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보험소비자 측면에서 본 비대면채널의 효익과 만족도

Benefits and satisfaction of the non face to face channels-based on consumers’ view in insurance industry

초록

최근 소비자의 소비패턴, IT산업의 발달, 그리고 보험사의 마케팅전략의 변화로 인해 보험판매도 대면채널에서 비대면채널로 변화되고 있는 성향이다. 따라서 본 연구에서는 보험소비자 측면에서 바라 본 비대면채널의 효익과 만족도에 대해 실증조사를 통해 연구를 살펴보고자 한다. 이론적 검토를 통해 살펴 본 결과, 보험 상품은 다른 상품과 달리 현재의 만족이 아닌 미래를 보장받기 위한 지속성과 안정성을 필요로 하는 상품인 만큼 사전에 충분한 상품지식과 다른 상품과의 비교를 위해 대면채널을 선호하였다. 하지만 정보화시대가 되면서 소비자가 보험 설계사의 도움 없이 스스로 자신이 원하는 정보를 얻어 가입할 수 있는 환경조성이 되었음을 알 수 있었다. 또한 실증분석결과, 인구학적 변인에 따른 가설을 통해 소비자의 소비성향과 소비자측면에의 국내보험시장으로 인해 비대면채널을 이용하는 소비자를 위한 법적보호와 개인정보 보호가 시급함이 밝혀졌다. 따라서 비대면채널을 이용하는 보험에 관한 효익과 만족도를 높이기 위한 오프라인과 연계된 판매시스템이 조속히 개발되어야 할 것이다.

keywords
대면채널, 비대면채널, 보험 마케팅, 보험소비자, 소비성향, face to face channel, non face to face channel, insurance marketing, insurance consumer, the propensity to consume

Abstract

As changing consumption pattern, the development of IT industries and marketing strategies of insurance companies, there is a tendency for selling insurance to shift from face-to-face channel to non-face-to-face channel. So the purpose of this paper is to study the benefits and satisfaction of non-face-to-face channels-based on consumers' view in the insurance industry. However, People prefer face-to-face channel to non-face-to-face channel as insurance, compared with characteristics of other goods, has distinct characteristics of stability and sustainability to secure their future. But as the information age has come, consumers for themselves can be a policyholder without the help of insurance planners. According to the result of the empirical research, due to the propensity to consume and the attribute of domestic insurance market, it is in urgent of protecting consumers who use non-face-to-face channel as well as personal information by the law. Therefore, the sale system linked offline sale system should be developed to improve non-face-to-face consumer satisfaction and benefit.

keywords
face to face channel, non face to face channel, insurance marketing, insurance consumer, the propensity to consume

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