open access
메뉴E-ISSN : 2733-4538
This study explored the relationship between psychological characteristics and behavioral problems, to contribute to current knowledge of psychotherapy and behavioral therapy for children with various behavioral problems. We devided 54 children, who were psychiatric outpatients with emotional or behavioral problems(but excluding Pervasive Developmental Disorders and Mental Retardation), into 3 groups(internalizing problems, externalizing problems, mixed problems) using the Korean child behavioral checklist(K-CBCL). Our research investigated two questions; First, Would there be any significant Rorschach responses differences, in accord with Exner’s A comprehensive system(1993) among the three groups? Second, Would the children's Rorschach responses show any significant relationship to low- ranking scales of the K-CBCL? We analyzed the data by means of Chi-square test, ANOVA, Tukey test, ANCOVA, Helmett contrasts, and stepwise multiple regression analysis, correlated via SPSS 12.0 program. The three groups' common significant characteristics were ‘higher Lambda values’, ‘D score< 0’, ‘lower Afr values’, and ‘CDI> 3.5’. The Mixed and Internalizing groups had lower energy levels, and more rigid thinking than the Externalizing group did. The Mixed group showed a significantly higher inclination to absorb inner thought activity than the Externalizing group did. The Mixed group also had higher X+%, than other groups did and was more likely to have D>Adj D. The Internalizing group was more likely to show ‘Mor(Morbid response)’ than other groups were, so this group was the most self-critical, most extremely damaged, and had the lowest aggressive movement content. The Externalizing group had a significantly greater inclination to change personalities to fulfill desires, They externalized their inner hostility and expressed their aggression. The External group's number of Form Qualities responses that were minus or unusual was higher than in the other groups, so they had a greater inclination to perceive unusually and impulsively. Finally, We discuss the implications and limitations of the study and suggest future research.
강봉규 (2004). 심리검사의 이론과 기법, 증보판, 동문사
고기원 (2005). Rorschach 반응에 의한 청소년 비행 성향의 예측에 관한 연구, 건국대 대학원 박사학위 청구논문.
김만권 (1987). Exner방식에 의한 정상 임상군 Rorschach 반응 특성분석. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
김상윤, 유영금 (1993). 한국 정상 아동의Rorschach반응의 요인분석. 아동연구(93, 2),
김영환, 김지혜 외 (2000). 로르샤하 워크북. 학지사.
김윤희, 신민섭, 권석만 (2004). 아동 및 청소년 환자군의 정신증적 장애진단에 있어서 Rorschach검사의 PTI와 SCZI의 진단적 유용성 비교연구. 한국임상심리학회지. 23(3), 815-827.
도상금 (2001). Rorschach 검사의 치료적 활용. 대학생활연구. 제19호 2001. 한양대학교 학생생활연구소, 67-86.
박영숙 (1994). 심리평가의 실제. 하나의학사.
박진희, 조선미 (2001). 아동 로샤검사에 있어서 표준화된 방식과 수정화된 방식의 비교연구. 한국임상심리학회지: 20(2). 287-298.
배금예 (2005). 로샤 검사에서 나타난 ADHD 아동의 심리적 특성. 정서장애 행동연구: 21(4). 45-69.
신민섭, 김민경 (1994). 아동기 우울증의 평가. 소아. 청소년 정신의학 5(1). 12-27.
신민섭, 고승희 (1995). Multidimensional Scailig을 이용한 아동기 우울증, 우울증적 품행장애, 그리고 품행장애 간의 진단분류적 접근. 신경의학, 20, 94-106.
신윤오, 조수철, 홍강의, 김자성 (1993). 소아정신과 입원 환자의 공존질병. 소아청소년 의학, 4, 91-97.
양익홍 (2000). 품행장애의 로샤 반응특성 연구. 한국심리학회: 임상, 19(4). 853-881.
오가혜, 고기원, 조선미 (2005). 로샤검사 반응에 의한 청소년 비행성향의 예측에 관한 연구. 청소년학 연구, 12(4), 195-214.
