바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

Development of School Dropout Academic Re-entry Group Counseling Program

Abstract

This study was to develop a school dropout academic re-entry group counseling program and verify the effect of the program. The program was developed based on the research data that the majority of school dropouts' number one priority is school re-entry. For the purpose of this study, previous research on the characteristics of school dropout youth and domestic and foreign school dropout intervention programs were analyzed. The program development was performed as follows. First, to collect the basic information on program development, a claim inquiry was made to experienced school dropout counselors. Then cyber case study on school dropout youths were analyzed and in-depth interview and focus group interview were conducted of youths who successfully returned to formal education or pass the GED exam. To generate the constituting principle and components of the program, the results of the interview were anlayzed. Based on the results, 12 session program was developed. The program was consisted of the exploration of the past(why they dropout and what happens when they do), exploration of present life and the life challenges, the development of future perspective and motivation for school re-entry, and education on life management strategy which helps youths' school returning. This program was designed to develop youths' coping skill and other resources that support youths' school re-entry adjustment process. 9 youth counseling centers were enlisted to participate, and 108 youths participated in the program. The participants were divided into two groups, such as experimental group and control group (waiting group), and then were tested to verify the effectiveness of the program. The control group was also exposed to the program with time interval. Based on the pretests and follow-up tests, it was revealed that the program fostered school dropouts' external academic motivation, supportive environment, goal, and social self-efficacy. In a reality that youths return to school without any preparation and consequently drop out of school again, both usability in the field and the effectiveness of the program were discussed. The limitation of this study was also discussed.

keywords
school dropout, academic re-entry, group counseling program development, 학업중단, 학업복귀, 집단프로그램 개발

Reference

1.

고기홍 (2003). 학업중단청소년 문제와 상담적개입방안. 제주대학교 학생생활연구, 24,117-136.

2.

고용노동부 (2009). 2009 청소년 아르바이트실태조사.

3.

구자경 (2003). 청소년의 심리사회적 특성이학교자퇴생각에 미치는 영향. 청소년학연구, 10(3), 309-330.

4.

금명자, 권해수, 이문희, 이자영, 이수림 (2004).학교밖청소년 욕구조사. 학교밖청소년 길찾기, 청소년상담문제연구보고서 50, 21-44.

5.

금명자, 주영아, 이자영, 김태성, 김상수, 신현수 (2005). 학교밖청소년 평가도구 개발. 서울: 한국청소년상담원.

6.

김경식 (1997a). 중․고교 중퇴생 문제의 고찰.한국교육사회학회, 7(1), 1-24.

7.

김선아 (2010). 학업중단청소년 유형별 현황 및맞춤형 정책 개발. 한국청소년정책연구원세미나 자료집.

8.

김준호, 박정선 (1993). 청소년의 가출과 비행의관계에 관한 연구. 한국형사정책연구원.

9.

김지혜 (2008). 학업중단청소년의 진로장벽과 진로준비행동에 관한 질적연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.

10.

김창대 (2002). 청소년 집단상담 프로그램의 개발과 평가: 청소년 집단상담의 운영, 75-108. 서울: 한국청소년상담원.

11.

김혜경 (2010). 학교부적응 청소년을 위한 이야기치료 프로그램 개발. 한국심리학회지상담 및 치료, 22(2), 329-349.

12.

나혜진 (2009). 고위험 집단 청소년에서 희망과스트레스 대처가 학교적응에 미치는 영향.가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

13.

문미자 (2002). 중퇴청소년들을 위한 학교복귀소집단훈련프로그램의 효과 및 치료적 요인에 관한 연구. 경성대학교 대학원 석사학위논문.

14.

문선화 (2003). 복교청소년의 학교생활 부적응에영향을 미치는 요인. 부산대학교 대학원석사학위논문.

15.

박창남 (2001). 중도탈락 청소년 예방 및 사회적응을 위한 종합대책 연구. 교육인적자원부& 한국청소년개발원.

16.

박현선 (2003). 청소년의 학업중퇴 적응과정에대한 현실기반이론적 접근. 한국사회복지학, 53, 75-104.

17.

박현선 (2010). 고위험군 청소년을 위한 멘토링프로그램의 효과분석. 사회복지연구41(1), 175-201.

18.

보건복지가족부, 한국청소년상담원 (2009). 두드림존 프로젝트.

19.

부산청소년상담지원센터 (2011). 학업중단청소년 복교 프로그램 ‘학교가는 길’ 심성수련교육 프로그램.

20.

신현숙, 구본용 (2002) 중퇴생, 중퇴 고위험 및저위험 재학생의 비교: 개인 및 사회․환경 변인들을 중심으로. 교육심리연구,16(3), 121-145.

21.

