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메뉴본 연구는 K-WISC-III와 K-WISC-IV가 ADHD 소아청소년의 인지적 특성을 측정하는 데 있어 어떠한 차이를 보이는지 알아보고자 하였다. K-WISC-III를 실시한 소아 38명, K-WISC-IV를 실시한 소아 41명을 대상으로 하였으며, 각 소검사 및 지표점수를 수집한 뒤 대응표본 및 독립표본 t검증을 실시하여 비교하였다. 그 결과 전체 지능지수와 공통성 소검사 점수가 K-WISC-III에 비해 K-WISC-IV에서 유의하게 낮았다. 또한 지표 간 점수차이도 살펴보았는데, K-WISC-IV에서만 지각추론 지표에 비해 작업기억 지표가 유의하게 낮은 점수를 보였다. 마지막으로 이러한 결과를 바탕으로 웩슬러 지능검사 프로파일의 활용방안에 대하여 논의하였다.
The aim of this study was to compare the profiles obtained by Korean children and adolescents diagnosed with ADHD in the 3rd and 4th editions of the Wechsler Intelligence Scale for Children. The subjects were 38 children used K-WISC-III, and 41 children used K-WISC-IV. Each subtest and index score were collected and analyzed with dependent and independent t tests. Full Scale IQ(FSIQ) and 'Similarity' score were significantly lower in the K-WISC-IV than in the K-WISC-III. The differences in index scores were examined, it was observed that Working Memory Index(WMI) was lower than Perceptual Reasoning Index(PRI) on the K-WISC-IV. The limitations and implications of these finding are discussed.