바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

A Meta-Analysis of youth leadership related variables: focus on implication of leadership selection by admission officer system

Abstract

The purposes of this research are: to observe the related variables; to compare the effect size; and make suggestions for leadership selection by admission officer system based on the results from the observation and comparison through meta analysis. The research questions crafted in order to achieve the purpose are as follows. First, what kind of variables were discussed in the previous studies? and can these variables be classified as the categories of the existing studies? Second, how are the effect sizes of the youth leadership related variable groups? Third, how are the effect sizes of sub factors of the related variable groups? The specific results of this research are as follows. First, youth leadership related variables can be classified as demographic, organization-activities, home environment and sociopsychological variables. Second, sociopshycological variable group shows the largest effect size. Third, among the sub factors, self esteems (ES=1.3231) and degree of satisfaction for life (ES=1.1737) show two largest effect sizes. In conclusion, based on the result of the research, this research suggests an alternative for a method to select students through admission counseling leadership selection system.

keywords
청소년 리더십 생활기술, 메타분석, 입학사정관 리더십 전형, youth leadership, meta analysis, leadership selection by admission officer system.

Reference

1.

김영진 (2009). 청소년의 자원봉사활동이 개인적 성장에 미치는 영향. 백석대학교 기독교전문대학원 박사학위논문.

2.

박선경 (2002). 청소년의 생활기술로서의 리더십 분석연구. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문

3.

박재영 (2007). 아동과 청소년의 리더십 생활기술에대한 개인적 변인 및 사회적 지지의 영향. 부산대학교 대학원 석사학위논문.

4.

박혜림 (2009). 대학입학사정관제도의 현황과 발전방안. 교육방법연구, 21(1), 21-46.

5.

성영실 (2009). 청소년의 리더십생활기술이 생활만족도에 미치는 영향. 숙명여자대학교 사회교육 대학원 석사학위논문.

6.

손경옥, 심혜숙 (2006). 청소년의 성격유형과 리더십생활기술의 관계. 한국심리유형 학회지, 13. 65-83.

7.

양광연 (2009). 청소년 모험스포츠 활동이 리더십에 미치는 영향. 충북대학교 대학원 석사학위논문.

8.

양혜인 (2004). 수련활동이 청소년의 생활효율성에 미치는 영향. 명지대학교 대학원 교육학 석사학위논문.

9.

오성삼 (2002). 메타분석의 이론과 실제. 서울: 건국 대학교 출판부.

10.

오치선, 오윤선 (2001). 가족체계 유형의 청소년 적응 및 학교생활 리더십에 미치는 영향에 관한연구. 청소년학연구, 8(1), 75-98.

11.

이명자 (2006). 청소년의 자아정체감 형성의 관련변인에 대한 메타분석. 발육발달, 14(1), 51-60.

12.

이영구 (2005). 스카우트 대원과 일반 청소년의 생활기술로서 리더십 비교 연구. 중앙대학교 국제경영대학원 석사학위논문.

13.

이은경 (2004). 청소년 단체활동 경험과 리더십 생활기술 관계연구: YWCA 청소년 회원 활동을 중심으로. 가톨릭대학교 사회복지대학원 석사학위 논문.

14.

이정순 (2006). 청소년 리더십 기술관련 변인 탐색. 교육연구 20, 151-174.

15.

이채식 (2005). 청소년 리더십기술 영향요인에 관한구조 분석. 서울대학교 대학원 박사학위논문.

16.

장해순, 한주리 (2008). 부모와의 의사소통과 애착이 청소년의 리더십 생활기술에 미치는 영향. 한국가족관계학회지, 13(1), 107-226.

17.

정애경, 김계현, 김동민 (2008). 진로미결정 및 관련변인에 관한 국내연구 메타분석. 상담학연구, 9(2), 551-564.

18.

조병남 (2010). 독일의 사회교육과 교육제도를 통해 살펴본 한국의 리더십 교육의 방향. 한국사회과학논총, 20(1), 41-68.

19.

조은숙 (2009). 코칭 기반 리더십 증진 프로그램의 경험이 청소년의 리더십 기술과 자기효능감에 미치는 효과. 공주대학교 대학원 석사학위논문.

20.

조혜연 (2006). 청소년의 자원봉사활동 참여수준과 리더십생활기술과의 관계 연구. 경기대학교 대학원 석사학위논문.

21.

조환옥 (2009). 중학교 과학영재와 일반학생의 리더십 생활기술, 사회적 능력 및 자기조절능력의 관계. 부경대학교 교육대학원 교육심리전공 교육학 석사학위논문.

22.

최창욱 (2001). 청소년리더십생활기술과 관련변인에 관한 연구. 서울대학교 교육대학원 박사학위논문.

23.

최창욱 (2007). 청소년참여기구 소속 청소년의 청소년리더십 영향요인 분석. 한국청소년연구, 18(3), 245-266.

24.

최창욱, 김정주, 송병국 (2005). 청소년 동아리활동 이 리더십생활기술에 미치는 영향. 미래청소년 학회지, 2(2), 57-76.

25.

한선화 (2005). 중학 영재학생과 일반학생의 리더쉽 기술, 사회성숙도 및 행위통제 분석. 부산대학 교대학원 교육학 박사 학위논문.

26.

한국대학교육협의회 (2010.04). 입학사정관제운영 공통기준.

27.

Bandura, A. (1977), “Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change”, psychological Review, 84(2), pp. 191-215.

28.

Bandura, A. (1986), Social Foundation of Thought and Action: A Social Cognitive View, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.

29.

Boyd, B. L. (1991). Analysis of 4-H participation and leadership life skills development in Texas 4-H club members. doctoral dissertation (ph. D). Texas A&M University.

30.

Boyd, B. L., Herring, D. R. & Briers, G. E. (1992). “Developing Life Skills in Youth”. Journal of Agricultural Extension 30(4).

31.

David, H. (2004). Management, Leadership, and the emotional order of th school. Jornal of Education Policy, 19(5), 583-594.

32.

Dormody, T. J., & Seevers, B. S. (1994). Predicting youth leadership and life skills among FFA members in Arizona, Colorado, and New Mexico. The Journal of Agricultural Education 35(2), 65-71.

33.

Glass, G. V., McGaw, B., & Smith, M. L. (1981). Meta-analysis in social research. Beverly Hills, CA: Sage.

34.

McKinley, B. G., Birkenholz, R. J., & Stewart, B. R. (1993). Characteristics and experiences related to the leadership skills of agriculture students in college. The Journal of Agricultural Education 34(3), 76-83.

35.

Miller, R. A. (1975). Life skills for 4-h leadership roles. Unpublished master's thesis. Oklahoma State University.

36.

Miller, R. A. (1976). Leader/agent's guide: Leadership life skills. Stillwater: Oklahoma State University.

37.

Miller, J. P. (1991). Four-H and non-4-H participants' development of competency, coping, and contributory life skills. doctoral dissertation(ph, D), Pennsylvania State University.

38.

Morris, J. C.(1996), Self-perceived youth leadership life skills development among Iowa 4-H members. doctoral dissertation(Ph. D) Iowa State University.

39.

van Linden, J., & Fertman, C. I. (1998). Youth Leadership: A guide to understanding leadership development in adolescents. San Francisco: Jossey-Bass.

40.

Wingenbach, G. J. (1995). self-previced youth leadership and life skills development among Iowa FFA members. doctoral dissertation(ph. D), Iowa State University.

Korean Journal of School Psychology