바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

한국심리학회지:학교

메뉴

청소년 정서관련 변인과 학업 스트레스의 관계: 체험정서, 표현정서 및 정서지능의 영향

The Relationships between Adolescents' Emotion-related Factors and Stress at School: The Effects of Experienced Emotion, Expressed Emotion, and Emotional Intelligence

초록

본 연구는 정서의 체험과 표현이 학업 스트레스에 어떤 영향을 미치는지를 중심적으로 밝혔다. 부정정서에 대한 체험이 고등학생의 학업스트레스를 증가시키는 것을 긍정정서 표현이 조절(moderation)할 수 있는지를 살펴보고, 정서의 체험과 표현의 차이를 설명하는 정서불일치 이론 중에서 이 관계를 설명하는 이론이 무엇인지 고찰하였다. 또한, 부정정서 체험과 스트레스 지각의 관계를 정서지능이 조절하는지도 살펴보았다. 연구의 결과는 부정정서 체험 - 스트레스 지각 - 부정정서 표현 간의 관계에서는 긍정정서 표현과 정서지능이 조절효과를 보여주었다. 즉, 연구결과는 정서지능이 높은 학생이 부정정서 체험에 따라 야기되는 스트레스에 더 잘 대처할 수 있음을 보였으며, 부정정서를 많이 체험하고 긍정정서를 적게 표현하는 학생일수록 스트레스를 많이 지각하였다. 연구결과에 기초하여 시사점과 향후 연구의 방향을 제시하였다.

keywords
학업스트레스 체험정서 표현정서 정서지능

Abstract

This study primarily examined the effect of the emotional experience and express on stress at school. Using a high-school student sample, the study investigated the moderation effect of positive emotional express on the extent to which negative emotional experience increases stress at work. Examining these relationships renders the exploration of theories regarding the discrepancy between experienced emotion and expressed emotion. This study also investigated the moderation effect of emotional intelligence. The results of the study confirmed the hypothesized relationships; Students with higher emotional intelligence perceived less stress from negative emotional experience comparing to students with low emotional intelligence, while students who expressed low level of positive emotion perceived more stress from negative emotional experience. Based on the findings, implications and directions for future research were provided.

keywords
stress at school experienced emotion expressed emotion emotional intelligence
투고일Submission Date
2005-03-30
수정일Revised Date
2005-06-08
게재확정일Accepted Date
2004-11-30

한국심리학회지:학교