바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of Clinical Psychology

불안이 외현 기억 편향에 미치는 영향: 위협자극에 대한 인지적 회피와 모호자극의 선호적 처리

The Effect of Anxiety on Explicit Memory Bias: Cognitive Avoidance of Threat Words and Preferential Processing of Uncertain Words

초록

본 연구에서는 외현기억 과정에서 불안에 대한 민감성이 ‘인지적 회피(Cognitive Avoidance)’를 통해 오히려 불안단서에 대한 기억을 억제시킬 수 있다는 이론을 바탕으로, 불안 수준이 높은 사람들이 불안하지 않은 사람보다 위협 관련 단어를 잘 기억하지 못하는가를 검증하고자 하였다. 또한 불안이 자극에 대한 활성화 과정과 입력된 정보의 정교화 과정에 반대방향으로 작용할 가능성, 각 정보처리과정에서 자극의 속성에 따라 선택적으로 작용할 가능성을 알아보기 위하여 실험 자극에 모호함을 나타내는 단어를 추가하였다. 불안한 사람들은 모호한 자극을 보다 위협적인 방향으로 해석하는 경향이 있으므로 이들로 하여금 부적 정서를 유발하지만, 명백한 위협 자극에 비해 실제적 위협가는 낮기 때문에 인지적 회피를 유발할 가능성은 상대적으로 낮을 것이라 예측하였다. 대학생을 대상으로 고불안 집단과 저불안 집단을 각 44명씩 선정하여, 중립, 모호, 위협 단어에 대한 우연적 학습과제 실시 후 자유회상 검사와 재인 검사를 실시하였다. 자료분석 결과, 자유회상 과제에서는 불안 수준에 따른 수행 편차가 관찰되지 않았으나, 재인 과제에서는 고불안 집단이 저불안 집단에 비해 위협단어를 정확하게 기억하지 못하는 것으로 나타났다. 또한 고불안 집단에서는 모호 단어에 비해 중립 및 위협 단어에 대한 기억의 정확성이 유의미하게 낮았으나, 저불안 집단은 단어 종류에 따른 기억 수행 수준에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이와 같은 결과는 불안한 사람들이 모호한 정보를 해석하고 그 의미를 부여하는 과정에서 위험에 대한 민감한 주의가 위협 단어와 모호한 단어 모두에 작용하였지만, 인지적 회피 전략으로 인한 후속적 처리의 억제는 상대적으로 명백한 부적 정서를 가지는 위협 단어에만 작용하였기 때문에 기억의 명확성이 저하되었을 가능성을 시사한다.

keywords
anxiety, memory bias, cognitive avoidance, free recall, recognition, 불안, 기억편향, 인지적 회피, 회상, 재인

Abstract

This study examined memory for anxiety and threat words in individuals exhibiting high and low levels of anxiety. Based on the theory of Cognitive Avoidance, it was hypothesized that highly-anxious participants would show impaired memory for threat-related words. To compare the activation and elaboration processing bias for threatening words and to investigate the selective effects of these information processes, not only in regard to threat-related words but for words referring to uncertainty, were included. Although anxious individuals have a tendency to interpret uncertain cues as threats, compared to threatening cues, uncertain cues are less intimidating so it was assumed that uncertain words would have a lower potential to cause cognitive avoidance. High anxious (n=44) and low anxious (n=44) participants, who had been screened from university students, conducted a free recall and recognition task on neutral, threatening, and uncertain words. Results indicated that the high anxious group recognized significantly less threatening words than the low anxious group. Further, the high anxious group also recognized significantly less neutral and threatening words than uncertain words whereas the low anxious group showed no difference with respect to word type. These results suggest that anxious individuals respond sensitively to both threat and uncertain cues in the initial stages of information processing (activation phase), but selectively inhibit later stage processing (elaboration phase) on threat cues only.

keywords
anxiety, memory bias, cognitive avoidance, free recall, recognition, 불안, 기억편향, 인지적 회피, 회상, 재인

참고문헌

1.

곽은희, 최정훈 (1989). 불안집단의 편파적 인지성향. 한국심리학회지: 임상, 8(1), 42-51.

2.

권석만 (1995). 정신병리와 인지 Ⅰ: 정서장애를 중심으로. 한국심리학회 95 동계심리학 연구 세미나 자료집.

3.

김경미, 이도준 (2010). 자기 참조적 출처 기억에서의 자기 긍정 편향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 24(1), 47-61.

4.

