바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

지역상권과 고객구성의 상호작용을 통한 상권활성화에 관한 정책제안 - 천안상권 활성화 방안을 중심으로 -

A Study on Policy Suggestions of Commercial District Revitalization through the Interaction between Local Commercial Districts and Customer Component : The Way of Revitalizing Commercial Districts in Cheonan City

한국프랜차이즈경영연구 / The Korean Journal of Franchise Management, (E)2508-4593
2012, v.3 no.1, pp.73-91
https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2012.3.1.73
김현교 (세종대학교 경영학과)
김철호 (세종대학교 경영학과)
이동일 (세종대학교 경영학과)

초록

본 연구는 상권을 동태적관점에서 상권을 구성하는 업종중심특성과 상권고객인 유동인구중심특성의 적합도를 비교함으로써, 상권 활성화 방안을 모색하는데 목적을 두고 있다. 천안시에 소재하는 천안역상권, 두정동상권, 신부동상권의 업종데이터와 유동인구데이터를 분석하여, 기간경과에 따른 업종과 고객중심특성변화를 분석하여 정책적시사점을 제시하고 있다. 상권에 대한 선행연구들은 동태적 관점에서의 연구가 아닌 특정시점에서의 연구로 한정되어 있으며, 상권쇠퇴요인과 상권 활성화 요인의 대부분이 도심기능쇠퇴에 따른 도심기능 활성화처럼 서로 대응관계에 놓여있다. 본 연구에서 제시하는 지역상권 활성화 방안으로는 상권데이터관리체계구측과 획일적 활성화정책이 아닌 상권특성별 목표고객과 유입고객의 일치성을 고려한 활성화전략, 상권쇠퇴지수개발 등이며, 소상공인 지원정책 목표를 지역상권 활성화와 개별점포 경쟁력 강화의 동시추진으로 확대 제안하고 있다.

keywords
지역상권, 활성화방안, 소비자정보, 동태적변화, 소상공인

Abstract

This study is in the purpose for the revitalization of traditional market as comparing to the relevancy between the central characteristics of a floating population going around for buying something or eating food and lots of small-sized businesses comprising of the commercial districts. The several traditional markets such as Cheonan station, Dujeong-dong, Sinbu-dong in Cheon-An city has been investigated repeatedly almost every two or three years by the Small Enterprise development Agency(SEDA) since 2001. By analyzing the raw data of those commercial districts made by SEDA, we can calculate the number of firms andthe ratio of business type of each commercial districts. In this research, the type of each business is classified into four groups such as restaurant, service, retail and the rest. Moreover, the central character of the floating population is derived from the raw data, which means the customer information about sex, age structure or the most populous time zones. From these characteristics, one commercial districts has his own specific features distinguishing from the others. The most important differences of past researches are firstly the dynamic viewpoint rather than a static one. Secondly it suggests that the relation between the central characteristics of districts and the floating population would exist. Lastly, it suggests that the interaction between both of them have a significant effect on the growth or decline of the districts and the rates of business type, other adjacent commercial districts as well. Eventually, this study provides several meaningful points for the revitalization of commercial districts to government or stakeholder such as management organization, business owners and new starter etc.

keywords
지역상권, 활성화방안, 소비자정보, 동태적변화, 소상공인

한국프랜차이즈경영연구