바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

누가 단순한 디자인을 좋아하는가? 감각추구성향이 디자인 선호에 미치는 영향 -아이트래커를 이용하여-

The Effects of Sensation Seeking Tendency on comsumer preference for Simple product design -Using eye-tracker-

초록

본 연구는 소비자의 감성이 중요해진 현 소비시장에서 어떤 디자인이 소비자의 관심을 끌 수 있는지 디자인 단순성에 초점을 맞추어 소비자가 선호하는 디자인을 밝히고자 하였으며, 이를 조절하는 소비자 개인차 변인으로서 감각추구성향을 측정하였다. 또한 디자인 정보를 수집하는 일차적인 감각체계로서 중요한 시각행동을 첫 응시, 응시시간으로 분류하여 평가 과정에서 나타나는 디자인 및 감각추구성향에 따른 시각행동의 차이를 검증하고자 하였다. 이를 위해 84명의 대학생을 대상으로 고정형 아이트래커(eye-tracker)를 이용하여 실험을 진행하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 디자인 단순성과 감각추구성향 및 성별에 따른 시각행동(첫 응시, 응시시간)을 분석한 결과, 디자인이 복잡할수록 첫 응시가 빨랐으며 오랫동안 응시하는 것으로 나타났다. 그러나 이러한 경향은 소비자의 감각추구성향 및 성별에 의해 조절되었으며, 복잡하거나 중간 디자인에 대해서는 감각추구성향이 높은 소비자나 여성 참가자가 상대적으로 응시가 오랫동안 유지된 반면, 단순한 디자인에 대해서는 감각추구성향 및 성별에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 디자인의 단순성 수준과 소비자의 감각추구성향 및 시각행동(첫 응시, 응시시간)에 따른 디자인평가를 분석한 결과, 중간디자인을 선호하는 것으로 나타났다. 이러한 선호 패턴 또한 감각추구성향에 따라 달라졌는데, 감각추구성향이 높은 참가자가 낮은 참가자와 비교하여 상대적으로 조금 더 복잡한 디자인에 대해 선호를 보이는 것으로 나타났다. 또한 소비자의 시선을 오래 이끄는 디자인에 대해 평가가 긍정적으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 한계점과 의의를 밝혔으며, 마케팅적 시사점을 논의하였다.

keywords
디자인 단순성, 감각추구성향, 디자인 평가, 아이트래커, Design simplicity, Sensation seeking tendency, Design evaluation, Eye-tracker

Abstract

The purpose of this study is to understand simple or complex design value that is important to aesthetic impression and figure out sensation seeking tendency will moderate simple or complex design preference. Also, classify the eye movement into first fixation and fixation time to examine difference depending on the level of design’s simplicity and complexity and consumer individual difference. For this, 84 undergraduate students participated in this study, and using fixed eye-tracker. The results are as in the following. First, people showed swift first fixation, and continual fixation to complex product design. But this result is moderated by consumer’s sensation seeking tendency. That is, high sensation seeking or female participants show continual fixation to complex design. While for simple product design, there is no difference between low and high sensation seeking participants. Second, there is the most preference to moderately design. But this pattern also moderated by sensation seeking tendency. Explain concretely, high sensation seeking participants are more like relatively complex design. This paper have significance result in the way that using an objective approach to design evaluation and, verifying relation between preference and eye-movements. Based on these results, managerial implication and further study’s supplementation are discussed.

keywords
Design simplicity, Sensation seeking tendency, Design evaluation, Eye-tracker

참고문헌

1.

김순아, 이영선 (1999). 소비자의 감각추구성향, 의복구매욕구와 의복구매행동의 관계 연구. 한국의류학회지, 23(5), 672-683.

2.

김지호, 김지숙 (2011). 자동차 디자인에 대한 태도유형 및 선호가 시각적 행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 소비자․광고, 12(2), 379-404.

3.

