their children. Initially, they looked for reasons of school violence in their children, but the relationships with their children deteriorated as a result. However, soon, the mothers accepted and empathized with their children, and made efforts to advocate for their rights to the assailants and teachers. The children stabilized after their mothers changed their initial attitudes toward them and school violence. The mothers felt angry with the aggressors who harassed their children and with the teachers who were not active in protecting their children. The mothers lost their confidence as care-takers since their children had become victims of school violence, and they don't know how to intervene at first. They got help from books and other media sources regarding child-rearing and school violence to help their children. They got support from their husbands and members of the immediate family, but did not seek help from the mothers of the children's friends. After seeing their children became victims of school violence, the mothers were always alert regarding and observed detail's of their child's school life. Even though it was hard experience, they found positive changes. Both mothers and children perceived that they got stronger by getting through the experiences, and the family became more cohesive than before. Furthermore, some mothers looked for career paths in helping adolescents since they came to realize that victims of school violence did not get help from their own parents or teachers. The results of this study provide empirical data in order to educate and counsel the mothers of victims of school violence and are discussed with the myth of school violence, family resilience, and the role of school psychologists.

keywords
학교폭력 사건, 피해학생 어머니의 경험, 질적 분석, 현상학적 방법, 회복탄력성, mothers of school violence victim, phenomenological study, myth of school violence, family resilience

Reference

1.

강승호, 민미자 (2002). 집단 따돌림을 당하는학생과 주도하는 학생 및 일반학생의 성격특성과 감성지능 비교 연구. 교육학연구, 40(2), 143-168.

2.

교육과학기술부 (2012). 2012년 학교폭력 실태조사 보고서. 교육과학기술부.

3.

교육과학기술부, 청소년폭력예방재단. (2014). 학교폭력으로부터 우리아이 지키기. http://stopbullying.or.kr/mest_data/2338334(2014년 6월 21일)

4.

김귀연, 김경연 (2005). 아동의 위축 및 공격성에 대한 관련변인들의 관계: 거부적 양육행동, 또래 괴롭힘, 부정적 부모 표상 및부정적 또래 표상의 인과 효과. 아동학회지, 26(6), 1-20.

5.

김봉철, 주지혁, 최명일 (2009). 학교폭력에 대한 학부모들의 낙관적 편견과 예방 캠페인에 대한 탐색적 고찰- 자아존중감과학교폭력 경험을 중심으로. 언론과학연구, 9(4), 65-97.

6.

김선아 (2005). 중학생의 스트레스와 애착이폭력 가해와 피해 경험에 미치는 영향:가해-피해 중첩 집단과 일반 집단을 중심으로. 한국청소년연구, 16(2), 5-36.

7.

김순혜 (2012). 초등학교 학교폭력 피해 아동의 위험요인과 보호요인 분석. 아동교육, 21(3), 5-17.

8.

김은정, 김인경, 정태연 (2001). 집단 괴롭힘을당하는 집단의 심리적 취약성. 한국심리학회지: 임상, 20(2), 245-257.

9.

김혜원 (2011). 청소년들의 집단 따돌림과 집단 괴롭힘 피해 경험에 따른 심리적 부적응 및 학교 부적응. 청소년학연구, 18(5), 321-356.

10.

김혜원, 이해경 (2000). 학생들의 집단괴롭힘관련경험에 대한 예언변인들의 탐색: 초, 중, 고등학생간 비교를 중심으로. 교육심리연구, 15(1), 183-201.

11.

도기봉 (2007). 학교폭력을 경험한 여학생들의문제와 집단 프로그램의 지속적인 개입효과. 복지행정논총, 17(2), 93-113.

12.

도기봉, 오 주, 신정인 (2011). 학교폭력 피해 여고생의 자아존중감과 역량강화를위한 임파워먼트 프로그램의 효과. 청소년학연구, 18(1), 149-174.

13.

도현심 (2001). 또래 괴롭힘 피해아의 경험에 관한 심층 면접. 한국가정관리학회지, 19(2), 1-16.

14.

방기연, 이규미 (2009). 학급 내 집단 괴롭힘에대한 담임교사의 경험과 개입과정에 대한연구. 한국심리학회지: 일반, 28(1), 1-22.