김진관 (1998). 사회 불안이 타인의 평가에 대한 판단 및 기억에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위 논문.

5.

김한샘 (2005). 현대 국어 사용 빈도 조사 2. 국립국어원.

6.

배금예, 김영환 (1997). 불안과 우울이 암묵기억과 외현기억에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 16(2), 119-132.

7.

육성필, 김중술 (1997). 한국판 Beck Anxiety Inventory의 임상적 연구: 환자군과 비환자군의 비교. 한국심리학회지: 임상, 16(1), 185-197.

8.

이관용 (1991). 우리말 범주규준 조사: 본보기 산출빈도, 전형성, 그리고 세부적 특징 조사. 한국심리학회지: 실험 및 인지, 3, 131-160.

9.

장석진 (2003). 걱정: 그 경계와 인지․성격적 특성 이해. 경희대학교 수원캠퍼스 학생생활연구, 8, 165-178.

10.

하현욱, 윤가현 (1995). 연령 및 교육수준에 따른 회상 및 재인 검사에서의 기억수행 차이. 한국노년학회지, 15(2), 84-96.

11.

Bar-Haim, Y., Lamy, D., Pergamin, L., Bakermans -Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn, M. H. (2007). Threat-related attentional biases in anxious and non-anxious individuals: A meta-analytic study. Psychological Bulletin, 133(1), 1-24.

12.

Beck, A. T., Emery, G., & Greenberg, R. L. (1985). Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective. New York: Basic Books.

13.

Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An Inventory for Measuring Clinical Anxiety: Psychometric Properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(6), 893-897.

14.

Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. NY: Guilford Press.

15.

Beck, A. T. & Steer, R. A. (1990). Manual for the Beck anxiety inventory. San Antonio, TX: Psychological Corporation.

16.

Becker, E. S., Roth, W. T., Andrich, M., & Margraf, J. (1999). Explicit memory bias in anxiety disorders. Journal of Abnormal Psychology, 108, 153-163.

17.

Borkovec, T. D., Ray, W. J., & Stober, J. (1998). Worry: a cognitive phenomenon intimately linked to affective, physiological, and interpersonal behavioral process. Cognitive Therapy and Research, 22, 561-576.

18.

Bradley, B. P. & Mathews, A. (1983). Negative self-schemata in clinical depression. British Journal of Clinical Psychology, 22, 173-181.

19.

Bradley, B. P., Mogg, K., & Williams, R. (1995). Implicit and explicit memory for emotion-congruent information in clinical depression and anxiety, Behaviour Research and Therapy, 33, 755-770.

20.

Brainerd, C. J., Stein, L. M., Silveira, R. A., Rohenkohl, G., & Reyna, V. F. (2008). How does negative emotion cause false memories? Psychological Science, 19(9), 919-925.

21.

Coles, M. E. & Heimberg, R. G. (2002). Memory biases in the anxiety disorders: current status. Clinical Psychology Review, 22, 587-627.

22.

Coles, M. E., Turk, C. L., & Heimberg, R. G. (2007). Memory Bias for Threat in Generalized Anxiety Disorder: The Potential Importance of Stimulus Relevance. Cognitive Behaviour Therapy, 36(2), 65-73.

23.

DiNardo, P. A., Brown, T. A., & Barlow, D. H. (1994). Anxiety Disorders Interview Schedule for DSM-IV: Lifetime Version (ADIS-IV-L). San Antonio, TX: The Psychological Corporation.

24.

Dugas, M. J., Hedayati, M., Karavidas, A., Buhr, K., Francis, K., & Phillips, N. A. (2005). Intolerance of Uncertainty and Information Processing: Evidence of Biased Recall and Interpretations. Cognitive Therapy and Research, 29, 57-70.

25.

Eysenck, A. W. & Byrne, A. (1994). Implicit memory bias, explicit memory bias and anxiety. Cognition and Emotion, 8, 415-431.

26.

Eysenck, M. W., MacLeod, C., & Mathews, A. (1987). Cognitive functioning in anxiety. Psychological Research, 49, 189-195.

27.

Foa, E. G. & Kozak, M. J. (1986). Emotional processing and fear: Exposure to corrective information. Psychological Bulletin, 99, 20-35.

28.

Freeston, M. H., Rheaume, J., Letarte, H., Dugas, M. J., & Ladouceur, R. (1994). Why do people worry? Personality and Individual Differences, 17, 791-802.

29.

Friedman, B. H., Thayer, J. F., & Borkovec, T. D. (2000). Explicit memory bias for threat words in generalized anxiety disorder. Behavior Therapy, 31, 745-756.

