open access
메뉴경제적 제약과 일 관련 변인들 간의 관계는 일의 심리학 이론(Psychology of Working Theory; PWT) 내에서 광범위하게 연구되어 왔다. 그러나 이러한 경제적 제약이 유발하는 정서적 영향은 충분히 탐구되지 않았다. 따라서 본 연구는 괜찮은 교육을 포함한 PWT 프레임워크와자기결정성 이론을 활용하여 경제적 제약이 대학생들의 진로준비행동에 미치는 영향에서 소외에 대한 두려움과 일 자유의지가 순차적 매개효과를 보이는지 확인하였다. 이를 위해 국내 소재 4년제 대학에 재학 중인 400명의 대학생들을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였고, 구조방정식과 부트스트래핑을 사용하여 순차적 매개효과를 검증하였다. 분석 결과, 경제적 제약이 진로준비행동에 미치는 영향을 소외에 대한 두려움과 일 자유의지가 순차적으로매개하는 것으로 나타나, 경제적 제약으로 유발된 감정이 일 자유의지에 영향을 미치고 궁극적으로 진로준비행동에 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 또한 일 자유의지를 통한 경제적 제약의 간접적 영향도 유의한 것으로 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로 연구의 함의및 후속 연구에 대한 제안을 논하였다.
The relationship between economic constraints and work-related variables has been extensively studied by those in the field of psychology of working theory. However, the emotional impacts of these economic constraints remain underexplored. We addressed this gap by using a psychology of working theory with decent education and self-determination theory to investigate the serial mediation effects of the fear of missing out and work volition on the effect of economic constraints on career preparation behaviors of South Korean undergraduate students. We collected data from 400 university students in South Korea and employed structural equation modeling with bootstrapping to validate these effects. The results revealed that the fear of missing out and work volition sequentially mediated the influence of economic constraints on career preparation behaviors, suggesting that emotions triggered by economic barriers affect autonomy and, ultimately, career preparation. The indirect effect of economic constraints on career preparation behaviors through work volition was also significant. Overall, we discuss the implications of these findings and provide suggestions for future research.