바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

한국심리학회지:학교

메뉴

논문 상세

청소년 정서행동문제 공동발달의 유형 탐색: 또래 및 부모 긴장의 시간의존적 효과

The time-varying effects of peer and parental strainonemotional and behavioral problems in adolescents by co-development subgroup

초록

본 연구는 중학생을 대상으로 내재화 및 외현화 정서행동문제의 차원 간 공동발달 유형을분류하고, 각 유형별 비행의 차이 및 긴장의 시간의존적 효과를 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 한국아동․청소년패널조사 2018의 중1 패널 2,590명의 자료를 분석하였다. 구체적으로 잠재계층성장모형을 통해 공동발달 유형을 분류, 3단계 접근법을 통해 비행 차이를 검정, 그리고 우도비 검정을 활용한 반복적 모형 비교를 통해 시간의존적 공변인의 효과를 탐색하였다. 연구 결과, 총 4개의 잠재계층이 분류되었으며 각 잠재계층을 ‘저수준 유지형’, ‘감소형’, ‘증가형’, 그리고 ‘고수준 유지형’으로 명명하였다. 잠재계층에 따른 비행 차이를 확인한 결과 저수준 유지형에서 고수준 유지형으로 나아갈수록 현실비행과 사이버비행의수준이 높아지는 것으로 나타났으며, 부분적으로 유의한 차이가 관찰되었다. 그리고 모든 잠재계층과 경로에 대해 우도비 검정을 활용하여 시간불변적 공변인의 제약을 검정한 결과 또래 및 부모긴장이 정서행동문제에 미치는 영향은 부분적으로 시간의존적인 것으로 나타났다. 이후 본 연구에서는 위 결과들을 바탕으로 청소년 정서발달의 잠재적 위험군에 대한 개입의 필요성을 탐색하였으며, 일반긴장이론의 효용성을 검증하였고, 시간의존적 및 개인중심적 관점에서 긴장에 대한 취약성을 논의하였다.

keywords
내재화 문제, 외현화 문제, 잠재계층성장모형, 시간의존적 공변인, Internalizing problem, externalizing problem, latent class growth model, time-varying covariate

Abstract

This study identified latent classes of internalizing and externalizing co-development problems and differences in delinquency and the time-varying effects of strain by class. For this purpose, we analyzed panel data of the middle school student cohort from the 2018 Korean Children and Youth Panel Survey. We classified heterogeneous latent co-development types using the latent class growth model, tested the differences in delinquency using the three-step approach, and identified the effects of time-varying covariates by iterative model comparison using the likelihood ration test. The main results of this study are as follows. First, four latent internalizing and externalizing co-development problem classes were identified: low-maintaining, decreasing, increasing, and high-maintaining. Second, some of the differences in delinquency between latent classes were statistically significant. Third, the effects of peer and parental strains varied partly by time and latent class. These results show that urgent clinical intervention is needed for adolescents vulnerable to problems, general strain theory is applicable, and vulnerability to strains in terms of time-varying and person-centered perspectives.

keywords
내재화 문제, 외현화 문제, 잠재계층성장모형, 시간의존적 공변인, Internalizing problem, externalizing problem, latent class growth model, time-varying covariate

한국심리학회지:학교