신효진, 노충래 (2007). 대안학교와 일반학교학생들의 문제행동 비교연구. 한국정신보건사회복지학회, 27, 199-229.

22.

안도희, 박귀화, 백광진, 정산인 (2007). 의과대학생들의 학업동기, 학업스트레스 및 학업성적에 대한 지각 간의 관계. 한국의학교육, 19(1), 59-71.

23.

양국선 (2001). 중퇴경험청소년의 학교적응유연성과 관련된 보호요인 특성 연구. 가톨릭대학교 석사학위논문.

24.

연합뉴스, 학업중단 학생 지원조례 제정 시급,2012/09/07. http://app.yonhapnews.co.kr/YNA/Basic/article/new_search/YIBW_showSearchArticle_New.aspx?searchpart=article&searchtext=%ed%95%99%ec%97%85%ec%a4%91%eb%8b%a8&contents_id=AKR20120907116100054

25.

염철현 (2009). 학력인정 다양화 방안을 위한법제 연구. 교육법학연구, 21(2), 175-194.

26.

오혜영, 지승희, 박현진 (2011). 학업중단에서학업복귀까지의 경험에 관한 연구. 청소년상담연구, 19(2), 125-154.

27.

오혜영, 지승희, 허지은, 김상수, 김경민, 이현숙 (2010). 자살위기 청소년을 위한 사이버상담 개입 프로그램 개발. 청소년상담연구.1-136

28.

이경님 (2003). 청소년의 애착과 우울이 비행에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 12(1),1-13.

29.

이경림 (2000). 실업계 고등학생의 중퇴와 관련된 환경적 특성에 관한 연구-체계론적 접근을 중심으로. 서울여자대학교 사회복지대학원 석사학위논문.

30.

이경상 (2003). 한국 청소년 패널조사(KYPS)Ⅰ. 한국청소년개발원.

31.

이경상, 조혜영 (2004). 한국청소년패널조사(KYPS) II: 조사개요보고서. 한국청소년개발원.

32.

이 성 (2006). 학업중단 비행청소년의 심리적성장환경, 문제해결능력 및 자아탄력성에따른 심리사회적 적응. 전남대학교 석사학위논문.

33.

이소라 (2002). 복교생이 지각하는 집단상담의치료적 요인에 관한 연구. 충남대학교 대학원 석사학위논문.

34.

이숙영 (1997). 중도탈락학생의 사회적응 상담정책 개발 연구. 청소년대화의광장.

35.

이유정 (2010). 전환기 학생들의 학업동기와 학업성취에 영향을 끼치는 요인 탐색: 개인,학교 및 가정의 성취 목적을 중심으로. 중앙대학교 석사학위논문.

36.

정미나, 이창식 (2011). 청소년의 희망에 관한연구동향. 청소년학회, 18(3), 273-299.

37.

조용환 (1998). 대안학교의 가능성과 한계에관한 문화 기술적 연구. 한국교육인류학회. 교육인류학연구, 1(1), 113-155.

38.

주금옥 (2002). 정규교육 중도탈락 청소년의 진로장애 지각에 관한 탐색 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

39.

주영아, 정현희 (2002). 복교생의 학교적응을위한 사회적 유능성 증진 프로그램의 개발 및 효과 검증. 한국청소년상담원, 127-146.

40.

최동선 (2009). 학교중단 청소년을 위한 진로개발 지원 방안. 한국직업능력개발원.

41.

표갑수 (1993). 중, 고등학생의 중퇴요인과 대책. 청소년학연구, 1(1), 127-147.

42.

한겨레신문, 분노 쌓는 절망은둔자들 “죽고 싶다, 죽이고 싶다”, 2012/08/28 http://www.hani.co.kr/arti/society/society_general/549164.html

43.

한국아동청소년가족포럼 (2010). 학업중단 아동과 청소년의 문제점과 해결 방안. 정책토론 자료.

44.

한국일보, ‘학교 밖 아이들’ 방황… 당국은 여전히 방관, 2012/03/21 http://news.hankooki.com/ArticleView/ArticleView.php?url=society/201203/h2012 032102355121950.htm&ver=v002

45.

한국직업능력개발원 (2011). 학교중단 청소년을 위한 진로개발 지원방안.

46.

한국청소년상담원 (2009). 맞춤형 학습클리닉프로그램 매뉴얼 개발.

47.

홍기순 (2010). 대안학교 학생들의 학교생활경험에 관한 질적 연구 -기독교대안학교중고생을 중심으로-. 신앙과 학문, 15(3),327-358.

48.

홍혜영 (1995). 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.

49.

