바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기
 
 

한국심리학회지:학교

메뉴

일반계 여고생의 완벽주의, 학업적 자기효능감 및 시험불안의 관계모형 검증

How Perfectionism Relates to Test Anxiety: Testing a Mediation Model of Academic Self-efficacy in Girls' High School Students

초록

본 연구는 완벽주의 성향, 학업적 자기효능감 및 시험불안간 관계를 알아보고, 완벽주의와 시험불안간 관계에서 학업적 자기효능감이 매개변수로 작용하는가를 검증하기 위해 수행되었다. 이를 위해, 일반계 여고생 596명을 대상으로 다차원적 완벽주의 척도, 학업적 자기효능감 척도 및 시험불안 척도를 활용하여 자료를 수집하였다. 본 연구의 가설은 단계적 중다회귀분석과 구조방정식 모형을 활용하여 검증되었다. 본 연구에서 밝혀진 결과 중 중다회귀분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 완벽주의 하위요인 중 수행에 대한 의심, 실수에 대한 염려, 부모의 평가가 시험불안 총점을 예언하는데 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 완벽주의 하위요인과 학업적 자기효능감의 관계에서는 부모의 평가, 실수에 대한 염려, 수행에 대한 의심이 높을수록 자기효능감이 낮은 반면, 개인적 기준, 부모의 기대 그리고 조직화 요인은 자기효능감과 정적 관계를 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 학업적 자기효능감의 하위요인 중 자신감만이 시험불안과 부적 관계를 갖는 것으로 나타났다. 즉 자신감 수준이 높을수록 시험불안 정도는 낮았다. 다음으로 구조방정식 모형을 활용한 분석에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 완벽주의 → 시험불안, 완벽주의 → 학업적 자기효능감, 그리고 학업적 자기효능감 → 시험불안의 직접효과는 모두 유의하였다. 따라서 완벽주의 수준이 높을수록 시험불안이 높고 학업적 자기효능감은 낮으며, 학업적 자기효능감이 높을수록 시험 불안이 낮은 것으로 해석된다. 둘째, 완벽주의와 시험불안의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과가 있었고, 부분매개모형이 유의한 것으로 나타났다.

keywords
완벽주의 학업적 자기효능감 시험불안

Abstract

The goals of the present study were (a) to examine the relations of perfectionistic tendency, academic self-efficacy, and test anxiety; (b) to examine whether the association of perfectionism with test anxiety would be mediated by academic self-efficacy. Five hundred ninety-six female high-school students were asked to respond to the multidimensional perfectionism scale, academic self-efficacy scale, and test anxiety scale. Multiple regression and structural equation modeling techniques were employed to test research hypotheses. The results of the study were as follows: First, perfectionism such as doubt about action, concern over mistake and parental criticism were significantly associated with greater test anxiety. Second, perfectionism such as parental criticism, concern over mistake, and doubt about action led to the lower level of academic self-efficacy, whereas personal standard, parental expectation, and organization were positively related to academic self-efficacy. Third, in the sub-scales of academic self-efficacy, only confidence variable was significantly related to less test anxiety. Fourth, the results of regressing perfectionism on both test anxiety and academic self-efficacy showed that perfectionism was significantly associated with greater test anxiety and less academic self-efficacy. Also, higher academic self-efficacy resulted in lower test anxiety. Fifth, this study tested the model in which academic self-efficacy mediated the link between perfectionism and test anxiety. The results indicated that academic self-efficacy partially mediated the link between perfectionism and test anxiety. Potential implications of the present findings were discussed.

keywords
perfectionism academic self-efficacy test anxiety
투고일Submission Date
2005-03-25
수정일Revised Date
2005-05-26
게재확정일Accepted Date
2004-11-30

한국심리학회지:학교