바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

우울증상을 호소하는 대학생을 대상으로 한 행동활성화치료 프로그램의 효과: 예비 무선통제연구

Effectiveness of Behavioral Activation Treatment Program for College Students with Depression Symptoms: Preliminary Randomized Controlled Trial

초록

본 연구의 목적은 우울증상을 호소하는 대학생을 대상으로 행동활성화(Behavioral Activation; BA)치료 프로그램의 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 우울증상을 호소하는 대학생 42명을 세 집단(BA집단, CBT집단, 무처치 통제집단)에 무선할당하여 주 1회(60분), 총 8회기의 프로그램을 시행하였다. 프로그램은 서호준, 최기홍, 이은별, 한여울(2018)이 개발한 행동활성화치료를 대학생활적응 향상에 초점을 두고 연구자가 재구성하였다. 프로그램 전/후, 종결 2주 후에 CES-D와 대학생활적응 척도를 실시하고 중도 탈락자를 제외, 최종 30명의 자료를 분석하였다. 그 결과, 무처치집단과 달리 두 처치집단은 우울증상이 유의하게 완화되었는데 BA집단과 CBT집단의 우울감소는 통계적으로 동일한 수준이었다. 이러한 우울감소는 BA집단의 경우, 추후까지 이어졌고, 프로그램 종결 직후에는 변화가 없었던 대학생활적응에서도 학업적응의 경우, CBT집단과의 차이가 나타났다. 이러한 결과는 BA가 우울증상을 호소하는 대학생들에서 CBT만큼이나 우울을 완화시키며, 이후에는 학업적응도 향상시킬 수 있음을 시사한다. 본 연구의 시사점과 제한점은 논의에서 다루었다.

keywords
behavioral activation, depression, adjustment to college life, randomized controlled trial, 행동활성화치료, 우울증상, 대학생활적응, 무선통제연구

Abstract

The purpose of this study is to examine the effectiveness of a Behavioral Activation(BA) treatment program for college students with depression symptoms. For this purpose, 42 college students with depression symptoms were randomly assigned to three groups(BA group, Cognitive Behavioral Therapy group, and Control group), and the program was implemented once a week(60 minutes) for a total of eight sessions. The program was reconstructed by the researcher with a focus on improving college life adjustment from behavioral activation therapy developed by H.J. Seo, K.H. Choi, E.B. Lee, and Y.W. Han (2018). Before/after the program and 2 weeks after the end of the program, Center for Epideniological Studies-Depression scale and College Life Adjustment Scale were conducted, and data from 30 finalists were analyzed, excluding those who dropped out. As a result, unlike the control group, the depressive symptoms were significantly alleviated in the two treatment groups, and the depression reductions in the BA and CBT groups were at the same statistical level. In the case of the BA group, this decrease in depression continued until follow up. And although there was a difference from the CBT group in academic adjustment, there was no significant change immediately after the end of the program. These results suggest that BA relieves depression as much as CBT in college students with depression symptoms, and can later improve academic adjustment. The implications and limitations of this study are discussed in the discussion.

keywords
behavioral activation, depression, adjustment to college life, randomized controlled trial, 행동활성화치료, 우울증상, 대학생활적응, 무선통제연구

logo