바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

메뉴

Analyses of Environmental and Psychological Factors for Academic Hatred: Focusing on the Senior Students in Korean High Schools

Abstract

This study is to verify relative influence of individual, parent, peer, teacher-related variables as protective factors and risk factors of academic hatred. Surveys were conducted with 1,015 (women, 57.3%) high school third grade students across eight schools where are located in Seoul, Incheon, and Geyonggi province. Correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis were performed. The findings are summarized as follows. Teacher’s academic pressure did not have significant correlation with student’s basic psychological needs, teacher’s autonomy support, teacher’s support, and peer support whereas other variables showed significant correlation each others. The hierarchical multiple regression analysis indicated that student’s individual competence and autonomy, parent’s academic support, and teacher’s emotional support work as protective factors and that parent’s academic pressure functions as a risk factor. The effects of peer support disappeared when teacher-related factors were included. In addition, the effects of teacher’s autonomy support disappeared, while the effects of teacher’s support strengthened when learner’s basic psychological needs were input. This study is meaningful in that it clarified academic hatred which had not been studied in other research and that it provided theoretical foundation for subsequent studies on academic hatred by examining relative influence of related variables. Lastly, it presented its limitation, implications on intervening strategies in school counseling, and suggestions for later studies.

keywords
학업감정, 학업정서, 기본심리적욕구, 학업압력, 학업지지, 교우지지, 자율성지지, academic emotion, basic psychological needs, academic pressure, academic support, peer support, autonomy support

Reference

1.

곽연정 (2013). 청소년이 지각한 사회적 지지와 자아존중감이 분노에 미치는 영향. 석사학위논문, 한양대학교 교육대학원.

2.

구자옥, 김성숙, 이혜원, 조성민, 박혜영 (2016). OECD 국제 학업성취도 평가 연구: PISA 2015 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2016-2-2.

3.

금명자, 주영아, 이자영, 김태성, 김상수, 신현수 (2008). 학교밖청소년의 진로적응 척도 개발. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(3), 635-655.

4.

김명숙 (1995). 아동의 사회적 지지와 부적응과의 관계. 박사학위논문, 숙명여자대학교.

5.

김미숙, 전진아, 하태정, 김효진, 오미애, 정은희, 최은진, 이봉주, 김선숙(2013). 한국아동종합실태조사. 보건복지부․한국보건사회연구원.

6.

김연수 (2007). 어머니의 학습관여와 자기주도학습능력과 학업 자기효능감과의 관계. 석사학위논문, 대구대학교 교육대학원

7.

김용희 (2009). 아동의 부모 분리개별화와 애착이 긍정 정서 및 부정 정서에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 14(1), 107-124.

8.

김은영 (2007). 남녀 대학생의 자율성, 유능감, 관계성이 진로미결정에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 19(4), 1079-1100.

9.

김은영, 성소연, 최명구 (2014). 자기결정동기 유형에 따른 부모의 자율성지지 환경, 기본심리욕구, 자기결정동기, 몰입 간의 구조적 관계 분석. 청소년학연구, 21(5), 1-27.

10.

김혜진 (2006). 초등학생이 지각한 담임교사의 지지와 학업성취도 및 교우관계와의 연관성 분석. 석사학위 논문, 연세대학교.

11.

문은식 (2006). 청소년의 학교중도탈락행동에 영향을 미치는 사회․동기적 변인들의 구조적 분석. 교육심리연구, 20(2), 405-423.

12.

박인우 (2011). 학습자의 기본적 심리 욕구와 교사의 자율성지지 및 교수전략이 학습자의 수업 참여에 미치는 영향 분석. 교육방법연구, 23(1), 235-250.

13.

백희숙 (2012). 고등학생의 기본심리욕구와 학업적 성취목표지향성, 학교적응 간의 관계. 석사학위 논문, 아주대학교.

14.

봉미미, 김혜연, 신지연, 이수현, 이화숙 (2008). 한국 청소년의 학습동기에 영향을 미치는 사회문화적 요인 탐색. 한국심리학회지: 사회문제, 14(특집호), 219-348.

15.

서미옥 (2018). 중․고등학생의 학업소진과 관련변인들 간의 관계에 대한 메타분석. 교육심리연구, 32(1), 53-78.

16.

선혜연, 오정희 (2013). 부모의 학업학업압력과 학업스트레스의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과. 아시아교육연구, 14(1), 197-212.

17.

