바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Effects of the Strengths Coaching Program on Increasing Adolescents’ Life Satisfaction

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of the strengths coaching programs on life satisfaction. Two strengths coaching programs were developed: one was the strength recognition program and the other was strength recognition and utilization program. The experimental group 1 consisted of strength recognition group and the experimental group 2 consisted of strength recognition and utilization group. The main results of this study are summarized as follows. First, the strength coaching programs had positive effects on the adolescents’ life satisfaction. Second, although the strength recognition program improved the life satisfaction, it was found that the strength recognition and utilization program had more positive effects on life satisfaction than the strength recognition only group. In this study, two strength coaching programs were conducted to examine the effects of the coaching program on the satisfaction of the youth with scientific methods. By directly comparing the effects of the strength recognition group, the strength recognition and utilization group, and the control group, it could be academically implied that strengths recognition as well as strength utilization had differential effects on life satisfaction. Finally, implications, future research, and limitations on the study were discussed.

keywords
satisfaction of youth's life, strength coaching, strength recognition, strength utilization, 강점코칭, 청소년 삶의 만족, 강점인식, 강점활용

Reference

1.

곽금주 (1995). KLSSA 검사에 의한 청소년기 삶의 만족도. 한국심리학회지: 사회문제. 2(1), 5-16.

2.

구현영, 박현숙, 장은희 (2006). 고등학교 청소년 삶의 만족도와 영향요인. 대한간호학회지. 36(1), 151-158.

3.

권석만 (2008). 긍정심리학. 서울: 학지사

4.

권은영, 정현희 (2011). 초기 청소년의 스트레스 변화유형에 따른 심리사회적 적응, 청소년학연구. 18(6), 29-54.

5.

김기년, 탁진국 (2013). 청소년 강점척도 개발 및 타당도 검증. 한국심리학회지: 일반. 32(4), 803-828.

6.

김기년, 탁진국 (2018). 한국 청소년의 연령 차이와 성별에 따른 삶의 만족도 분석. 청소년학연구. 25(7) 119-143

7.

김남정, 임영식 (2012). 청소년 스트레스와 삶의 만족도 관계에서 청소년활동의 중재효과. 청소년학연구. 19(8), 219-240.

8.

김미선 (2013). 멘토대상 멘토링 그룹코칭프로그램이 멘토역량 및 멘티의 직무태도에 미치는 영향. 광운대학교 석사학위논문.

9.

김미진 (2011). 성격강점과 행복 간의 관계에서 자기수용의 매개효과. 명지대학교 석사학위논문.

10.

김미진, 홍혜영 (2011). 성격강점과 행복과의 관계에서 자기수용의 매개효과. 청소년 시설환경, 9(4), 84-95.

11.

김민정, 이희경 (2014). 대학생의 강점인식이 진로성숙도에 미치는 영향: 강점활용과 진로결정자기효능감의 매개효과. 상담학연구, 15(5), 1811-1830.

12.

김수림 (2014). 청소년의 강점인식과 진로결정자기효능감의 관계: 강점활용의 매개효과. 광운대학교 석사학위논문.

13.

김의철, 박영신 (1999). 한국청소년의 심리, 행동 특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회영향을 중심으로. 교육심리연구. 13(1), 99-142.

14.

김영민, 임영식 (2013). 청소년의 삶의 만족도에 영향을 미치는 과잉적 양육, 자아탄력성, 학교적응의 구조적 관계 분석. 청소년복지연구. 15(2), 343-366.

15.

김지영(2015). 강점개입이 정신건강에 미치는 효과 - 강점집단, 통합집단, 약점집단의 비교를 중심으로. 한국심리학회지: 건강. 20(3) 495-513

16.

김현정, 고영건 (2014). 성격강점 및 덕목 그리고 행복 간 관계에서 학교적응의 매개효과, 한국심리학회지: 학교 11(1), 317-334.

17.

모화숙, 박미라, 하대현 (2013). Big5 성격요인과 주관적 안녕감간의 관계에 대한 자기효능감의 매개효과. 한국교육심리학회. 27 (3), 761-781.

18.

문재우 (2012). 청소년의 비만, 우울, 자아존중감 및 신체이미지가 삶의 만족도에 미치는 영향. 한국학교보건교육학회지. 13(2), 119-146.

19.

민병기, 박영신, 김의철 (2002) 청소년의 생활만족도 형성에 관한 연구-사회적 지지와 자기효능감을 중심으로. 인하교육연구. 8, 161-202.

20.

박부금 (2012). 강점 활용 척도의 타당화 연구. 가톨릭대학교 석사학위논문.

21.

