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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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소비자 공감에 대한 이론적 연구

The Theoretical Study of Consumer Sympathy

초록

이 논문은 공감에 대한 이론적 연구로 공감에 관련된 다양한 영역의 연구들을 기초로 해서 소비자와 광고 분야에서 활용할 수 있도록 공감의 중요한 측면들을 살펴보았고 공감의 심리적 기제를 구체적으로 제안하였다. 우선적으로, 공감의 어원부터 시작하여 공감의 정의, 구성요소, 및 측정척도를 살펴보았다. 둘째, 소비자와 광고 분야에서 이루어진 공감에 관련된 연구들을 살펴보았다. 셋째, 소비자와 광고 분야에서 활용할 수 있는 공감에 대한 새로운 정의와 구성요소를 제안하였다. 넷째, 체험과 조절적 적합성에 기초하여 공감의 심리적 기제를 제안하고 논의하였다. 끝으로, 연구의 의의와 앞으로 연구방향을 논의하였다.

keywords
Definition and Components of Sympathy, Psychological Mechanism of Sympathy, Experience, Regulatory Fit, Definition and Components of Sympathy, Psychological Mechanism of Sympathy, Experience, Regulatory Fit, 공감의 정의 및 구성요소, 공감의 심리적 기제, 체험, 조절적 적합성

Abstract

This paper is a theoretical study that reviewed a lot of antecedent studies about sympathy in various domains in order to use and apply to consumer and advertising field and suggested specific psychological mechanism of sympathy. First of all, I examined the origin of word, definition and components of sympathy, and measurment scale of sympathy. Second, I reviewed studies of sympathy in the consumer and advertising. Third, I suggested new definition and components of sympathy that applicable to consumer and advertising. Fourth, I suggested and discussed psychological mechanism of sympathy based on the experience and the regulatory fit. Finally, in addition to future studies, I discussed implication of this study.

keywords
Definition and Components of Sympathy, Psychological Mechanism of Sympathy, Experience, Regulatory Fit

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