KBS 9시 뉴스, ‘무서운 10대’…또래 여학생 집단 폭행․암매장, 2012/04/18. http://news.kbs.co.kr/news/NewsView?SEARCH_PAGE_NO=3&SEARCH_DATE=2012.04.18&SEARCH_SECTION=0001&SEARCH_CATEGORY=0001&SEARCH_NEWS_CODE=2464669&PREV_REQ_URL=%2Fnews%2FNewsCategory.do&SEARCH_CONTENTS=0001&SEARCH_MODE=listByDate&PREV_REQ_URL=%2Fnews%2FNewsCategory.do

50.

Blanton, C. (1988). OSHA and the academic laboratory. Professional Safety, 13, 13-16.

51.

Blechman, E. A. (1992). Mentors for high-risk minority youth: From effective communication ot bicultural competence. Journal of Clinical Child Psychology, 21(2), 160-169.

52.

Botvin, G. J., Baker, E., Tortu, S., & Dusenbury, L. (1990). Preventing adolescent cigarette smoking: Resistance skills training and the development of life skills. Special Services in the Schools, 6, 37-61.

53.

Conyne, R. K. (2004). Prevention Counseling 2nd Edition, Taylor & Francsis Books, Inc.

54.

Dupper, D. R. (1993). Preventing School Dropouts; Guidelines for School Social Work Practice. Social work in Eudcation, 87(3), 141-149.

55.

Franklin, C. (1992). Family and individual patterns in a group of middle-Class dropout youths. Social Work, 37(4), 338-343.

56.

Grossman, J. B., & Rhodes, J. E. (2002). The test of time: Predcitors and effects of duration in youth mentoring reationshios. American Journal of Community Psychology, 20(2), 199-219.

57.

Hamilton, S. F., & Darling, N. (1996). Mentors in adolescent lives. In K. Hurrelmann & S. R. Hamilton (Eds.), Social problems and social contexts in adolescence: Perspectives across boundaries(pp.199-215). New York: Aldine Degryuter.

58.

Hammond, C., Linton, D., Smink, J., & Drew, S. (2008). Dropout Risk Factors and Exemplary Programs: a Technical Report. National Dropout Prevention Center/Network.

59.

Hardre, P. L., & Reeve, J. (2003). A motivational model of rural student's intentions to persist in, versus drop out of, high school. Journal of Educational Psychology, 95, 347-356.

60.

Hernandez, L. P. (1993). The role of protective factors in the school resilience of Mexican American high school students. Ph. D. Dissertation, University of Stanford.

61.

Jancek, R. (1999). High school drop out factors and effects: An analysis of a small school in rural Illinois, ED, 435-521.

62.

Martin, P. (1995). Using open-ended interviews to determine why Puerto Rican students drop out of school. Journal of Multicultural Counseling & Development, 23, 158-170.

63.

Masten, A. S., & Reed, M. G. J. (2002). Resilience in development. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.). Handbook of positive Psychology(pp.74-88). New York: Oxford University Press.

64.

Mayan, M. J. (2001). An introduction to qualitative methods: A training module for students and professions. Alberta: International Institute for Qualitative Methodology.

65.

Muha, D. G., & Cole, C. (1991). Dropout prevention and group counseling. San Francisco: Jossey-Bass.

66.

Peraita, C., & Pastor (2000). The Primary School Dropout in Spain: The Influence of Family Background and Labor Market Conditions. Education Economics, 8, 157-169.

67.

Price, R. (1974). Etionlogy, the social environment, and the prevention of psychological dysfuntion. In P. Insel & R. Moos(Eds.), Health and the social environment. Lexington, MA: Health.

68.

Ross, J. G., Saavedra, P. J., Shur, G. H., Winters, F., & Felner, R. D. (1992). The effectiveness of an after-school program for primary grade latchkey students on precursors of substance abuse. Journal of Community Psychology. (OSAP Special Issue), 22-8.

69.

Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scald; construction and validation. Psychological Reports, 51, 663-671

70.

Smink, J. & Reimer, M. (2005). Fifteen Effective Strategies for Improving Student Attendance and Truancy Prevention, National Dropout Prevention Center/Network, Clemson U., Clemson, SC. US

71.

Stanton-Salazar, R. D., & Spina, S. (2000). The network orientation of highly resilien urban minority youth: A network-analytic account of minority socialization and its educational implication. The Urban Review, 32(3), 227-260.

72.

Suet-Ling Pong & Dong-Beom Ju (2000). The effects of Change in Family structure and Income on Dropout of Middle and High School. Journal of Family Issues, 21(2), 141-169.

73.

Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M., Brire, N. M., Sencal, C., & Vallires, E. F.(1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in deucation. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003-1007.

74.

Wilson, S. D., Tanner-Smith, E. E., Lipsey, M. W., Steinka-Fry, K., & Morrison, J. (2011). Dropout prevention and intervention programs: Effects on school completion and dropout among school-aged children and youth. Campbell Systematic Reviews, 8.

Korean Journal of School Psychology