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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

대학생의 성역할정체감 및 진로효능감이 진로흥미에 미치는 영향

The effects of university students gender-role identity and career decision self-efficacy on vocational interest

초록

본 연구는 성역할 정체감 및 진로결정 자기효능감이 진로 흥미에 미치는 영향을 알아봄으로써 대학생의 진로 탐색 행동과 선택에 도움을 주고 진로 상담 개입에 시사점을 얻고자 실시 되었다. 이를 위하여 전체 1131명의 대학생 피험자를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 남성성, 여성성의 특성을 구별하기 힘든 양성성, 미분화 그룹을 제외한 468명(남자 215, 여자 253)을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 성역할 정체감의 남성성과 여성성의 이원변량 분석 결과, 남성성은 진로흥미의 현실형, 진취형에서 주효과가 유의미하였고, 여성성은 예술형, 사회형, 관습형에서 유의미하게 주효과가 나타났다. 진로결정 자기효능감은 진로 흥미의 관습 형에서만 주효과가 유의미하게 나타났다. 그러나 진로 흥미에 대한 성역할 정체감과 진로결정 자기효능감의 상호작용은 유의미하지 않았다. 단계적 중다희귀분석 결과, 진로 흥미의 현실형에서는 남성성, 진로결정 자기효능감이 가장 많은 설명량을 보였고, 관습형에서는 여성성, 진로결정 자기효능감이 가장 많이 설명해주었다. 진취형에서는 남성성과 여성성이, 예술형, 사회형에서는 여성성이 가장 많이 설명해주는 변인이었다. 마지막으로 본 연구의 시사점과 제한점에 대하여 논의하였다.

keywords
성역할 정체감, 진로효능감, 진로결정 자기효능감, 진로 흥미

Abstract

The purpose of this study is to examine the effects of gender-role identity and career decision self-efficacy on vocational interest. 1131 data of university students going through the important period of career decision were collected. After data screening process, 468 data(male: 215, female: 253) were used for analysis. Two-way ANOVA and multiple regression analysis were conducted. The results of two-way ANOVA showed that the main effect of masculinity of gender role identity on Realistic and Enterprise types of vocational interests was significant. The main effect of femininity of gender role identity on Artistic, Social, and Conventional types of vocational interests also appeared significant. However, the interaction of gender role identity and career decision making self efficacy was not statistically significant. The results of multiple regression analysis indicated that the masculinity and career decision making self efficacy were the strongest predictors of Realistic type, and the femininity and career decision making self efficacy were the most powerful ones of Conventional type of vocational interests. The effects of the masculinity and the femininity on Enterprise type, and the femininity on Artistic and Social type were greatest. Based on the findings, the limitations of this study was discussed.

keywords
gender-role identity, career decision self-efficacy, vocational interest
투고일Submission Date
2006-04-11
수정일Revised Date
2006-06-16
게재확정일Accepted Date
2005-12-31

한국심리학회지:학교