30.

Graf, P. & Mander, G. (1984). Activation makes words more accessible, but not necessarily more retrievable. Journal of verbal learning and verbal behavior, 23(5), 553-568.

31.

Graf, P. & Schacter, D. L. (1985). Implicit and explicit memory for new associations in normal and amnesic subjects. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 11(3), 501-518.

32.

Greco, V., & Roger, D. (2001). Coping with uncertainty: the construction and validation of a new measure. Personality and Individual Differences, 31, 519-534.

33.

Koster, E. H. W., Fox, E., & MacLeod, C. (2009). Introduction to the Special Section on Cognitive Bias Modification in Emotional Disorders. Journal of Abnormal Psychology, 118(1), 1-4.

34.

Kwon, S. M. (1992) Differential roles of dysfunctional attitudes and automatic thoughts in depression: an integrated cognitive model of depression.. Unpublished doctoral dissertation, University of Queensland, Australia, 1992.

35.

Laugusen, N., Dugas, M. J., & Bukowski, W. M. (2003). Understanding adolescent worry: the application of a cognitive model. Journal of Abnormal Child Psychology, 31, 55-64.

36.

MacLeod, C., Mathews, A., & Tana, P. (1986). Attentional bias in emotional disorders. Journal of Abnormal Psychology, 95, 15-20.

37.

MacLeod, C. & McLaughlin, K. (1995). Implicit and explicit memory bias in anxiety: A conceptual replication. Behaviour Research and Therapy, 33, 1-14.

38.

Mansell, W., Clark, D. M., Ehlers, A., & Chen, Y. (1999). Social anxiety and attention away from emotional faces. Cognition and Emotion, 13, 673-690.

39.

Mathews, A. & MacLeod, C. (1986). Discrimination of threat cues without awareness in anxiety states. Journal of Abnormal Psychology, 98, 236-240.

40.

Mathews, A., Richard, A., & Eysenck, M. (1989). Interpretation of homophones related to threat in anxiety states. Journal of Abnormal Psychology, 98, 31-34.

41.

Mitte, K. (2008). Memory bias for threatening information in anxiety and anxiety disorders: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 134(6), 886-911.

42.

Mogg, K. & Bradley, B. P. (1999). Selective attention and anxiety: A cognitive-motivational perspective. In T. Dalgleish & M. Power (Eds.), Handbook of cognition and emotion (pp. 145-170). New York: Wiley.

43.

Mogg, K. & Mathews, A. (1990). Is there a self-referent mood-congruent recall bias in anxiety? Behaviour Research and Therapy, 28, 91-92.

44.

Mogg, K., Mathews, A., Weinman, J. (1987). Memory bias in clinical anxiety. Journal of Abnormal Psychology, 96, 94-98.

45.

Posner, M. I. & Snyder, C. R. R. (1975). Attention and cognitive control. In R. L. Solso(Ed.), Information processing in cognition: The Loyola symposium (pp.55-85). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

46.

Reidy, J. & Richards, A. (1997). Anxiety and memory: A recall bias for threatening words in high anxiety. Behaviour Research and Therapy, 35(6), 531-542.

47.

Snodgrass, J. G., & Corwin, J. (1988). Pragmatics of Measuring Recognition Memory: Applications to dementia and amnesia. Journal of Experimental Psychology: General, 117, 34-50.

48.

Watts, F. N. & Dalgleish, T. (1991). Memory for phobia-related words in spider phobias. Cognition and Emotion, 5, 313-329.

49.

Watts, F. N., Trezise, L., & Sharrock, R. (1986). Processing of phobic stimuli. British Journal of Clinicla Psychology, 25, 253-261.

50.

Wells, A. & Matthews, G. (1994). Attention and emotion: A clinical perspective. Hove, England: Erlbaum.

51.

Williams, J. M. G., Watts, F. N., MacLeod, C., & Mathews, A. (1988). Cognitive psychology and emotional disorders. Chichester: Wiley.

52.

Williams, J. M. G., Watts, F. N., MacLeod, C., & Mathews, A. (1997). Cognitive Psychology and Emotional Disorders (2nd ed.). Chichester: Wiley.

53.

Wilson, E. & MacLeod, C. (2003). Contrasting two accounts of anxiety-linked attentional bias: Selective attention to varying levels of stimulus threat intensity. Journal of Abnormal Psychology, 112, 212-218.

Korean Journal of Clinical Psychology