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여가체험에서 형성된 심리적 안녕감이 재방문의도, 추천의도에 미치는 영향: 스키리조트를 중심으로

The Effects of the Psychological Well-being on Revisit and Recommendation Intentions in Leisure Experiences: Focused on Ski Resort

초록

본 연구에서는 스키리조트 이용고객들을 위해 마련하고 있는 리조트의 다양한 체험활동들을 통해 어떻게 이용고객들이 행복감을 느끼고 이 행복감이 어떠한 행위의도에 영향을 미는지를 살펴보고자 하였다. 행복의 한 개념으로 대두되고 있는 심리적 안녕감이라는 개념을 가지고 구체적으로 이용고객들이 어떤 여가체험 요인들을 통해서 심리적 안녕감을 얻게 되는지와 함께 여가체험을 통해 형성된 심리적 안녕감이 재방문의도와 추천의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 고찰하였다. 총 800 표본을 대상으로 구조방정식 모형을 실시한 결과, 여가체험요인 중 감성, 인지요인이 행동요인과 밀접한 관계가 있었고, 관계요인은 감각요인, 감성요인, 인지요인 모두와 긍정적인 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 행동요인과 관계요인은 심리적 안녕감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러 체험활동을 통해 형성된 심리적 안녕감은 재방문의도와 추천의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구의 이론적, 실무적 시사점과 함께 연구의 한계점과 향후 연구 방향에 대해 논의하였다.

keywords
ski resort, experiences marketing, psychological well-being, revisit intention, recommendation intention, 스키리조트, 체험마케팅, 심리적 안녕감, 재방문의도, 추천의도

Abstract

The purpose of study is to investigate the influence of perceive psychological well-being on behavioral intention while customers are experiencing various activities in the ski resort. To be specific, the concept of psychological well-being in leisure experiences is introduced. In addition, this study is to examine an association between experience factors and the concept of psychological well-being and to find out the influence of psychological well-being on re-visit intention as well as recommendation intention. Total 800 questionnaires were collected from the ski resort customers. The data were analyzed by using a structural equation model. The findings imply that leisure experiences at ski resorts significantly influence happiness of the customers of target age groups of the main leisure activities. In addition, the more psychological well-being customers get, the more intention to revisit and/or spread a good word of mouth customers have. Both theoretical and practical implications were discussed at the end.

keywords
ski resort, experiences marketing, psychological well-being, revisit intention, recommendation intention

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