김지호, 송미란, 김재휘 (2008). 복잡한 시각 환경 속에서 소비자는 무엇을 보는가: 자극에 대한 관여의 효과를 중심으로. 한국광고홍보학회 한국광고홍보학보, 10(2), 66- 98.

4.

김진아 (2010). 디자인의 시각적 요소가 소비자 태도에 미치는 영향에 관한 연구: 프리미엄 청첩장 디자인을 중심으로. 홍익대학교 석사학위논문.

5.

매일경제 (2012). ‘세계 100대 브랜드, 삼성 55위 브랜드 가치 16%늘어 16조원. 1위 애플은 212조원’, 2012년 06월 28일.

6.

박동규 (2008). 익스트림 스포츠 참여와 감각추구성향, 운동몰입 그리고 스포츠사회화와의 관계. 한국사회체육학회지, 32(2), 1227-1239.

7.

박현정, 나영주 (2003). 여대생의 감각추구 및 쇼핑성향에 따른 패션스타일 선호도. 한국의류산업학회지, 5(5), 495-502.

8.

성영신, 김보경, 이주원, 손 민, 최광열 (2008). 디자인 선호에 대한 소비자의 심리적 반응 연구: 뉴로이미징 기법을 중심으로. 한국심리학회지: 소비자․광고, 9(2), 239-261.

9.

성영신, 정수정 (2003). 신(新)기술 제품 디자인에 대한 소비자 반응 연구. 한국심리학회지: 소비자․광고, 4(1), 1-23.

10.

양종열, 홍정표 (1999). 제품 디자인에 있어서 감정적 반응에 대한 심미적 요소의 영향. 디자인학연구, 12(3), 130-140.

11.

오미경 (1997). 청소년의 감각추구성향과 위험행동간의 관계. 한국아동학회, 18(1), 109- 123.

12.

오미경, 박성연 (1998). 감각추구성향과 사회화 요인이 남녀 청소년의 위험행동에 미치는 영향. 아동학회지, 19(1). 211-227.

13.

이주원, 성영신, 조경진 (2010). 제품 디자인의 심리사회적 의미 연구. 한국심리학회지: 소비자․광고, 11(1), 159-182.

14.

정유진, 이은영 (1999). 감각추구성향이 의복탐색행동에 미치는 영향에 있어 의복 관여의 역할. 한국의류학회지, 23(2), 314-325.)

15.

정윤희 (2010). 경험재의 지속적 선택에 영향을 주는 요인에 관한 연구 -경험요인과 비 경험요인을 중심으로-. 한국마케팅학회, 25(1), 49-80.

16.

조광수 (2005). 심미적 영향요소인 단순/복잡과 제품 형태의 기능 표현 지각 그리고 선호도의 관계. 감성과학, 8(1), 63-74.

17.

최지성 (2002). 남성의 외모관리에 대한 태도 연구-성역할 및 감각추구성향과의 관련성을 중심으로-. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

18.

한상철 (2003). 청소년의 인터넷 접촉 정도와 중동성향에 대한 조사. 한국심리학회지: 사회문제, 9(2). 19-39.

19.

허성철 (2005). 디자인 요소의 상대적 주목성과 제품 선호 반응의 상관관계. 한국감성과학회, 8(3), 253-263.

20.

Armel, C., Beaumel, A., & Rangel, A. (2008). Biasing simple choices by manipulating relative visual attention. Judgement and Decision Making, 3(5), 396-403.

21.

Berlyne, D. E. (1970). Novelty, Complexity, and hedonic value. Perception & Psychophysics, 8(5). 279-286.

22.

Berlyne, D. E. (1971). Aesthetics and psychobiology Appleton Centry Crofts, New York.

23.

Bloch, P. H. (1995), “Seeking the ideal form: product design and consumer response”, Journal of Marketing, 59(3), 16-29.

24.