박영신, 김의철, 정갑순, 이상미, 권혁호, 양계민 (2000). 초, 중, 고등학생의 생활만족도 차이와 형성 및 영향. 한국심리학회지 : 건강. 5(1), 94-118.

22.

서경현 (2012). 청소년의 삶에 대한 기대와 주관적 웰빙: 일반 성인과의 비교 연구. 청소년학연구. 19(12), 137-157.

23.

신미, 전성희, 유미숙 (2010). 청소년의 삶의 만족과 안녕에 관한 요인 연구. 청소년학연구. 17(9), 131-150.

24.

서진숙, 이동혁 (2010). 부모의 양육행동과 청소년의 안녕감을 매개하는 자아정체감. 상담학연구. 11(4), 1599-1622.

25.

안지혜, 윤유동, 임희석 (2016) 한국아동·청소년패널조사 데이터를 이용한 중학생 삶의 만족도 분석. 디지털융복합연구, 14(2), 197 -208.

26.

윤성민, 신희천 (2013). 행복증진을 위한 개입활동들의 효과에 영향을 미치는 성격 5요인의 역할 탐색. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 25(2), 275-308.

27.

연합뉴스 (2016. 6. 1). 한국 어린이․청소년 행복지수 OECD 꼴찌.

28.

이정순 (2011). 강점 인식, 태도 및 활용과 다차원적 완벽주의가 심리적 안녕감에 미치는 영향. 성균관대학교 석사학위논문.

29.

인보영, 김인옥 (2012). 아동의 성격강점이 학교생활 행복에 미치는 영향. 한국웰니스학회지. 7(1), 81-95.

30.

임영진 (2010). 성격 강점과 긍정 심리치료가 행복에 미치는 영향. 서울대학교 박사학위논문.

31.

임영진 (2012). 성격강점과 웰빙과의 관계. 한국심리학회지: 임상. 31(3), 713-730.

32.

원두리 (2011) 성격강점이 청소년의 안녕감과 적응적 대처방식에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강. 16(1), 151-167.

33.

장혜주 (2012). 청소년의 진로 스트레스, 분노표현방식 및 삶의 만족도 간의 관계. 부모교육연구. 9(1), 75-93.

34.

전정환 (2012). 강점기반상담모형을 토대로 한 진로의사결정프로그램이 전문계고등학생의 자기효능감과 학업성취도에 미치는 효과. 경희대학교 석사학위논문.

35.

정병삼 (2011). 초기 청소년들이 교사와의 관계에서 지각하는 신뢰와 친밀감의 발달궤적. 한국청소년연구, 22(4), 63-89.

36.

정일진, 정재희, 김소영, 김윤나, 김대선, 탁진국 (2014). 청소년의 강점, 성격과 삶의 만족도의 관계. 한국심리학회지: 학교. 11(3), 563-568.

37.

조남근, 권정희, 정미예 (2016). 강점인식이 심리적 안녕감과 진로적응성에 미치는 영향: 강점활용과 자기효능감의 매개효과. 청소년학연구. 23(3) 1-27

38.

조성희, 박소영 (2015) 청소년의 삶의 만족에 영향을 미치는 요인: 초기 청소년을 중심으로, 가족과 가족치료. 23(4), 801-818

39.

최인재, 모상현, 강지현, 김윤희, 이재연(2011). 아동청소년 정신건강 증진을 위한 지원방안 연구1. 한국청소년개발원 연구보고서, 3-10.

40.

탁진국 (2015). SAI성인강점검사의 해석과 활용. 서울: 강점코칭심리연구소.

41.

한영숙 (2008). 청소년의 삶의 만족도와 형제자매관계 연구. 충남대학교 석사학위논문.

42.

Allan, B. A., & Duffy, R. D. (2014). Examining moderators of signature strengths use and well-being: calling and signature strengths level. Journal of Happiness Studies. 15(2), 323-337.

43.

Ben-Zur, H. (2003). Happy adolescent the link between subject well-being, internal resources, and parental factor. Journal of youth and adolescence. 32(2), 67-79.

44.

Biswas-Diener, R. (2010). Practicing positive psychology coaching. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

45.

Black, B. (2001). The road to recovery. Gallup Management Journal. 1(4), 10-12.

46.

Brown, S. W., & Grant, A. M. (2010). From grow to group: theoretical issues and a practical model for group coaching in organizations, coaching. An International Journal of Theory, Research and Practice. 3(1), 30-45.

47.

Buckingham, M., & Donald O. C. (2001). Now, discover your strengths(박정숙 옮김). 위대한 나의 발견 강점 혁명. 청림출판.

48.

Buckingham, M. (2009). Go put your strengths. New York: Free Press.

49.