설점숙 (2018). 고등학생이 지각한 부모와 교사의 성취 압력과 완벽주의가 학업소진에 미치는 영향. 석사학위논문, 신라대학교 교육대학원.

18.

성진숙, 최현주 (2018). 교사 소진과 학교생활적응 및 학업소진 간 관계에서 자아탄력성의 다층 매개효과. 한국심리학회지: 학교, 15(1), 27-50.

19.

성태제 (2014). SPSS/AMOS를 이용한 알기쉬운 통계분석 2판. 서울: 학지사.

20.

손윤실, 김정섭 (2016). 고등학생의 학업적 완벽주의와 학업소진의 관계에서 학업적 자기효능감의 조절효과. 교육심리연구, 30(4), 671-690.

21.

손윤옥 (2013). 청소년이 지각한 부모애착과 사회적지지가 분노표현에 미치는 영향: 일반청소년과 비행청소년의 비교를 중심으로. 석사학위논문, 경기대학교 일반대학원.

22.

손혜진 (2010). 전문상담교사의 직무환경의 위험요소와 심리적 소진 사이에서 나타나는 사회적 지지의 조절효과. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원.

23.

신혜진, 유금란 (2014). 중학생의 학업스트레스와 학업소진과의 관계에서 유대감의 매개효과. 청소년학연구, 21(1), 367-393.

24.

윤여진, 정인경 (2014). 경기 일부 지역 중학생의 학업스트레스와 학업소진의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과. 한국지역사회생활과학회지, 25(2), 219-232.

25.

윤진희 (2018). 교사의 자율성지지와 학습몰입의 관계에서 기본심리욕구 충족의 매개효과 검증. 학습자중심교과교육연구, 18, 395-412.

26.

윤채희(2017). 학교 내 대안교실 참여 학생과 일반학생의 학교생활만족도분석-학업소진과 학교생활적응 중심으로. 석사학위논문, 영남대학교 교육대학원.

27.

이명희, 김아영 (2008). 자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리 욕구 척도 개발 타당화. 한국심리학회지: 사회 성격, 22(4), 157-174.

28.

이보라 (2013). 학습동기, 자기조절학습, 부모학습관여가 학업성취도에 미치는 영향. 석사학위논문, 건국대학교 교육대학원.

29.

이복자 (2016). 중학생이 지각하는 부모학업기대가 학업스트레스에 미치는 영향: 남녀학생의 차이를 중심으로. 석사학위 논문, 제주대학교 교육대학원.

30.

이선영, 송주연 (2019). 지역아동센터 이용 청소년의 우울과 학교생활적응, 학업성취에 대한 스트레스의 영향: 사회적 지지의 조절효과. 교육방법연구, 31(1): 21-43.

31.

이수현, 전우택 (2015). 의과대학생의 학업적 자기효능감과 학업 소진의 관계. Korean J Med Educ, 27(1), 27-35.

32.

이영복, 이상민, 이자영 (2009). 한국형 학업소진 척도 개발 및 타당화. 한국교육학연구, 15(3), 59-78.

33.

이은승 (2011). 청소년이 지각한 사회적 지지와 분노경험 및 분노 표현 간의 관계. 홀리스틱융합교육연구, 15(3), 67-86.

34.

이자연 (2017) 중학생이 지각한 부모의 학업학업압력이 비교성향에 미치는 영향. 석사학위논문, 성균관대학교.

35.

이자영 (2010). 나이에 따른 학업소진 차이 검증. 박사학위논문, 고려대학교.

36.

정주영 (2015). 교사의 학업압력, 중학생의 시험스트레스, 자기조절학습능력 간관계에 대한 종단분석. 한국교육학연구, 21(2), 173-192.

37.

정현희 (2017). 대학생의 외로움이 성취목표지향성을 매개로 학업소진 및 학업성취에 미치는 영향. 석사학위논문, 목포대학교 대학원.

38.

조성연, 김 민, 김혜원 (2011). 부모와 초등학생이 지각한 공부압력, 성공압력과 부모-자녀 의사소통방식 및 사회인구학적 변인이 삶의 만족도에 미치는 영향. 청소년복지연구, 13(1), 47-67.

39.

조수현 (2017). Pattern of change in academic burnout across Soo-Neung. 박사학위논문, 고려대학교 대학원.

40.

조수현, 이민영, 이장희, 이상민 (2018). 고등학생의 학업소진과 학업열의에 관한 연구: 직무요구-자원모형 검증을 중심으로. 한국교육학연구, 24(3), 1-26.

