바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

사회공포증의 인지행동치료에서 숙제순응도는 중요한가

The importance of homework compliance in cognitive - behavioral group treatment for social phobia

초록

본 연구에서는 대학생들을 주 대상으로 하여 인지행동치료의 주요 인자인 숙제에 대한 순응 여부가 사회공포증 인지행동 집단프로그램의 효과에 실제로 영향을 주는지를 확인해 보고자 하였다. 프로그램의 내용을 스스로 익혀나가도록 매주 내담자에게 주어지는 숙제를 내담자가 성실히 따라하는 숙제순응도가 치료효과에 매우 중요할 것이라는 가정에 따라 내담자의 숙제순응도를 양적인 측면과 질적인 측면을 모두 포함하여 다양한 측면에서 평가하였다. 결론적으로 말해 숙제순응도는 인지행동 집단프로그램의 효과에 영향을 주는 요인임이 밝혀졌다. 특히 노출과제에 대한 순응이 내담자의 향상에 중요한 것으로 드러났다. 또한 프로그램 전반부의 숙제순응도와 후반부의 숙제순응도가 치료효과에 다 중요한 것으로 밝혀졌으나, 전반부는 프로그램에서 배운 것을 인지기록지에 성실히 작성해 보는 것이 중요한 반면, 후반부는 실제 상황에서 노출을 많이 해 보는 것이 더욱 중요한 요인이었다. 본 연구결과는 인지행동 집단치료에서 숙제의 역할에 보다 주목하는 것이 치료효과에 중요하다는 것을 시사한다. 인지기술의 습득이 치료 효과에 중요한지, 프로그램 탈락자의 특정은 어떠한지 등을 포함하여 본 연구결과에 대해 전반적으로 논의하였으며, 본 연구의 의의와 제한점 및 추후연구를 위한 제안도 제시하였다.

keywords
인지행동치료, 사회공포증, 숙제순응도

Abstract

The present study examined the role of homework compliance in the effectiveness of cognitive-behavioral group treatment(CBGT) for social phobia. Treatment consisted of ten weekly 2-hr sessions. Among 42 social phobic subjects, 25 subjects completed posttreatment assessment and 21 subjects completed the 1 month follow-up assessment. Treatment included two major components: cognitive restructuring(sessions 1-5), and exposure(sessions 6-10). Homework compliance was assessed by various measures which included the amount and quality of the homework clients actually completed and clients' self-rating of his or her homework. The results were summarized as follows: First, the homework compliance was found to be an important outcome predictor. Especially, compliance with homework assignments in general and compliance with exposure tasks were revealed to be important. Second, the homework compliance was important to therapeutic effectiveness, but in the first half period of CBGT which stressed cognitive restructuring, recording Thought Record Form was the most important factor whereas in the latter half period of CBGT which combined with exposure, the amount of exposure in vivo was the most important factor in the outcome of treatment. Overall, the results of this study suggested that the homework compliance was a noticeable factor in the outcome of CBGT for social phobia. The results are discussed and directions for future research are suggested.

keywords
cognitive-behavioral treatment(CBT), social phobia, homework compliance
투고일Submission Date
2001-01-30
수정일Revised Date
2001-07-05
게재확정일Accepted Date
2001-09-03

logo