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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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부모-아동 상호작용 치료(PCIT) 효과 검증: 부모-동반 참여와 모-단독 참여, 대기통제 비교

Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy: Comparing Both Both-Parents and Mother-only Participation, and Waitlist Control

초록

부모-아동 상호작용 치료(Parent-Child Interaction Therapy, PCIT)는 Eyberg가 행동치료와 놀이치료 이론들을 토대로 권위 있는 양육을 위해 개발한 치료로서, 아동행동문제와 양육스트레스 개선효과가 꾸준히 보고되고 있다. 하지만 선행연구들은 어머니만을 참여시켰으므로 부모 모두를 참여시켰을 때의 상대적 유용성 파악에는 한계가 있었다. 이에 본 연구는 부모-동반 참여조건과 모-단독 참여조건을 대기통제와 비교하여 모-단독 참여 PCIT의 효과를 재확인하고, 이후 두 참여조건 간 비교를 통해 부모-동반 참여 PCIT의 상대적 유용성을 파악하고자 하였다. 연구에는 부모-동반 참여 11가정, 모-단독 참여 12가정, 대기통제 21가정으로 구성된 총 44가정의 자료가 활용되었고 집단비교의 일관된 평정을 위해 모가 보고한 아동행동문제, 양육스트레스, 양육협력 점수를 활용하였다. 결과, 부모-동반 참여 PCIT와 모-단독 참여 PCIT는 대기통제보다 아동행동문제, 양육스트레스, 양육협력에서 모두 유의한 개선효과를 나타내었고, 부모-동반 참여 PCIT는 모-단독 참여 PCIT에 비해 아동행동문제와 양육협력에서 더 큰 개선효과를 나타내었으며, 양육스트레스에서는 유사한 수준의 개선효과를 나타내었다. 본 연구는 관계의 어려움을 겪고 있는 부모와 아동에게 효과적인 개입방법을 제안하였고, 부모 참여조건 간 치료 효과의 양상이 다르게 나타날 수 있음을 확인하여 아동가족 심리치료에 적용될 수 있는 임상적 정보를 제공하였다.

keywords
Parent-child interaction therapy, both-parents parent-child interaction therapy, child behavior problem, parenting stress, parenting alliance, 부모-아동 상호작용 치료, 부모-동반 참여 PCIT, 아동행동문제, 양육스트레스, 양육협력

Abstract

Parent-child interaction therapy (PCIT) is a therapy which requires participation from both parents and child and aims to improve parents’ child-management skills using parent education, direct coaching during parent-child play rehearsal, and homework activities. Based on Baumrind’s parenting model, including behavioral, social learning, and play therapy theories, PCIT has shown its effects on parents and children, particularly in relieving parenting stress and improving children’s behavioral problems. However, previous research on PCIT has included only one-parent participation in its therapy, primarily among mothers. Thus, it has not informed of any possible relative both-parents involvement advantage over one-parent participation. Given the limitation, this study aims to verify whether both-parents’ participation would enhance PCIT’s effects on parents and children compared to the mother-only involvement and waitlist control. A total of 44 families agreed to participate in this study. Mother-reported child problems (i.e., inattention and disruptive behaviors), parenting stress, and parenting alliance with a spouse were used as treatment outcomes. Both both-parents and mother-only PCIT conditions showed significant pre-post improvements in child problems, parenting stress, and parenting alliance; however, waitlist control showed no significant pre-post change. Further analyses were done to compare the effects between the both-parents PCIT and the mother-only PCIT. Similar effects were found in parenting stress between these two groups, but better effects of the both parents PCIT than the mother-only PCIT were found in child problems and parenting alliance. This study suggests that PCIT can lead to incremental benefits when both parents participate.

keywords
Parent-child interaction therapy, both-parents parent-child interaction therapy, child behavior problem, parenting stress, parenting alliance, 부모-아동 상호작용 치료, 부모-동반 참여 PCIT, 아동행동문제, 양육스트레스, 양육협력

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