41.

조윤예 (2018). 부모와 교사의 자율성지지가 청소년의 학업참여에 미치는 영향: 기본심리욕구와 자기통제의 매개역할. 석사학위논문, 경남대학교 교육대학원.

42.

조한나 (2011). 부모의 학업학업압력과 청소년의 행복의 관계: 성취목표 지향성과 낙관성의 매개효과. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원.

43.

조혜진, 이지연, 장진이 (2013). 고등학생의 과중한 학업요구와 학업소진과의 관계에서 학업적 자기효능감과 학업적 실패내성의 매개효과. 상담학연구, 14(3), 1605-1621.

44.

차진훈 (2016). 학교교사 소진 관련 변인에 대한 메타분석. 석사학위논문, 경북대학교.

45.

최현주, 김지원, 조수현. (2015). 청소년기의 자율성, 유능감, 부모 지지간의 종단적 관계. 한국심리학회지: 학교, 12(2), 225-248.

46.

황매향 (2017). 학업정서 연구가 학업상담 실제에 주는 함의 탐색. 초등상담연구, 16(4), 357-384.

47.

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The job demand-resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328

48.

Bakker, A. B., Hakanen, J. J., Demerouti, E., & Xanthopoulou, D. (2007). Job resources boost work engagement, particularly when job demands are high. Journal of Educational Psychology, 99(2), 274-284.

49.

Block, J., & Block, J. H. (2014). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In Development of cognition, affect, and social relations (pp. 49-112). Psychology Press.

50.

Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: conceptual and empirical connections and separateness. Journal of personality and social psychology, 70(2), 349.

51.

Bronfenbrenner, U. (1989). Ecological systems theory: annals of child development. In R. Vasta (ed.) Six Theories of Child Development: Revised Formulation and Current Issues. Vol. 6. (187-249) JAI Press, Greenwich, Connecticut.

52.

Bong, M., Kim, S., Reeve, J., Lim, H. J., Lee, W., Ahn, H. S., . . .Woo, Y. (2012). The Student Motivation in the Learning Environment Scales (SMILES). Retrieved from Korea University, Brain and Motivation Research Institute website: http://bmri.korea.ac.kr/english/research/assessment_scales/list.html?id=assessment

53.

Bernard, J. (1968). Why man takes chances. The Eudaemonists.

54.

Bernardo, A. B. I., Ouano, J. A., & Salanga, M. G. C. (2009). What is an academic emotion? Insights from Filipibo bilingual students' emotion words associated with learning. Psychological Studies, 54(1), 28-37.

55.

Chiang, W. W., & Liu, C. J. (2014). Scale of Academic Emotion in Science Education: Development and Validation. International Journal of Science Education, 36(6), 908-928.

56.

Chirkov, V. I., & Ryan, R. M. (2001). Parent and teacher autonomy-support in Russian and U.S. adolescents: Common effects on well-being and academic motivation. Journal of Cross Cultural Psychology, 32, 618-635.

57.

Cordeiro, P., Paixão, P., Lens, W., Lacante, M., & Sheldon, K. (2016). Factor structure and dimensionality of the balanced measure of psychological needs among Portuguese high school students. Relations to well-being and ill-being. Learning and Individual Differences, 47, 51-60.

58.

Csikszentmihalyi, M. (1997). Finding flow: The psychology of engagement with everyday life. New York: Harper Collins.

59.

Deci, E. L., &Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268.

60.

Dempster, A. P., Laird, N. M., & Rubin, D. B. (1977). Maximum likelihood from incomplete data via the EM algorithm. Journal of the Royal Statistical Society: Series B (Methodological), 39(1), 1-22.

61.

Frijda, N. H. (2000). The psychologist’s point of view. In M. Lewis & J. M. Haviland-Jones (Eds.), Handbook of Emotion (pp. 59-74). New York: The Guidford Press.

62.

Gagné, M. (2003). The role of autonomy support and autonomy orientation in prosocial behavior engagement. Motivation and emotion, 27(3), 199-223.

63.

Gandi, H. C., Wai, P. S., Karick, H., & Dagona, Z. K. (2011). The role of stress and level of burnout in job performance among nurses. Mental Health in Family Medicine, 8(3), 181-194.

64.

Graham, M. H. (2003). Confronting multicollinearity in ecological multiple regression. Ecology, 84(11), 2809-2815.