Burnham, B. R. (2007). Displaywide visual features associated with a search display's appearance can mediate attentional capture. Psychonomic Bulletin Review, 14(3), 392-422.

25.

Cohen, J. B., & Basu, K. (1987). Alternative models of categorization: Toward a contingent processing framework. Journal of Consmer Research, 13(4), 455-472.

26.

Cox, D., & Cox, A. (1994). The effect of arousal seeking tendency on consumer preference for complex product design. Advances in Consumer Research, 21, 554-559.

27.

Creusen, M. E. H., Veryzer, R. W., & Schoormans. J. P. L. (2010). Product value importance and consumer preference for visual complexity and symmetry. European Journal of Marketing, 44(9/10), 1437-1452.

28.

Crilly, N., Moultrie, J. & Clarkson, P. J. (2004). Seeing things: consumer response to the visual domain in product design. Design Studies, 25, 547-577.

29.

Furnham, A. & Bunyan. M. (1988). Personality and Art Preferences. European Journal of Personality, 2, 67-74.

30.

Garber, L. L. Jr., Burke, R. R., & Jones, J. M. (2000). The role of package color in consumer purchase consideration and choice. Working Paper Series, 00-104, Marketing Science Institute, Cambridge, MA.

31.

Goldstein, E. B. (1999). Sensation&Perception, 김정오, 곽호완, 남종호, 도경수, 박권성, 박창소, 정상철 공역 (2007). 감각과 지각. 시그마프레스.

32.

Hekkert. P., Snelders. D., & Van Wieringen, PC. W. (2003). Most advanced, yet acceptable: Typicality and novelty as joint predictors of aesthetic preference in industrial design. British Journal of Psychology, 94(1). 111-124.

33.

Hekkert, P., & Leder, H. (2008). Product aesthetics. In H. N. J. Schifferstein & P. Hekkert (Eds.), Product experience, San Diego, 259-285.

34.

Henderson, J. M., Weeks Jr., Phillip A., & Hollingworth, A. (1999). The effects of semantic consistency on eye movements during complex scene viewing. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 25(1), 210-228.

35.

Hilakivi, I., & Veilahti, J. (1989). A sixteen-factor personality test for predicting automobile driving accidents of young drivers. Accident Analysis and Prevention, 21, 413-418.

36.

Holbrook, M. B., & Moore, W. L. (1981). Feature interactions in consumer judgments of verbal versus pictorial presentations. Journal of Consumer Research, 8(1), 103-113.

37.

Holbrook, M. B., & Zirlin, R. B. (1985). Artistic creation, art works, and aesthetic appreciation. Advances in Non-profit Marketing, 1, 1-54.

38.

Imamoglu. C. (2000). Complexity, Liking and Familiarity: Architecture and Non-Architecture Turkish student's assessments of traditional and modern house facades. Journal of Environmental Psychology. 20, 5(15).

39.

Itti, L., & Koch, C. (2001). Computational modelling of visual attention. Nature Reviews Neuroscience, 2(3), 194-203.

40.

Jacobsen, T., Schu-botz, R. I., Höfel, L., & Cramon, D. Y. (2006). Brain correlates of aesthetic judgment of beauty. NeuroImage, 29, 276-285.

41.

Jamison, K., & McGothin, W. H. (1973). Drug usage, personality, attitudinal, and behavioral correlates of driving behavior. The journal of psychology, 83, 123-130.

42.

Lang P. J., Greenwald M. K., Bradley M. M. & Hamm A. O. (1993). Looking at Pictures: Affective, Facial, Visceral, and behavioral reactions, Psychophysiology, 30, 261-273.

43.

Lauer, D. A. (1979). Design Basics, Holt, Rinehart and Winston, New York, NY.

44.

Maughan, L., Gutnikov, S., & Stevens, R. (2007). Like more, look more. Look more, like more: The evidence from eye-tracking. Journal of Brand management, 14, 335~342.

45.

Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1973). A measure of arousal seeking tendency. Environment and Behavior, 5(3), 315-33.

46.

Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). A verbal measure of information rate for studies in environmental psychology. Environment and Behavior, 6, 233-252.

47.

Milosavljevic, M., Navalpakkam, V., Koch, C., & Rangel, A. (2011). Relative visual saliency differences induce sizable bias in consumer choice. Journal of consumer psychology, 22, 67-74.

48.

Mittelstaedt, R. A., Grossbart, S. L., Curtis, W. W. & Devere, S. P. (1976). Optimum stimulation level and the adoption decision process. Journal of Consumer Research, 3, 84-94.

49.

Muller, W. (2001). Order and Meaning in Design. Lemma, Utrecht.

50.

Parkhurst D., Law K., & Niebur E. (2002). Modeling the role of salience in the allocation of overt visual attention. Vision Research, 42, 107-123.

51.

Raju, P. S. (1980). Optimum stimulation level: Its relationship to personality, demographics & exploratory behavior. Journal of consumer research, 7, 272-282.

52.

Ranscombe, C., Hicks, B., Mullineux, G., & Singh, B. (2011). Visually decomposing vehicle images: Exploring the influence of different aesthetic features on consumer perception of brand. Design Studies, 33, 319-341.

53.

Steenkamp, Jan-Benedict E. M., & Bergess, S. M. (2002). Optimum stimulation level and exploratory consumer behavior in an emerging consumer market. International Journal of Research in Marketing, 19(2), 131-150.

54.

SensoMotoric Instruments GmbH. (2010). Be Gaze 2.4 Manual.

55.

Seva, R. R., Henry B. L. D., & Helander, M. G. (2007). The Marketing implications of affective product design. Applied Ergonomics, 38. 723- 731.

56.

Shimojo, S., Simion, C., Shimojo, E., & Scheier, C. (2003). Gaze bias both reflects and influences preference. Nature Neuroscience, 6(12), 1317- 1322.

57.

Theeuwes, J. (1991). Exogenous and endogenous control of attention - The effect of visual onsets and offsets. Perception & Psychophysics, 49(1), 83-90.

58.

Theeuwes, J. (1992). Perceptual selectivity for color and form. Perception & Psychophysics, 51(6), 599 -606.

59.

Theeuwes, J., & Belopolsky, A. (2010). Top–down and bottom-up control of visual selection: controversies and debate. In V. Coltheart (Ed.), Tutorials in visual cognition, New York: Psychology Press, 67-92.

60.

Theeuwes, J., & Van der Burg, E. (2007). The role of spatial and non-spatial information in visual selection. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 33(6), 1335-1351.

61.

Veryzer, R. W. & Hutchinson, J. W. (1998). The influence of unity and prototypicality on aesthetic responses to new product designs. Journal of Consumer Research, 24(4), 374-394.

62.

Walker, S. (1995). The environment, product aesthetics and surface. Design Issues, 11(3), 15- 27.

63.

Wickelgren, W. A. (1979). Cognitive Psychology. New Jersey: Prentice-Hall.

64.

Wirtz, J., Mattila, A. S. & Tan, R. L. (2000). The moderating role of target-arousal on the impact of affect on satisfaction - an examination in the context of service experiences. Journal of Retailing, 76(3), 347-65.

65.

Zuckerman. M. (1994). Behavioral expressions and biosocial bases of sensation seeking. University of Cambridge Press, Cambridge.

66.

Zukerman, M., Eysenk, S. B. G., & Eysenk, H. J. (1978). Sensation seeking in England and America: Cross-cultural, age, and sex comparisons. Journal of Consuting and Clinical Psychology, 46. 139-149.

67.

Zuckerman, M., Kolin, E. A., Price, L., & Zoob, I. (1964). Development of a Sensation-Seeking Scale. Journal of Consulting Psychology, 28(6), 477-482.

logo