open access
메뉴본 연구에서는 학습자의 지정의라는 적성요인과 교사의 개인지향(I), 과제지향(T)이라는 특성요인 과의 ATI효과를 확인하고자 하였다. 동시에 이 두 가지 교사유형 중, 어느 유형이 어느 적성에 더 적절한 가를 알아 교육적 개입의 용이한 적성변수를 밝히고자 실시되었다. 가능한 많은 적성변수를 모델에 도입하여 지금까지 단편적으로 다뤄왔던 적성변수를 총체적으로 다룸으로써 학업성적에 대한 예측력을 높이고자 하였다. 서울시내 남자 중학생 90명을 대상으로 인과모델을 작성하여 학습자의 지정의라는 내적요인과 교사의 개인 및 과제 지향적 대응법이 어떻게 학습자의 성적에 영향을 미치는지를 담당과목별 교사유형별로 분류해 분석하였다. 그 결과, 의지적 요인이 교사유형으로부터 가장 큰 영향을 받았다. 그러나 상호작용효과는 수학과목에서만 나타났다. 즉, ① 상호 작용항이 투입된 모델이 ② 상호작용항이 투입되지 않은 모델보다 유의확율 F변화량(Sig. F Change)이 개선되었다.(②=.791→①=.103). 또한, 인과모델을 보면 국어와 영어에서는 과제지향적 특성이 약한 교사가 학습자의 의지적 요인에 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 수학 과목에서는 과제지향과 개인지향성이 모두 높은 교사가 학습자의 의지적 요인에 높은 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 교사는 지적요인보다 의지적 요인을 개발시키기 위한 교육 프로그램과 훈련을 고려한 수업을 진행해야 할 것이다. 왜냐하면 의지적 요인은 개인의 책임하에 통제가 가능하지만 지적 요인은 유전적 영향을 더 받을 뿐만 아니라 외부적 통제가 힘든 요인이기 때문이다.
This investigation was designed to confirm ATI effects between learners' aptitude factor such as intellect, emotion, and volition and both individual and task-oriented characteristics of teachers. It was also investigated to find out which teachers' type is more appropriate to the learners' aptitude factor, and to clarify that what is the aptitude variable easy-to-encourage instructional intervention. I tried to introduce as many as possible of aptitude variables in the model, and I made to improve the predictive power to the school grades by treating aptitude variables wholly that had been treated partially up to now. The causal model was composed of 90 Korean junior high school boys in Seoul city. It was analyzed according to the types of teacher for each subjects how inner variables (i.e. intellect, emotion, and volition) and substitute teacher'corresponding method (i.e. the individual-oriented and the task-oriented) affect the learners' school achievements. As a result, the volition factor was most affected by teacher's types. Bur, it was found that the interaction effect was derived mathematically alone. That is, the interaction term entered model (.103) showed higher Sig. F Change than it's none entered model (.791). Moreover, Structural Equation Modeling showed that the weak task-oriented teacher more influenced on learners' volitional than the strong task-oriented teacher in the national language and English. On the other hand, in mathematics, both the strong task-oriented and individual-oriented teacher greatly affected them. This suggests the possibility of educational intervention of the teacher. Teachers should lead a class in consideration of the instructional intervention program and training to develop learners' volitional factors than intellectual factors. This is because volitional factor could be controlled by the responsibility of oneself and intellectual factor influenced by inheritance and was hardly controlled for oneself.