65.

Hakanen, J. J., Peeters, M. C., & Schaufeli, W. B. (2017). Different types of employee well-being across time and their relationships with job crafting. Journal of occupational health psychology, 23(2), 289.

66.

Hardre, P. L., & Reeve, J. (2003). A motivational model of rural students' intentions to persist in, versus drop out of, high school. Journal of educational psychology, 95(2), 347.

67.

Harter, S. (1985). Manual for the social support scale for children. University of Denver.

68.

Jang, H., Reeve, J., & Deci, E. L. (2010). Engaging students in learning activities: It is not autonomy support or structure but autonomy support and structure. Journal of educational psychology, 102(3), 588.

69.

Laursen, B., Bukowski, W. M., Nurmi, J. E., Marion, D., Salmela-Aro, K., & Kiuru, N. (2010). Opposites Detract: Middle School Peer Group Antipathies. Journal of Experimental Child Psychology, 106(4), 240-256.

70.

Lee, M., Cho, S., & Lee, S. M. (2019). A multilevel analysis of change in hatred of academic work during high school: focusing on the sociocultural background of Korea. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools. https://doi.org/10.1017/jgc.2019.6

71.

Lee, M. Y., & Lee, S. M. (2018). The effects of psychological maladjustments on predicting developmental trajectories of academic burnout. School Psychology International. 39(3), 217-233.

72.

Lin, S. H., &Huang, Y. C. (2012). Investigating the relationships between loneliness and learning burnout. Active Learning in Higher Education, 13(3), 231-243.

73.

Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Achievement goal theory and affect: An asymmetrical bidirectional model. Educational Psychologist, 37(2), 69-78.

74.

Mead, S., Hilton, D., & Curtis, L. (2001). Peer support: A theoretical perspective. Psychiatric Rehabilitation Journal, 25, 134-141.

75.

Neubauer, A. B., & Voss, A. (2016). Validation and revision of a German version of the Balanced Measure of Psychological Needs Scale. Journal of Individual Differences, 37(1), 56-72.

76.

Oatley, K., & Jenkins, J. M. (1996). Understanding emotions. Blackwell publishers: Cambridge.

77.

Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Ed.), Motivational Psychology of Human Development (pp.143-163). Oxford: Elsevier.

78.

Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341.

79.

Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91-105.

80.

Reeve, J. (2006). Teachers as facilitators: What autonomy-supportive teachers do and why their students benefit. The Elementary School Journal, 106(3), 225-236.

81.

Ryan, R. M., & Grolnick, W. S. (1986). Origins and pawns in the classroom: Self-report and projective assessments of individual differences in children's perceptions. Journal of personality and social psychology, 50(3), 550.

82.

Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of cross-cultural psychology, 33(5), 464-481.

83.

Scherer, K. R. (1984). On the nature and function of emotion: A component process approach. In Scherer, K. R. (Ed.), Approaches to emotion (pp. 293-318). Psychology Press: US.

84.

Scott, K. S., Moore, K. S., & Miceli, M. P. (1997). An exploration of the meaning and consequences of workaholism. Human Relations, 50, 287-314.

85.

Shaver, P., Schwartz, J., Kirson, D., & O'connor, C. (1987). Emotion knowledge: further exploration of a prototype approach. Journal of personality and social psychology, 52(6), 1061.

86.

Sheldon, K. M., & Hilpert, J. C. (2012). The balanced measure of psychological needs (BMPN) scale: An alternative domain general measure of need satisfaction. Motivation and Emotion, 36(4), 439-451.

87.

Stephan, W. G., & Stephan, C. W. An integrated threat theory of prejudice. In: Oskamp, S., editor. Reducing prejudice and discrimination. Mahwah, NJ: Erlbaum; 2000. p. 23-45.

88.

Wang YR (1989). The loneliness and related factors for the college students. Chiayi Teachers College Journal 3: 1-53.

89.

Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2012). Social support matters: Longitudinal effects of social support on three dimensions of school engagement from middle to high school. Child development, 83(3), 877-895.

90.

Weiner, B. (1979). A theory of motivation for some classroom experiences. Journal of Educational Psychology, 71(1), 3-25.

91.

Xiao Xiao Li, 안도희 (2016). 부모와 교사의 자율성 지지, 청소년의 기본심리욕구 및 안녕 감 간의 관계. 비교교육연구, 26(6), 27-53.

Korean Journal of School Psychology