Bussing, A., Fischer, J., Haller, A., Heusser, P., Ostermann, T., & Matthiessen, P. F. (2009). Validation of the brief multidimensional life satisfaction scale in patients with chronic diseases. European Journal of Medical Research. 14, 171-177.

50.

Carter, D., & Page, N. (2009). Strengths coaching: in S. J. Lopez(Ed.), The encyclopaedia of positive psychology. Oxford: Blackwell.

51.

Clifton, D. O., & Nelson, P. (1992). Sour with your strengths. New York: Delacorete Press.

52.

Cohen J. (1988) Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nded. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

53.

Colby, A., James. J., & Hart, D. (1998). Competence and character through life. University of Chicago Press.

54.

Corsano, Majorano, & Champretavy, L. (2006). Psychological well-being in adolescence: the contribution of interpersonal relations and experience of being alone. Adolescence. 41(162), 341-353.

55.

Fordyce, M. W. (1998). A review of research on the happiness measure: a sixty second index of happiness and mental health. Social Indicators Research. 20, 355-382.

56.

Govindji, R., & Linley, P. A. (2007). Strengths use, self concordance and well-being: implications for strengths coaching and coaching psychologists. International Coaching Psychology Review. 2, 143-153.

57.

Greenspoon, P. J., & Saklofske, D. H., (2001). Toward an integration of subjective well-being and psychopathology. Social Indictors Research. 54(1), 81-108.

58.

Haranin, E. C., Huebner, E. S., & Suldo, S. M. (2007). Predictive and incremental validity of global and domain-based adolescent life satisfaction reports. Journal of Psychoeducational Assessment. 25. 127-138

59.

Harter, J. K. (1998). Gage park high school research study. Princeton, NJ: The Gallup Organization.

60.

Hodges, T. D., & Harter, J. K. (2005) A review of the theory and research underlying the strengthsquest program for students. Educational Horizons. 83(3), 190-201.

61.

Huebner, E. S. (1991). Initial development of the students’ life satisfaction scale. School Psychology International. 12, 231-240.

62.

Huebner, E. S. (1994). Preliminary development and validation of a multidimensional life satisfaction scale for children. Psychological Assessment, 6, 149-158.

63.

Huebner, E. S. (2004). Research on assessment of life satisfaction of children and adolescents. Social Indicators Research. 66, 3-33.

64.

Joseph, S., & Linley, P. A. (2006). Positive therapy: a meta-theory for positive psychological practice. London, UK: Routledge.

65.

Linley, P.A. (2008). Average to A+: realising strengths in yourself and others. Coventry, UK: CAPP Press.

66.

Linley, P. A., Nielsen, K. M., Wood, A. M., Gillett, R., & Biswas-Diener, R., (2010). Using signature strengths in pursuit of goals: effects on goal progress, need satisfaction, and well-being, and implications for coaching psychologists. International Coaching Psychology Review. 5(1), 8-17.

67.

Linley, A., Willars, J., Stsirs, M., Page, N., & Biswas-Diener, R.(2010), The strengths book: what you can do, love to do, and find it hard to do and why it matters. Coventry, UK: CAPP Press.

68.

Lopez, S. J., & Snyder, C. P. (2003). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.

69.

Nickerson, A. B., & Fishman, C. (2009) Convergent and divergent validity of the devereux student strengths assessment, School Psychology Quarterly. Vol 24(1), 48-59.

70.

Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology. 23, 603-619

71.

Park, N. S., Christopher Peterson. (2005). Values in action(VIA) inventory of strengths for youth. Adolescent & Family Health. 4, 34-40.

72.

Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: a handbook and classification. New York: Oxford University Press.

73.

Proctor, C. L., Linley, P. A., & Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: a review of the literature. Journal of Happiness Studies. 10, 583-630.

74.

Rogers, C. R. (1963). The concept of the fully function person. Psychotherapy: Theory, Research, and Practice. 1, 17-26.

75.

Seligman, M. E. P (2002). Authentic happiness. NY: Free Press.

76.

Seligman, M. E. P., Steen, T., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: pmpirical validation of interventions. American Psychologist. 60(5), 410-421.

77.

Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2002). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.

78.

Wang, Y. C., & Tien, H. L. (2011). The effectiveness of the strengths-centered career adjustment model for dual-career women in taiwan. The Career Development Quarterly. 59, 467-479.

79.

Wood, A. M., Linley, P. A., Maltby, J., Kashdan, T. B., & Hurling, R (2011). Using psychological strengths leads to less stress and greater self-esteem, vitality, and positive affect: Longitudinal examination of the strengths use questionnaire. Personality and Individual Differences. 50, 15-19.

Korean Journal of School Psychology