ISSN : 1013-0799
본 연구는 온라인 서점 리뷰에 드러난 독자의 도서이용 경험에 기반해 도서 선택 및 이용에 영향을 미치는 도서 관련 어필 요소(appeal factor)를 식별하였다. 다양한 주제, 장르/포맷으로 구성된 도서 187건에 대한 국내와 영미권 리뷰 1,094건을 대상으로 내용분석을 수행한 결과, 독자와 저자, 도서의 일반적 요소(언어/형식, 주제/소재), 소설, 비소설 구분에 따른 어필 요소를 파악하였다. 기존 독자자문 서비스의 어필 요소를 세분화한 본 연구결과는 독자의 도서탐색 및 이용을 돕기 위한 도서관 서비스의 개선뿐만 아니라 독서자료시스템 패싯 설계 개선을 위한 자료로 유용할 것이다.
This study identified the book-related appeal factors influencing the selection and use of books based on readers’ experiences revealed in online bookstore reviews. As a result of content analysis on 1,094 Korean and English reviews of 187 books with various topics and genres/formats, the appeal factors were identified by dividing them into readers, authors, general elements of books(language/format, topic/subject), fiction, and non-fiction. The results of this study, which segmented the appeal factors of existing readers’ advisory services, will be useful not only for improving library services to help readers search for and use books but also as data for enhancing the design of facets in reading material systems.