오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜 (1991). 문항분석을 통한 한국판 CBCL의 임상유용도 검증. 소아-청소년 정신의학. 2(1). 138-149.
오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜 (1995). K-CBCL아동청소년행동평가척도. 중앙적성출판사.
이현진, 박영신 외 (2004). 아동정신병리. 시그마프레스.
임진현 (2005). 우울-품행장애 성향 청소년의 기질과 자기개념 및 정서특성. 서울대학교 대학원 석사학위 청구논문.
조윤녕 (2002). 아동이 지각한 부모갈등과 부모 양육태도에 관한 연구: 내면화, 외현화 증상을 중심으로. 서울여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
조은정, 이선미, 이문숙 (2003). 우울 동반 여부에 따른 ADHD의 Rorschach 반응 특성 비교, 14, 2, 174-182.
조현춘, 송영혜, 이명희 (1995). 아동의 로샤 반응. 정서. 행동 장애연구. 63-79.
최정윤 (2002). 심리검사의 이해. 시그마프레스. 200-282.
하은혜 (2006). 청소년기 부정적 자동적 사고의 내용특수성 검증: 내재화 장애와 외현화 장애를 변별하는가? 한국임상심리학회지, 25권 2호, 429-447.
Achenbach T. M., Edlbrock C. S. (1983). Manual for the Child Behavior Checklist Revised Child Behavior profile. Thomas Achenbach, Burlington, VT.
Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Child Behavior Checklist/4-18 and 1991 profile. Burlington, VT: Department of Psychiatry, University of Vermont
Cantwell D. P., Carlson G. A. (1979). Unmasking Masked Depression in children and adolescents, Am J psychiatry 137: 445-449.
Exner, J. E. (1993). The Rorschach: A Comprehensive System. volume1. Basic Foundations New York: Wiley.
Exner. J. E., Weiner I. B. (1982). The Rorschach: A Comprehensive System3; Assessment of Children and Adolescents. John Wiley & Sons, Inc., York, pp.129-209.
Exner, J. E., Weiner I. B. (1995). The Rorschach a comprehensive system volume3: Assessment of Children and adolescents second
Holt R. R. (1977). A method for assessing primary process manifestations and their control in Rorschach Responses. In M. A. Rickers -Ovsiankina(Ed.), Rorschach Psychology (2nd ed.)., 375-420. Huntington, NY: Krieger.
Loving, J. L., & Russell W. F. (2000). Selected Rorschach variables of psychopathicjuvenile offenders. Journal of Personality Assessment, 75(1), 126-142.
Patterson, Barbara DeBaryshe, and Elizabeth Ramsey (1989). “A Developmental Perspective on Antisocial Behavior.” American Psychologist 44: 329-335
Quay, H. C., & Peterson, D. R. Manual for the Behavior Problem Checklist. Published by the authors at 59 Fifth, Highland Park, New Jersey, 08904, 1979
Rutter. M., Tizared. J. & Whitmore. K. (1970). Education health & Behavior. London: Longman.
Rutter, M., Tizard, J., Yule, M., Graham, P. J., Whitmore, K. (1976). Research report: Isle of White studies, 1964-1974. Psychological Medicine, 6, 313–332. (s)
Rutter. M, Tuma AH, Lann IS (1988); Assessment and Diagnosis in Child, New York, Guilford Press.
Sol L, Garfield. The Rorschach Test in clinical diagnosis. J of Clinical psychology 2000; 6(3): 387-393
Van der Kolk, B. A., and Ducey, C. P. (1984). Clinical implications of the Rorschach in PTSD. American Psychiatric Press, Washington, DC, p.29-41
Weisz, J. R., & Weiss, B. (1991). Studying the “Referability” of Child Clinical Journal of consulting and Clinical Psychology, 59, 266-273.
Weiner (1998). Principles of Rorschach Interpretation. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.