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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

  • P-ISSN1225-0163
  • E-ISSN2288-8985
  • SCOPUS, ESCI, KCI

논문 상세

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  • P-ISSN 1225-0163
  • E-ISSN 2288-8985

논문 상세

    대학 강의실에서 글리터의 분포 연구

    A study on the distribution of glitter particles from an university building

    분석과학 / Analytical Science and Technology, (P)1225-0163; (E)2288-8985
    2015, v.28 no.4, pp.288-298
    https://doi.org/10.5806/AST.2015.28.4.288
    홍성욱 (순천향대학교 법과학대학원)
    조형우 (순천향대학교)
    손다솜 (순천향대학교 법과학대학원)
    이슬비 (순천향대학교 법과학대학원)
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    초록

    대학교의 한 강의동에 있는 16개 강의실에 비치되어 있는 의자 1,000개를 피전사체(potential recipient)로 선정해 미세증거물의 한 종류인 글리터의 분포를 연구하였다. 강의실에 비치된 의자의 인체와 접촉하는 표면을 테이프로 전사하고 테이프를 현미경으로 관찰한 결과 조사 대상으로 삼은 16개 강의실의 68.8 %에 해당하는 11개 강의실의 의자에서 12점의 글리터가 발견되었다. 이는 1,000개 의자의 1.1%에 해당하는 11개 의자에서 12점의 글리터가 발견되었다고도 해석할 수 있는 결과로서 이런 결과를 볼 때 글리터는 다른 사건현장에서도 나타날 가능성이 높은 미세증거물인 것을 알 수 있다. 발견된 각각의 글리터는 육안 및 현미경으로 모양, 크기, 두께, 색상, 홀로그램 존재여부를 검사하였고 검사가 끝난 글리터는 적외선분광광도계로 옮겨서 양쪽 면의 코팅성분을 화학적으로 분석함으로서 12점의 글리터 중 서로 동일한 글리터가 있는지 확인하였다. 확인 결과 발견된 12점의 글리터 중 2점은 동일시기에 동일물체에서 탈락된 특성이, 2점은 동일한 생산라인에서 만들어진 동일한 종류의 글리터로 볼 수있는 특징이 나타났고, 8점은 서로 다른 글리터로 밝혀졌다. 동일한 생산라인에서 만들어진 글리터가 두개의 다른 강의실 의자에서 발견된 결과를 해석하기 위해 강의실을 이용한 학생들의 이동경로를 추적한결과 두 강의실은 동일수업을 수강하는 학생들이 이용한 강의실인 것으로 밝혀졌다. 이 결과는 미세증거물의 증거가치를 판단할 때에는 사건관계자의 이동경로를 함께 고려해야 한다는 것을 말해주는 것이다.

    keywords
    Glitter, distribution, target test, trace evidence

    Abstract

    A distribution study of glitter was conducted from a local university building. The potential recipient surfaces chosen were the 1,000 chairs kept in 16 separate classrooms of the building. The surface of chairs contacting with buttocks and back of users were tape lifted with commercial adhesive tapes, and the surface of adhesive tapes were examined with a stereomicroscope to locate the glitters. 12 glitter particles were found from 11 chairs kept in 16 classrooms of a building. This result indicates that the possibility of glitter finding from Korean violent crime scene is high. The 12 glitters found from the chairs were analyzed with a stereomicroscope and an FTIR spectrophotometer to find the matching glitter. The stereomicroscope was used for the observation of the shapes, dimensions, colors and holograms of each glitter, and the FTIR spectrophotometer was used for the analysis of the chemical composition of the coating material of each glitter. The examination results revealed that 8 glitters out of 12 glitters were not sharing the common origin each other. Also, two glitters found from two separate classroom chairs share common microscopic and FTIR spectroscopic characteristics which indicating two glitters share common origin. The record of the students who had used the classrooms was traced and the authors could find that the classrooms where the same glitters were found were shared by a group of students who listen to the same class. This result implies that the path of the involved people should be considered while assessing the value of trace evidence.

    keywords
    Glitter, distribution, target test, trace evidence


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