15.

변귀연 (2006). 집단괴롭힘 피해학생의 역량강화를 위한 집단프로그램의 개발과 효과. 한국청소년연구, 17(1), 263-295.

16.

손진희, 홍지영 (2009). 따돌림 피해 청소년을위한 집단상담 프로그램 개발 및 효과 연구. 상담학연구, 10(2), 1013-1033.

17.

신지은, 심은정 (2013). 집단따돌림 관여유형에따른 심리적 특성의 차이. 한국심리학회지: 학교, 10(1), 19-39.

18.

오승환 (2007). 청소년의 집단괴롭힘 관련 경험에 영향을 미치는 생태체계적 요인 분석. 정신보건과 사회사업, 25, 74-98.

19.

이귀숙, 정현희 (2005). 여자 중학생의 집단 따돌림과 심리사회적 적응: 2년 추적 연구. 한국심리학회지: 학교, 2(1), 1-17.

20.

이영선, 권정혜, 이순묵 (2006). 문제해결적 집단상담이 집단따돌림 가해청소년과 피해청소년에게 미치는 효과. 한국심리학회지:임상, 25(4), 881-898.

21.

임미영, 김윤정 (2011). 노인자살시도자들의자살기도 전 경험. 대한간호학회지, 41(1), 61-71.

22.

전재천 (2000). 초등학생의 집단 따돌림과 부모의 양육태도, 학교 적응과의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.

23.

조은화 (2004). 또래 괴롭힘으로 인한 스트레스증상에 대한 부모애착의 중재 효과. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

24.

청소년폭력예방재단 (2010). 2009년도 전국 학교폭력 실태조사 보고서. 서울: 청소년폭력예방재단.

25.

청소년폭력예방재단 (2011). 2010년 학교폭력실태조사 보고서. 서울: 청소년폭력예방재단.

26.

홍지영, 유정이 (2013). 학교폭력 사건 피해학생 학부모의 경험에 대한 질적 연구. 청소년상담연구, 21(1), 107-145.

27.

Baker, E. D., Arseneault, L., Fontaine, N., & Maughan, B. (2008). The joint development of bullying and victimization in adolescence:Relationships to delinquency and self-harm. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47, 1030-1038.

28.

Berstein, J. Y., & Watson, M. W. (1997). Children who are targets of bullying: A victim pattern. Journal of Interpersonal Violence, 12(4), 483-498.

29.

Bjorkqvist, K., Lagerspetz, K. M., & Kaukiainen, A. (1992). Do girls manipulate and boys fight?: Developmental trends in regard to direct and indirect aggression. Aggressive Behavior, 18, 117-127.

30.

Farrington, D. P. (1993). Understanding and preventing bullying. Crime and Justice, 17, 381-458.

31.

Georgiou, S. N. (2008). Parental style and child bullying and victimization experiences at school. Social Psychology of Education, 11, 213-227.

32.

Giorgi, A. (1985). Phenomenology and Psychological Research. Duquesne University Press, Pittsburgh, PA.

33.

Giorgi, A. (2012). The descriptive phenomenological psychological method. Journal of Phenomenological Psychology, 43, 3-12.

34.

Luthans, F., & Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage. Organizational Dynamics, 33, 143-160.

35.

Rigby, K., Slee, P. T., & Martin, G. (2007). Implication of inadequate parental bonding and peer victimization for adolescent mental health. Journal of Adolescence, 30(5), 801-812.

36.

Rutter, M. (1985). Resilience in the face of adversity: Protective factors and resistance to psychiatric disorder. British Journal of Psychiatry, 147, 598-611.

37.

Smith, P. K., & Myron-Wilson, P. (1998). Parenting and school bullying. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 3, 405-417.

38.

Troy, M., & Sroufe, L. A. (1987). Victimization among preschoolers: Role of Attachment relationship history. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 25, 166-172.

39.

Weinstein, N. (1980). Unrealistic optimism about future life events. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 806-820.

40.

Williams, K., & Kennedy, J. H. (2012). Bullying behaviors and attachment style. North American Journal of Psychology, 14(2), 321-338.

Korean Journal of School Psychology