ISSN : 1013-0799
본 연구의 목적은 사서교사의 미디어 리터러시 교육 역량에 대한 중요도 및 수행도 인식을 조사․분석하여 이를 바탕으로 사서교사가 효과적으로 미디어 리터러시 교육 역량을 함양하기 위한 실질적인 방법들을 제안하는 것이다. 이를 위해 전국의 사서교사를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 최종적으로 100개의 응답을 분석하였다. 분석 결과, 사서교사 응답자 전체는 미디어 리터러시 교육 역량에 대한 중요도 인식 정도에 비해 실제 수행도 인식은 미흡한 것으로 나타났다. 또한, 학교급, 미디어 리터러시 관련 연수 경험, 미디어 리터러시 수업 경험에 따라 역량의 중요도와 수행도 인식의 차이가 나타났으며, 각각의 중점적 관심이 필요한 역량을 도출하였다. 본 연구에서는 이러한 결과를 바탕으로 사서교사의 미디어 리터러시 교육 역량을 강화하기 위한 구체적이고 다양한 지원 방안을 제언하였다.
The purpose of this study is to investigate and analyze the importance and performance perception of media literacy education competencies of teacher librarians, and to propose practical methods for teacher librarians to effectively cultivate media literacy education competencies based on this. To this end, an online survey was conducted on teacher librarians nationwide, and finally, 100 responses were analyzed. As a result of the analysis, it was confirmed that all respondents of teacher librarians had insufficient recognition of actual performance compared to the degree of recognition of the importance of media literacy education competencies. Additionally, differences in the perception of the importance and performance of these competencies were observed based on school level, media literacy training experience, and media literacy teaching experience. And competencies that require intensive attention were derived. This study suggested specific and diverse support measures to strengthen the media literacy education competencies of teacher librarians.